AMM02VS25HKI/VAR/JKL Ammattialan kehittämistyön välineet II (2op)
Toteutuksen tunnus: AMM0202A20S-3060
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.08.2025 - 14.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Diak Itä-Suomi
- Jyväskylä
- Varkaus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 150
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Sanna-Maija Kohonen
- Mika Alavaikko
- Ryhmät
-
VAR-S24sosVAR-S24sos
-
JKL-S24sosdJKL-S24sosd
-
JKL-S24sosnJKL-S24sosn
-
HKI-S25sosvakaHKI-S25sosvaka
- Opintojakso
- AMM0202A20S
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 19.08.2025 klo 16:00 - 18:30 (2 t 30 min) |
AMM02 / Aloitusluento |
Zoom
|
Ti 02.09.2025 klo 15:00 - 16:00 (1 t 0 min) |
AMM02 / Ohjaus |
Zoom
|
Ti 23.09.2025 klo 15:00 - 16:00 (1 t 0 min) |
AMM02 / Ohjaus |
Zoom
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen sosiaali- terveys- ja kirkon alan kehittämisessä
- tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla toteutettavan kehittämisprosessin vaiheet
- tuntee erilaisia sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työn kehittämisen ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
- osaa hankkia ja käyttää tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
- tunnistaa tietokantojen käytön ja tiedon keräämisen eettiset kysymykset
- osaa laatia tiedonhankintasuunnitelman kehittämistyötä varten
Sisältö
- asiakasosallisuus kehittämistoiminnassa
- kehittämistoiminnan prosessi, menetelmät ja vaikuttavuuden arviointi
- kansalliset ja kansainväliset tietolähteet
- kehittämistoiminnan eettiset kysymykset sekä hyvä tieteellinen käytäntö ja avoimen tieteen ja tutkimuksen lähtökohdat
- tiedonhankintasuunnitelma
Oppimateriaalit
Asiakasosallisuuden merkitys ja osallistavan yhteiskehittämisen lähtökohdat:
1. Kivinen, T., Vanjusov, H., & Vornanen, R. (2020). Asiakkaan ääni - osallisuus ja vaikuttamisen mahdollisuudet. Teoksessa A. Hujala, & H. Taskinen (toim.). Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Pres. s. 267-287. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/123995
2. Valitse toinen seuraavista, artikkeleista ensimmäinen kuvaa lastensuojelun kehittämistyötä (sosiaaliala) ja toinen avosairaanhoidon kehittämistyötä (terveysala):
Paasivirta, A. (2012). Yhteisöllisen kehittämisen kulmakivet. Teoksessa T. Muukkonen, & A. Paasivirta (toim.). Lupa kehittää. Innostavaa ja yhteisöllistä oppimista lastensuojelussa. Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus SOCCA. s. 25-33, 38-46.
Strandman, K., & Palo, M. (2017). Dialogi yhteiskehittämisen ytimessä. Teoksessa A. Pohjola, M. Kairala, A. Niskala, H. Lyly., & M. Ahola (toim.). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi: Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Vastapaino.
3. Kostilainen, H., Määttä, A., Nieminen, A., & Perikangas, S. (2020). Yhteiskehittäminen hyvän elämän palvelujen muotoiluna. Teoksessa J. Helminen & M. Alavaikko. Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiotoimintaan: Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. Diakonia-ammattikorkeakoulu. s. 36-42 ja 47-48. https://www.theseus.fi/handle/10024/333626
4. Palvelumuotoilu Palo. 30.4.2018. Osallistamisen sudenkuopat 1.
https://www.palvelumuotoilupalo.fi/blogi/osallistamisen-sudenkuopat-osa-1/
Osallistavan yhteiskehittämisen menetelmät / työvälineet:
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3. uud. p.). Sanoma Pro. Luku 4; s. 104-187.
Innokylä (i.a.). Työkalut. https://innokyla.fi/fi/tyokalut
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017). Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku AMK. (s. 55 alkaen)
Summa, T., & Tuominen, K. (2009). Fasilitaattorin työkirja. Menetelmiä sujuvaan ryhmätyöskentelyyn. Miktor.
Laadun parantamista jatkuvasti ja pienin askelin:
Modig, N., & Åhlström, P. (2013). 500 kertaa nopeampaa hoitoa, resurssikeskeisyydestä asiakaskeskeisyyteen. Teoksessa Tätä on lean: ratkaisu tehokkuspardoksiin. S. 1-16. Rheologica Publishing.
Torkkola, S. (2016). Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Talentum Pro. Sivut 38-46.
Mäenpää, Kai. [Lean vlog]. (23.2.2018.). Osa 1. Mitä on Lean?. [Video]. Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=ULt7wZKfI1o
Mäenpää, Kai. [Lean vlog]. (2.5.2018.). Osa 3. Miten Lean toiminta kannattaa aloittaa. [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=RZqsRrexhrY
Arter. 15.8.2022. PDCA-malli käytännössä.
https://www.arter.fi/pdca-malli-kaytannossa-laadunhallinnan-kivijalkana/
Kehittämisen prosessi ja arviointi:
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T., & Kinos, S. (2017). Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulu. Luvut 3 ja 5.
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Salonen, K. (2013). Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turun ammattikorkeakoulu. Luvut "Kehittämishankkeen vaiheet ja sisällöt" sekä "Kehittämistoimintaan ja -hankkeisiin liittyviä käsitteitä". http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
Innokylä (i.a.) Avoin yhteiskehittäminen on Innokylän sydän. https://innokyla.fi/fi/kehita-toimintamalleja (Ei vaadi kirjautumista, lue vain teksti)
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Tavoitteet:
• ymmärtää asiakasosallisuuden merkityksen sosiaali- terveys- ja kirkon alan kehittämisessä
• tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alalla toteutettavan kehittämisprosessin vaiheet
• tuntee erilaisia sosiaali-, terveys- ja kirkon alan työn kehittämisen ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
• osaa hankkia ja käyttää tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
• tunnistaa tietokantojen käytön ja tiedon keräämisen eettiset kysymykset
• osaa laatia tiedonhankintasuunnitelman kehittämistyötä varten
Ydinsisällöt
•tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
•kehittämis- ja tutkimusprosessi ja menetelmät
•kansalliset ja kansainväliset tietolähteet
Opiskelija
•tuntee tutkimus- ja innovaatiotoimintaa
•tuntee erilaisia työelämän tutkimus- ja kehittämistyön strategioita ja menetelmiä
•tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen
•osaa hankkia tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
Opintojakso koostuu lähipäivästä, oppituntiaktiviteettien suorittamisesta ja ryhmätehtävästä sekä mahdollisesti OSKE-torille osallistumisesta (kampuskohtaisia eroja)
Lähipäivän sisällön muodostavat seuraavat elementit:
Opintojakson orientaatio, aikataulut ja tehtävä
Osallistava yhteiskehittäminen; lähtökohtia ja käytäntöjä
Ryhmän prosessi ja ryhmäprosessin periaatteet
Ryhmätyöskentelyn käynnistäminen