Siirry suoraan sisältöön

MUU02MK25POR Sosiaaliturvaohjaus ja sosiaaliturvan kehitysnäkymät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MUU0205A20S-3031

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

17.03.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Pori

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 70

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Mari Kirkanen
  • Anu Hellesuo

Ryhmät

  • POR-K25sos
    POR-K25sos
  • 21.03.2025 08:30 - 11:45, MUU02 / Orientaatio ja aloitusluento
  • 01.04.2025 15:00 - 16:00, MUU02 / Tehtävän ohjaus
  • 15.04.2025 10:15 - 14:00, MUU02 / Luento
  • 30.04.2025 15:00 - 16:00, MUU02 / Tehtävän ohjaus
  • 14.05.2025 10:15 - 14:00, MUU02 / Seminaari, työpaja

Tavoitteet

Opiskelija
- oppii etsimään asiakaslähtöisesti soveltuvaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä
- tuntee kuntoutusjärjestelmää ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
- oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
- tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- tietää keskeiset sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamishaasteet

Sisältö

- lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
- kuntoutusjärjestelmä
- sosiaaliturvaohjaus
- sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset
- sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projekti sekä uudistamistarpeet

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmäkeskustelut ja webinaari toteutuvat etäopetuksena, joka on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa verkkovälitteisesti/ Zoom.

Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät teet paritehtävänä. Webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen webinaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista ja verkkotentti (pari/ tai yksilötehtävänä).

Aika ja paikka

Opetus, webinaari ja verkkotentti lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Verkkokeskustelussa hyödynnettävä oppimateriaali:


1) Pyykönen, A.-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? (Julkaisu 50). Kunnallisalan kehittämissäätiö. https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/
2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232
3) Juujärvi, S. (2022). Sosiaalisesti syrjäytyneiden ryhmien digituki Empatiaa ja käytännön ongelmanratkaisua. Yhteiskuntapolitiikka 87(5-6), 491 – 501. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/145563/YP2205-6_Juuj%c3%a4rvi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4) Granholm, C. (2020). Tekeekö palveluiden digitalisaatio julkisista sosiaalipalveluista nuorille helpommin saavutettavia? Teoksessa P. Berg, & S. Myllyniemi (toim.), Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020 (s. 169-176). (Näkökulma). Nuorisotutkimusseura. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2021/03/nuorisobarometri-2020-web-1.pdf
5) Sosiaali- ja terveysministeriö. (2022). Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet. Sosiaaliturvakomitean raportti. (Julkaisuja 5). Valtioneuvosto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3


Verkkotenttinä dialogi- eli paritentti (tai yksilötentti) seuraavista julkaisuista:

1) Pyykönen, A-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? Kunnallisalan kehittämissäätiö.
https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/

2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus, 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232

3) Niemelä, J., & Kivipelto, M. (2019). Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-426-4

4) Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet: Sosiaaliturvakomitean raportti. (2022). Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä ja tentin yleisenä tenttipäivänä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti. Verkkotentti uusitaan yleisenä tenttipäivänä.

Kansainvälisyys

-

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen webinaari sekä verkkotentti tenttikirjasta. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.

Opintojaksossa on kolme oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä paritehtävä, verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen sekä verkkotentti tenttiteoksesta.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT Diakin ahotointiohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan ja digitalisaation hyvää hallintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään DIAK:n alkuvaiheen arviointikriteereitä. Tentti arvioidaan arviointiasteikolla 0-5, sosiaaliturvatehtävä ja verkkokeskustelutehtävä asteikolla täydennettävä/hyväksytty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu eri oppimistehtävien yhteisarvioinnin perusteella.
Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

Arviointiasteikko

0-5