STYMK25POR Seurakunta toimintaympäristönä (5 op)
Toteutuksen tunnus: STY0005A20S-3041
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
24.02.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Pori
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Mirva Heikkilä-Tyni
- Ilona Kontinen
Ryhmät
-
POR-K25sosdPOR-K25sosd
- 28.02.2025 08:30 - 11:45, STY / Orientaatio
- 28.02.2025 12:30 - 15:45, STY / Luento
- 21.03.2025 08:30 - 11:45, STY / Luento
- 21.03.2025 12:30 - 15:45, STY / Luento
- 14.04.2025 08:30 - 10:00, STY / Luento
- 15.04.2025 10:15 - 14:00, STY / Luento
- 17.04.2025 14:15 - 15:45, STY / Luento
- 14.05.2025 08:30 - 14:00, STY / Kokoava työskentely
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta
Sisältö
- seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
- kirkon työssä tarvittava osaaminen (ydinosaamiskuvaukset)
- seurakunnan tehtävät
- sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn keskeiset periaatteet
- yhteisöllisyyden rakentuminen ja vapaaehtoistoiminta seurakunnassa
- saavutettavuus ja yhdenvertaisuus sekä kestävä kehitys seurakunnan toiminnassa
Opetusmenetelmät
yhteisen alkuorientaation jälkeen itsenäisesti suoritettava opintojakso, joka sisältää erilaisia verkkopedagogisia oppimistapoja
Diaklen oppimisosiot sisältävät erilaisia aktiviteetteja ja osaan osioista sisältyy tentti, jotka täytyy suorittaa hyväksytysti. Opintojakso päättyy numeerisesti arvioitavaan kirjalliseen kokoavaan tehtävään.
Aika ja paikka
itsenäisesti suoritettava verkkototeutus
Oppimateriaalit
Luentotallenteet eri oppimisosioiden teemoista
Kirjallisuus:
Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja.
Muu oppimateriaali saatavilla verkossa (Diaklessa suorat linkit)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Vaihtoehtoisesti opiskelija voi osallistua kampuksen ryhmätoteutukseen, joka sisältää aikaan ja paikkaan sidottua opetusta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoitteluyhteistyötä. Kokoavaan kirjalliseen tehtävään sisältyy havainnoivaa osallistumista seurakunnan toimintaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä kirjallisuuteen perustuvaa tenttiä. Opintojakson itsenäisesti suoritettavien osioiden lopussa on lyhyitä tenttejä (osaamistestejä), joilla kontrolloidaan haltuunotettua tietoa.
Kansainvälisyys
Opintojakso ei sisällä kansainvälisiä yhteyksiä, koska sisältö painottuu Suomen evlut kirkon seurakuntiin toimintaympäristönä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden opintopisteen (5 op) opintojakson suorittaminen tarkoittaa noin 130 tunnin opiskelijan työpanosta. Opiskelija voi itse valita työskentelyajankohtansa opintojakson toteutusajan sisällä.
Sisällön jaksotus
Yhteisen alkuorientaation jälkeen opiskelija voi edetä omaan aikatauluunsa sopivalla tavalla. Opetusvideoihin, kirjallisiin materiaaleihin ja aktiviteetteihin perustuvien osioiden jälkeen opiskelija tekee kokoavan tehtävän, johon liittyy havainnoiva osallistuminen Suomen ev.-lut. kirkon tilaisuudessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan kaikkien oppimistehtävien, tenttien ja kokoavan tehtävän suorittaminen hyväksytysti. Opintojakson numeerinen arvosana muodostuu kokoavan tehtävän arvosanasta
Diakin arviointikriteerit: vaativuustaso 1, opintojen alkuvaihe
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf
Arviointiasteikko
0-5