Siirry suoraan sisältöön

AIK01MS25OUL Aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat (5op)

Toteutuksen tunnus: AIK0105A20S-3041

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.03.2025 - 30.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.08.2025 - 12.10.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Oulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettajat
Harriet Tervonen
Tarja Tuovinen-Kakko
Ajoitusryhmät
pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
OUL-K25sos
OUL-K25sos
OUL-K25sosd
OUL-K25sosd
Pienryhmät
pienryhmä 1
pienryhmä 2
Opintojakso
AIK0105A20S

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 26.08.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
AIK01 / Orientaatio ja tiimien muodostaminen
OUL-225 225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila
Ti 26.08.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
AIK01 / Aloitusluento
OUL-225 225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila
Ke 27.08.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
AIK01 / Luento
OUL-225 225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila
Ke 27.08.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
AIK01 / Luento
OUL-225 225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila
To 04.09.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
AIK01 / Tiimitehtävien ohjaus
Zoom
Ma 15.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
AIK01 / Luento
OUL-225 225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila
Ti 16.09.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
AIK01 / Luento
OUL-225 225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila
Ti 16.09.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
AIK01 / Luento
OUL-225 225 Opetustila
OUL-222 222 Opetustila
To 25.09.2025 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
AIK01 / Tiimitehtävien ohjaus
Zoom
Pe 10.10.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
AIK01 / Seminaari / pienryhmä 2
OUL-222 222 Opetustila
Pe 10.10.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
AIK01 / Seminaari / pienryhmä 1
OUL-219 219 Opetustila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opinnot sijoittuvat toisen opiskelulukukauden alkupuolelle

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja
- tuntee aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa

Sisältö

- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet

Oppimateriaalit

Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:

Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.

tai

Niemelä, M., & Saari, J. (toim.). (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. (Teemakirja 10). Kelan tutkimusosasto. http://hdl.handle.net/10138/40230

sekä lisäksi muuta ilmiön käsittelyä tukevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjausta tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.

Ydinsisällöt
- köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
- sosiaaliset ongelmat
- syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
- ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja
nuorisososiaalityön lähtökohdat
- arkielämän hallinta ja osallisuus
- ihmisoikeudet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on kirjallinen ilmiötehtävä ja siihen liittyvä esitys.

Kansainvälisyys

Opintojakso ei toteudu kv-yhteistyössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa perusteiden selvittämistä. Vaihtoehtoinen toteutus on kirjallinen yksilötehtävä, jonka teema sovitaan työelämän yhteistyötahon kanssa. Tehtävän pakolliset materiaalit ovat em. artikkelit ja teokset.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijana tiimityöskentelyyn, työelämäyhteistyöhön ja yksilötyöskentelyyn tulee varautua mm. yhteisen tiimityöskentelyajan löytämiseksi.

Lisätiedot

Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.

Siirry alkuun