Siirry suoraan sisältöön

LUOMK25HKI-SOSKIR Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena (5 op)

Toteutuksen tunnus: LUO0005A20S-3044

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

24.02.2025 - 04.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Severi Saihomaa
  • Marjaana Marttila

Ryhmät

  • HKI-K25sosd
    HKI-K25sosd
  • 27.02.2025 13:00 - 16:00, LUO/Orientaatio
  • 28.02.2025 08:30 - 11:30, LUO Työpaja 1, B-ryhmä
  • 28.02.2025 12:15 - 15:15, LUO/Työpaja 1, A-ryhmä
  • 17.03.2025 09:00 - 12:00, LUO/Työpaja 2, B-ryhmä
  • 20.03.2025 09:00 - 12:00, LUO/Työpaja 2, A-ryhmä
  • 03.04.2025 09:00 - 12:00, LUO/Tentti
  • 04.04.2025 08:30 - 11:30, LUO/Työpaja 3, A-ryhmä
  • 04.04.2025 12:15 - 15:15, LUO Työpaja 3, B-ryhmä
  • 28.04.2025 09:00 - 12:00, LUO/Seminaari A-ryhmä
  • 28.04.2025 13:00 - 16:00, LUO/Seminaari B-ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta

Sisältö

- luovuuden ja voimavarojen osa-alueet
- luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet
- hyvinvointia ja voimavaroja lisäävät luovat, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
- ihmisen sosiaalisen toimijuuden tukeminen ohjauksen keinoin
- oman luovuuden, voimavarojen sekä toimijuuden tarkastelu ja niiden vahvistaminen

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:
Kontaktiopetus, itsenäinen työskentely, tiimitehtävä, reflektiotehtävä, tentti

Oppimateriaalit

Karjalainen, A. L. (toim.). (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.

Diaklessa muut suositeltavat lähteet

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ensisijaisesti osallistuminen seuraavan lukukauden toteutukseen tai toiminnallisen osuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi reflektointeineen (yksilötehtävänä) ja yksilötentti yleisenä tenttipäivänä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kampuskohtaisesti sovittu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti, uusinta yleisenä tenttipäivänä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen opetukseen 2 op, tiimitehtävä ja reflektiotehtävä 2 op, tentti 1 op.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään alkuvaiheen arviointikriteereitä. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan osallistuminen tiimitehtävään, reflektiotehtävän ja tenttiin.

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
- osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
- ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
- tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea ihmisen sosiaalista toimijuutta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty