STYMK25POR Seurakunta toimintaympäristönä (5op)
Toteutuksen tunnus: STY0005A20S-3041
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2024 - 13.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.02.2025 - 18.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 28.02.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
STY / Orientaatio |
POR-203
luokka 203
|
Pe 28.02.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
STY / Luento |
POR-203
luokka 203
|
Pe 21.03.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
STY / Luento |
POR-203
luokka 203
|
Pe 21.03.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
STY / Luento |
POR-203
luokka 203
|
Ma 14.04.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
STY / Luento |
POR-203
luokka 203
|
Ti 15.04.2025 klo 10:15 - 14:00 (3 t 45 min) |
STY / Luento |
POR-203
luokka 203
|
To 17.04.2025 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
STY / Luento, Itsenäinen työskentely tässä tai muussa ajankohdassa. |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
Ke 14.05.2025 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
STY / Kokoava työskentely |
POR-MAR
Martintalon juhlasali
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Yhteisen alkuorientaation jälkeen opiskelija voi edetä omaan aikatauluunsa sopivalla tavalla. Opetusvideoihin, kirjallisiin materiaaleihin ja aktiviteetteihin perustuvien osioiden jälkeen opiskelija tekee kokoavan tehtävän, johon liittyy havainnoiva osallistuminen Suomen ev.-lut. kirkon tilaisuudessa.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö
- seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
- kirkon työssä tarvittava osaaminen (ydinosaamiskuvaukset)
- seurakunnan tehtävät
- sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn keskeiset periaatteet
- yhteisöllisyyden rakentuminen ja vapaaehtoistoiminta seurakunnassa
- saavutettavuus ja yhdenvertaisuus sekä kestävä kehitys seurakunnan toiminnassa
Aika ja paikka
itsenäisesti suoritettava verkkototeutus
Oppimateriaalit
Luentotallenteet eri oppimisosioiden teemoista
Kirjallisuus:
Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja.
Muu oppimateriaali saatavilla verkossa (Diaklessa suorat linkit)
Opetusmenetelmät
yhteisen alkuorientaation jälkeen itsenäisesti suoritettava opintojakso, joka sisältää erilaisia verkkopedagogisia oppimistapoja
Diaklen oppimisosiot sisältävät erilaisia aktiviteetteja ja osaan osioista sisältyy tentti, jotka täytyy suorittaa hyväksytysti. Opintojakso päättyy numeerisesti arvioitavaan kirjalliseen kokoavaan tehtävään.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoitteluyhteistyötä. Kokoavaan kirjalliseen tehtävään sisältyy havainnoivaa osallistumista seurakunnan toimintaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä kirjallisuuteen perustuvaa tenttiä. Opintojakson itsenäisesti suoritettavien osioiden lopussa on lyhyitä tenttejä (osaamistestejä), joilla kontrolloidaan haltuunotettua tietoa.
Kansainvälisyys
Opintojakso ei sisällä kansainvälisiä yhteyksiä, koska sisältö painottuu Suomen evlut kirkon seurakuntiin toimintaympäristönä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Vaihtoehtoisesti opiskelija voi osallistua kampuksen ryhmätoteutukseen, joka sisältää aikaan ja paikkaan sidottua opetusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden opintopisteen (5 op) opintojakson suorittaminen tarkoittaa noin 130 tunnin opiskelijan työpanosta. Opiskelija voi itse valita työskentelyajankohtansa opintojakson toteutusajan sisällä.