VAR02VS25DIAK Lapsen kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa (5op)
Toteutuksen tunnus: VAR0205A20S-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.10.2025 - 09.11.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Inga Klen
- Minna Hallman
- Marjaana Marttila
- Ryhmät
-
HKI-K24sosHKI-K24sos
-
HKI-K24sosvHKI-K24sosv
-
OUL-K24sosOUL-K24sos
-
POR-K24sosPOR-K24sos
- Opintojakso
- VAR0205A20S
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 06.10.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
VAR02/ Aloitusluento |
Zoom
|
To 09.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
VAR02/ Opetus |
Zoom
|
Ma 13.10.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
VAR02/ Opetus |
Zoom
|
Ti 14.10.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
VAR02/ Opetus |
Zoom
|
Ma 20.10.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
VAR02/ Luento |
Zoom
|
To 30.10.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
VAR02/ Luento |
Zoom
|
To 30.10.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
VAR02/ Vierailijaluento |
Zoom
|
Pe 31.10.2025 klo 12:30 - 14:30 (2 t 0 min) |
VAR02/ Verkkotentti |
verkkotentti
|
Ma 03.11.2025 klo 08:00 - 09:00 (1 t 0 min) |
VAR02/ Tehtävän palautus |
palautus
|
Ti 04.11.2025 klo 08:00 - 09:00 (1 t 0 min) |
VAR02/ Vertaispalaute |
palautus
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu 5-6 kalenteriviikon aikana, noin lukukauden puolivälissä.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisessa
- osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
- tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa
Sisältö
- lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen sekä lasten mielenterveyden tukemisen perusteet
- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- varhaiserityiskasvatus ja monialainen lapsi- ja perhetyö
Oppimateriaalit
Dialogitentissä tentittävä kirja on: Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M., & Mäkelä, J. (2015). Stressin säätely. PS-kustannus.
Havainnointitehtävä:
Lähdemateriaalina tehtävässä on käytettävä opiskelijan valitsemaa, oman aiheen kannalta relevanttia materiaalia. sekä Koivunen, P., & Lehtinen, T. (2015). Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
OPINTOJAKSON TAVOITTEET, Opiskelija
• osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen
käytäntöjä
• tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa
• osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja
oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen
• tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet
• osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
• osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä
keskeisten yhteistyötahojen kanssa.
YDINSISÄLLÖT
• lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
• kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen sekä lasten
mielenterveyden tukemisen perusteet
• varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
• varhaiserityiskasvatus ja monialainen lapsi- ja perhetyö
Opintojakson tehtävinä ovat:
Dialogitentti, arviointi 1-5
Varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä toteutettava havainnointitehtävä, arviointi hyv - hyl
Oppituntiaktiviteettien itsenäinen suorittaminen Diaklessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä, lapsiryhmässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksolla käytössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.
Esitietovaatimukset
Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta
Lisätiedot
Tutustu varhaiskasvatuksen sosionomin suuntaaviin opintoihin videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=zr0JXfT9M-A
Opintojakson osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.