Siirry suoraan sisältöön

STYMK25POR Seurakunta toimintaympäristönä (5 op)

Toteutuksen tunnus: STY0005A20S-3041

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

24.02.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

Pori

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

Opettaja

  • Mirva Heikkilä-Tyni
  • Ilona Kontinen

Ryhmät

  • POR-K25sosd
    POR-K25sosd
  • 28.02.2025 08:30 - 11:45, STY / Orientaatio
  • 28.02.2025 12:30 - 15:45, STY / Luento
  • 21.03.2025 08:30 - 11:45, STY / Luento
  • 21.03.2025 12:30 - 15:45, STY / Luento
  • 14.04.2025 08:30 - 10:00, STY / Luento
  • 15.04.2025 10:15 - 14:00, STY / Luento
  • 17.04.2025 14:15 - 15:45, STY / Luento
  • 14.05.2025 08:30 - 14:00, STY / Kokoava työskentely

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
- osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
- tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen
- osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa
- tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet
- osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta

Sisältö

- seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
- kirkon työssä tarvittava osaaminen (ydinosaamiskuvaukset)
- seurakunnan tehtävät
- sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn keskeiset periaatteet
- yhteisöllisyyden rakentuminen ja vapaaehtoistoiminta seurakunnassa
- saavutettavuus ja yhdenvertaisuus sekä kestävä kehitys seurakunnan toiminnassa

Opetusmenetelmät

yhteisen alkuorientaation jälkeen itsenäisesti suoritettava opintojakso, joka sisältää erilaisia verkkopedagogisia oppimistapoja

Diaklen oppimisosiot sisältävät erilaisia aktiviteetteja ja osaan osioista sisältyy tentti, jotka täytyy suorittaa hyväksytysti. Opintojakso päättyy numeerisesti arvioitavaan kirjalliseen kokoavaan tehtävään.

Aika ja paikka

itsenäisesti suoritettava verkkototeutus

Oppimateriaalit

Luentotallenteet eri oppimisosioiden teemoista

Kirjallisuus:
Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja.

Muu oppimateriaali saatavilla verkossa (Diaklessa suorat linkit)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja. Vaihtoehtoisesti opiskelija voi osallistua kampuksen ryhmätoteutukseen, joka sisältää aikaan ja paikkaan sidottua opetusta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoitteluyhteistyötä. Kokoavaan kirjalliseen tehtävään sisältyy havainnoivaa osallistumista seurakunnan toimintaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä kirjallisuuteen perustuvaa tenttiä. Opintojakson itsenäisesti suoritettavien osioiden lopussa on lyhyitä tenttejä (osaamistestejä), joilla kontrolloidaan haltuunotettua tietoa.

Kansainvälisyys

Opintojakso ei sisällä kansainvälisiä yhteyksiä, koska sisältö painottuu Suomen evlut kirkon seurakuntiin toimintaympäristönä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viiden opintopisteen (5 op) opintojakson suorittaminen tarkoittaa noin 130 tunnin opiskelijan työpanosta. Opiskelija voi itse valita työskentelyajankohtansa opintojakson toteutusajan sisällä.

Sisällön jaksotus

Yhteisen alkuorientaation jälkeen opiskelija voi edetä omaan aikatauluunsa sopivalla tavalla. Opetusvideoihin, kirjallisiin materiaaleihin ja aktiviteetteihin perustuvien osioiden jälkeen opiskelija tekee kokoavan tehtävän, johon liittyy havainnoiva osallistuminen Suomen ev.-lut. kirkon tilaisuudessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn opintosuoritukseen vaaditaan kaikkien oppimistehtävien, tenttien ja kokoavan tehtävän suorittaminen hyväksytysti. Opintojakson numeerinen arvosana muodostuu kokoavan tehtävän arvosanasta

Diakin arviointikriteerit: vaativuustaso 1, opintojen alkuvaihe
https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_AMK.pdf

Arviointiasteikko

0-5