LUOMK25HKI-SOSKIR Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena (5 op)
Toteutuksen tunnus: LUO0005A20S-3044
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
24.02.2025 - 04.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Severi Saihomaa
- Marjaana Marttila
Ryhmät
-
HKI-K25sosdHKI-K25sosd
- 27.02.2025 13:00 - 16:00, LUO/Orientaatio
- 28.02.2025 08:30 - 11:30, LUO Työpaja 1, B-ryhmä
- 28.02.2025 12:15 - 15:15, LUO/Työpaja 1, A-ryhmä
- 17.03.2025 09:00 - 12:00, LUO/Työpaja 2, B-ryhmä
- 20.03.2025 09:00 - 12:00, LUO/Työpaja 2, A-ryhmä
- 03.04.2025 09:00 - 12:00, LUO/Tentti
- 04.04.2025 08:30 - 11:30, LUO/Työpaja 3, A-ryhmä
- 04.04.2025 12:15 - 15:15, LUO Työpaja 3, B-ryhmä
- 28.04.2025 09:00 - 12:00, LUO/Seminaari A-ryhmä
- 28.04.2025 13:00 - 16:00, LUO/Seminaari B-ryhmä
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta
Sisältö
- luovuuden ja voimavarojen osa-alueet
- luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet
- hyvinvointia ja voimavaroja lisäävät luovat, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
- ihmisen sosiaalisen toimijuuden tukeminen ohjauksen keinoin
- oman luovuuden, voimavarojen sekä toimijuuden tarkastelu ja niiden vahvistaminen
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Kontaktiopetus, itsenäinen työskentely, tiimitehtävä, reflektiotehtävä, tentti
Oppimateriaalit
Karjalainen, A. L. (toim.). (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Diaklessa muut suositeltavat lähteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ensisijaisesti osallistuminen seuraavan lukukauden toteutukseen tai toiminnallisen osuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi reflektointeineen (yksilötehtävänä) ja yksilötentti yleisenä tenttipäivänä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kampuskohtaisesti sovittu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti, uusinta yleisenä tenttipäivänä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen opetukseen 2 op, tiimitehtävä ja reflektiotehtävä 2 op, tentti 1 op.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteereitä. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan osallistuminen tiimitehtävään, reflektiotehtävän ja tenttiin.
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty