DTA01MS25POR Auttamisen teologia ja diakonisen yhteisön rakentaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: DTA0105A20S-3027
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.08.2025 - 09.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 18.08.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
DTA01 / Orientaatio |
POR-203
luokka 203
|
Ke 20.08.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
DTA01 / Luento 1 |
Zoom
|
To 21.08.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
DTA01 / Luento 2 |
Zoom
|
To 21.08.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
DTA01 / Luento 2 |
Zoom
|
Pe 22.08.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
DTA01 / Luento 3 |
Zoom
|
Ti 02.09.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
DTA01 / Välireflektio/ohjaus |
Zoom
|
Pe 05.09.2025 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
DTA01 / Luento 4 |
Zoom
|
Ti 23.09.2025 klo 08:00 - 08:30 (0 t 30 min) |
DTA01 / Auttamisen teologia -videon ja osallisuustehtävän palautus |
|
Ti 30.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
DTA01 / Reflektio yksilötehtävästä |
POR-203
luokka 203
|
Ti 30.09.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
DTA01 / Reflektio osallisuustehtävästä |
POR-203
luokka 203
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
DTA-opinnot alkavat tällä koko lukukauden kestävällä DTA01 -jaksolla.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee virkateologian perusteet
- osaa muodostaa omaa auttamisen teologiaansa ja reflektoida omaa toimintaansa kokonaisvaltaisen auttamisen näkökulmasta
- tietää diakoniatyön tavoitteet, organisoitumisen ja työmuodot (kirkon, hiippakunnan ja seurakunnan tasolla)
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa
- osaa toteuttaa diakoniakasvatusta, rippikoulutyötä ja kehittää diakonisen vastuu toteutumista yhdessä seurakuntalaisten ja muiden työntekijöiden kanssa
- osaa kehittää yhteisöllisyyden ja seurakuntalaisten osallisuuden sekä vapaaehtoisuuden rakentumista
Sisältö
- diakonian virka
- diakonian teologia
- diakonian tavoitteet, organisoituminen ja työmuodot
- jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen diakoniatyön näkökulmasta
- diakoniakasvatus, rippikoulutyö ja diakoninen vastuu seurakunnassa
- yhteisöllisyys, osallisuus ja vapaaehtoistoiminta ja näiden kehittäminen diakoniatyössä
Oppimateriaalit
Verkkokeskustelussa käytettävä kirjallisuus:
- Suomalainen, P., Heinonen, V. & Henttonen, K. (2023). Diakonian teologia [Tallenne].
- Latvus, K., & Elenius, A. (toim.). (2007). Auttamisen teologia. Kirjapaja. (S. 1-158; 271-282.)
- Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. (S. 76-124.)
- Porkka, J., & Valtonen, M. (2016). Tässä ja nyt – teologia muutosvoimana. Teoksessa R. Gothoni, M. Malkavaara, & M. Valtonen (toim.), Muutosvoimaa – tutkielmia Diakista ja teologiasta. Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Toiminnallisessä työelämätehtävässä hyödynnettävä materiaali:
- Suomen evankelis-luterilainen kirkko. (2020). Ovet auki: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon strategia vuoteen 2026. Kirkkohallitus.
- (Kirkkohallitus. (2014). Kohtaamisen kirkko: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020. Kirkkohallitus.)
- Vapaaehtoistoiminnan kehittäminen -työryhmä. (2018). Tasavertaisina ja osallisina - vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, työryhmän loppuraportti. Suomen ev.lut. kirkko. https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/vapaaehtoistoiminta/loppuraportti/
- Malkavaara, M., & Valtonen, M. (toim.). (2019). Uusi elämisen kulttuuri: Muutos Tampereella. (Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 61). Kirkon tutkimuskeskus. https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4215
Opetusmenetelmät
Lähiopetus 1:
Kaksi päivää diakonian teologia, diakonian tehtävät ja tavoitteet sekä yhteisöllisyys ja osallisuus + etäjakso: luentotallenteet, kirjallisuus, verkkokeskustelut, omaa diakonian teologiaa jäsentävä video, toiminnallinen työelämätehtävä, hartaus, raportti
Lähiopetus 2:
Puoli päivää kokoava työskentely työelämätehtävästä + puoli päivää reflektio oman auttamisen teologiasta + Etäjakso: Oman oppimisen arviointi koko jaksosta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallisessa pari-/ryhmätehtävässä kehitetään osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa toimintaa yhteistyössä seurakunnan kanssa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää aktiivista yhteydenpitoa seurakunnan kanssa. Tehtävä toteutetaan pitkäkestoisena toimintana seurakunnassa (2-4 kertaa).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisen suoritustavan voi toteuttaa vain opinnollistamisella työsuhteessa tai muuten tiiviissä yhteistyössä ja työelämäkontaktissa seurakunnassa. Opinnollistaminen tulee sitoa opintojakson teoreettisiin lähtökohtiin ja sisältöihin. Opiskelijalla tulee olla myös aiemmin suoritettu sosiaali-, terveys tai kirkon alan AMK-tutkinto tai teologian maisterin tutkinto. Opinnollistamisesta tulee sopia ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa. Opinnollistamisesta löytyy ohjeet omalta diakle-alustalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 27 h / opintopiste
Lähiopetus ja luennot 1 op
- luentoja ja vierailijoita
Verkkokeskustelu 1 op
- kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen
- verkkokeskusteluun osallistuminen ohjeiden mukaan
Yksilötehtävä 1 op
- oma video tai muu tuotos
- reflektioseminaari
Osallisuustehtävä 2 op
- pitkäkestoinen havainnointi- ja osallisuustehtävä seurakunnassa
- reflektioseminaari
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla pitää olla Seurakunta toimintaympäristönä (STY) -opintojakso suoritettuna hyväksytysti ennen DTA -opintojaksoja.
Lisätiedot
Diakoniatyön asiantuntijuus -opintojakso (DTA) toteutuu
- sairaanhoitaja-diakonissa opiskelijoilla yleensä 7. lukukaudella (Osallistava kehittäminen ja vaikuttaminen)
- sosionomi-diakoni opiskelijoilla 4. lukukaudella (Soveltava ja kehittävä ammatillisuus)
Opintojakso antaa valmiudet siirtyä diakoniatyön harjoitteluun.