Siirry suoraan sisältöön

LUOVK25HKI-SOS Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena (5 op)

Toteutuksen tunnus: LUO0005A20S-3043

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

24.02.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Tiina Lintunen
  • Jaana Rintala

Ryhmät

  • HKI-K25sos
    HKI-K25sos
  • 25.02.2025 14:00 - 16:15, SOS01/LUO Orientaatio
  • 06.03.2025 09:00 - 11:15, SOS01/LUO Luovat ja toiminnalliset menetelmät sosiaalialalla
  • 07.03.2025 12:00 - 14:15, SOS01/LUO Ohjaajan ryhmässä
  • 11.03.2025 09:00 - 15:00, SOS01/LUO Työelämäkäynti/ ryhmien työskentely
  • 17.03.2025 14:00 - 16:15, SOS01/LUO Voimavaralähtöinen työskentely
  • 25.03.2025 12:45 - 15:00, SOS01/LUO Voimavaralähtöinen työskentely
  • 28.03.2025 08:30 - 10:45, SOS01/LUO Voimavaralähtöinen työskentely
  • 31.03.2025 08:30 - 10:45, SOS01/LUO Luento
  • 31.03.2025 13:30 - 16:30, SOS01/LUO Tiimien oppimistehtävän ohjaus (tiimi varaa ajan ohjaajaltaan)
  • 03.04.2025 11:45 - 14:45, SOS01/LUO Palveluohjaus
  • 08.04.2025 09:00 - 16:00, SOS01/LUO Toiminnanohjaus työelämässä
  • 14.04.2025 12:30 - 15:30, SOS01/LUO Palvelutarpeen arviointi
  • 16.04.2025 13:00 - 16:00, SOS01/LUO Luento
  • 24.04.2025 09:00 - 16:00, SOS01/LUO Ryhmätyöskentely
  • 25.04.2025 11:45 - 13:15, SOS01/LUO Puheeksiottoharjoitteen teko itsenäisesti ryhmässä (tallenne)
  • 29.04.2025 09:00 - 12:00, SOS01/LUO Verkkotentti
  • 29.04.2025 12:45 - 15:45, SOS01/LUO Ryhmätyöskentely
  • 09.05.2025 08:30 - 15:15, SOS01/LUO Seminaari

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta

Sisältö

- luovuuden ja voimavarojen osa-alueet
- luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet
- hyvinvointia ja voimavaroja lisäävät luovat, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
- ihmisen sosiaalisen toimijuuden tukeminen ohjauksen keinoin
- oman luovuuden, voimavarojen sekä toimijuuden tarkastelu ja niiden vahvistaminen

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:
Kontaktiopetus, itsenäinen työskentely, tiimitehtävä, reflektiotehtävä, tentti

Oppimateriaalit

Karjalainen, A. L. (toim.). (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.

Diaklessa muut suositeltavat lähteet

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ensisijaisesti osallistuminen seuraavan lukukauden toteutukseen tai toiminnallisen osuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi reflektointeineen (yksilötehtävänä) ja yksilötentti yleisenä tenttipäivänä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kampuskohtaisesti sovittu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti, uusinta yleisenä tenttipäivänä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen opetukseen 2 op, tiimitehtävä ja reflektiotehtävä 2 op, tentti 1 op.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteereitä. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan osallistuminen tiimitehtävään, reflektiotehtävän ja tenttiin.

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty