KOGVK25DIAK Kognitiivis-behavioraaliset menetelmät päihde- ja mielenterveystyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KOG0005A15S-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
03.02.2025 - 25.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee kognitiivis-behavioraalisia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa tarkastella asiakastilanteita kognitiivis-behavioraalisesta viitekehyksestä
- osaa soveltaa joitakin kognitiivis-behavioraaliseen lähestymistapaan perustuvia menetelmiä ja työkaluja hoito-, hoiva-, huolenpito- ja asiakastyössä mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Sisältö
1 Kognitiivis-behavioraaliset lähestymistavat
a menetelmien kentässä
b lähestymistapojen perusteet
2 Perehtyminen keskeisiin työtapoihin
a Dialektinen käyttäytymisterapia (DKT) ja retkahduksen ehkäisy
b Monidiagnostiikka
c Hyväksymis- ja omistautumisterapian suuntaus, joka perustuu mindfullness-ajatteluun
3 Asiakastyön analysointi kognitiivisesta kehyksestä
Opetusmenetelmät
Opiskelija osallistuu orientaatioon sekä ohjaus- ja luentotunneille.
Opintojaksoon kuuluu oppimistehtävä, joka tehdään kolmen hengen ryhmissä.
Opintojakson lopussa on webinaari, jossa opiskelijat esittelevät omaa tehtäväänsä ja opponoivat toisten ryhmien tehtäviä.
Oppimateriaalit
Kähkönen, Seppo & Karila, Irma & Holmberg, Nils (toim.). 2020. Kognitiivinen psykoterapia. Duodecim.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen työelämän hankkeeseen/työelämäyhteistyöhön etukäteen hyväksytyn, opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön nojaavan suunnitelman mukaisesti. Suoritustavasta sovitaan vastuulehtorin kanssa.
Esitietovaatimukset
Perustiedot mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyöstä.
Lisätietoja opiskelijoille
Suomeksi
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija
•tunnistaa mielenterveys-, päihde ja peliongelmia ja toimii ammatillisesti mielenterveys- ja päihdetyön eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
•toimii oman ammattialansa näkökulmasta keskeisen mielenterveys-, ja päihdelainsäädännön mukaisesti ja tuntee alan eettiset periaatteet ja työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja suunnitelmat.
•tuntee mielenterveysongelmia sekä päihde-, peli- ja muita riippuvuuksia koskevat monitieteelliset ja moniammatilliset lähestymistavat
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen teoreettiset selitysmallit ja niiden historialliset lähtökohdat
•ymmärtää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen tavoitteen auttaa asiakasta tiedostamaan, arvioimaan ja muokkaamaan mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan liittyvää ajatteluaan ja käyttäytymistään
•tietää kognitiivis-behavioraalisten lähestymistapojen käytännön sovelluksia (menetelmiä ja tekniikoita) mielenterveys- ja päihdetyön asiakastyössä
•oppii analysoimaan toimintansa perusteita ja ammatillista kehittymistään kognitiivis-behavioraalisten työtapojen soveltamisessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty