Siirry suoraan sisältöön

MPH01MS25OUL-SH-LH Näyttöön perustuva kliininen hoitotyö ja simulaatio mielenterveys- ja päihdehoitotyössä (4op)

Toteutuksen tunnus: MPH0104A20S-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.03.2025 - 30.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.09.2025 - 26.10.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys- ja kirkonala
Kampus
Oulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Sinikka Paukkunen
Johanna Pirttisalo
Ajoitusryhmät
pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
OUL-S24sh-lh
OUL-S24sh-lh
Pienryhmät
pienryhmä 1
pienryhmä 2
Opintojakso
MPH0104A20S

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 34 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ke 24.09.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
MPH01 / Info ja aloitusluento
OUL-219 219 Opetustila
To 25.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
MPH01 / Luento
OUL-222 222 Opetustila
Pe 26.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
MPH01 / Taitopaja 1 / pienryhmä 1
Zoom
Pe 26.09.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
MPH01 / Taitopaja 1 / pienryhmä 2
Zoom
Ma 06.10.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
MPH01 / Tehtävän ohjaus
Zoom
To 09.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
MPH01 / Taitopaja 2 / pienryhmä 2
Zoom
To 09.10.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
MPH01 / Taitopaja 2 / pienryhmä 1
Zoom
Pe 10.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
MPH01 / Taitopaja 3 / pienryhmä 1
Zoom
Pe 10.10.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
MPH01 / Taitopaja 3 / pienryhmä 2
Zoom
To 23.10.2025 klo 08:30 - 15:45
(7 t 15 min)
MPH01 / Seminaarisimulaatio
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opiskelijoiden näyttöön perustuva oppiminen Diakle-oppimisalustalla sekä itsenäinen työskentely pienryhmissä, johon integroituvat ajankohtaiseen tutkittuun näyttöön perustuvat luennot ja seminaarisimulaatiotyöskentely.
Opiskelija etsii aluksi näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen ja arvioi tiedon tasoa ja perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin oppimistehtävää laatiessaan. Tämän jälkeen opiskelija osoittaa osaamisensa ja soveltaa tietojaan tiimityöskentelyssä ja taitopajoissa sekä seminaarisimulaatiossa kliinisiin potilasesimerkkeihin annetun ohjeen mukaisesti.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä työturvallisuutta edistäen

Sisältö

- mielenterveys- ja päihdeongelmien ja sairauksien lääketieteellinen hoito
- arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
- hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio
- luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
- palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
- henkilökohtainen itsetuntemus
- ajankohtaiset toimenpideohjelmat
- vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen

Oppimateriaalit

Oppimateriaali (soveltuvin osin)

Kohtala, A., Korkeila, J., Partonen, T., Tauriainen, P., & Kärkkäinen, J. (2024). Masennuksen hoidon hyvät käytännöt (1. painos.). Duodecim.

Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., & Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö (1. p.). Sanoma Pro.

Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C., & Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö (5., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.

Vuorilehto, M., Larri, T., Kurki, M., Hätönen, H., & Ranta, I. (2014). Uudistuva mielenterveystyö. Fioca.

Käypähoitosuositukset (depressio, kaksisuuntainen mielialahäiriö, epävakaa persoonallisuus, skitsofrenia, alkoholi- ja huumeongelmaisen hoito)

Terveysportti. Hoitotyön tietokanta. Mielenterveys- ja päihdehoitotyö.

Hotus. Näyttövinkit (mielenterveys).


Suositeltava kirjallisuus kuvataan tarkemmin Diaklessa.

Opetusmenetelmät

Keskeisimmät tavoitteet ja sisällöt

Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää väestöllisesti merkittävimpien mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteet ja osaa soveltaa tietoa hoitotyössä
- osaa käyttää potilaan ja läheisten kokemustietoa ohjauksessa sekä lähiverkostoja arjessa selviytymisen tukemisessa
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdepotilaan mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- osaa käyttää voimavaroja tukevia ja edistäviä menetelmiä ja osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvalla tiedolla ja hoitosuosituksilla
- osaa toteuttaa palveluohjausta ja ymmärtää perustason palvelujen vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden
- osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia toimenpideohjelmia
- osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen

Ydinsisällöt
Mielenterveys- ja päihdesairauksien lääketieteellinen hoito
Arjessa selviytymisen tukeminen ja näyttöön perustuva hoitotyö
Hoidollinen vuorovaikutus ja toipumisorientaatio
Luovat, toiminnalliset ja psykofyysiset menetelmät
Palveluohjaus, ohjaus- ja opetusosaaminen
Henkilökohtainen itsetuntemus
Ajankohtaiset toimenpideohjelmat
Vuorovaikutus-, ryhmätyö- ja yhteisöosaaminen

Opintojakso sisältää simulaatio-harjoittelua 2 op

Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää itsenäistä perehtymistä oppimateriaaleihin, taitopaja- ja simulaatiotyöskentelyyn osallistumista lähiopetuksena pienryhmissä ja opintojen loppuvaiheessa hyväksytyn tietotestin suorittamista. Simulaatioiden jälkeen käydään ammatillinen kriittinen reflektiokeskustelu simulaatioon osallistuvan opiskelijaryhmän kanssa ja opiskelija toteuttaa itsereflektion videolla.
Simulaatiot tapahtuvat potilasesimerkkien kautta joko toimipisteessä tai harjoitteluympäristössä.

Opintosuorituksen kuvaus:
- opintojakson info
- verkkotentin suorittaminen
- taitopajaharjoitukset ja niihin valmistautuminen perehtymällä itsenäisesti oppimateriaaleihin
-seminaarisimulaatio, oppimiskeskustelut, kriittinen ammatillinen reflektio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h

Esitietovaatimukset

Ei edellytä aiempia opintoja.

Siirry alkuun