NAONK25DIAK Nuorten asumisneuvonta ja -ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: NAO0005A23S-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 27.04.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 999
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee nuorten asumisen ja asunnottomuuden erityispiirteitä
- tietää asumisneuvonnan ja asumissosiaalisen työn keskeiset käsitteet ja lähtökohdat
- ymmärtää asumisneuvonnan oikeudellista perustaa, muun muassa huoneenvuokralaki ja vuokrasopimus
- tuntee nuorten asumisneuvonnan toimijakenttää
- osaa soveltaen käyttää asumisneuvonnan työkäytäntöjä, kuten asumisen puheeksiotto, neuvonta ja ohjaus, kotiin vietävä tuki sekä monialainen yhteistyö
Sisältö
Ydinsisällöt
- nuorten asumisen ja asunnottomuuden erityispiirteet
- asumisneuvonnan ja asumissosiaalisen työn keskeiset käsitteet ja lähtökohdat
- asumisneuvonnan oikeudellinen perusta, muun muassa huoneenvuokralaki ja vuokrasopimus
- nuorten asumisneuvonnan toimijakenttä
- asumisneuvonnan työkäytännöt
Opetusmenetelmät
Opiskelija tekee opintojakson itsenäisenä opiskeluna verkko-oppimisympäristö Diaklessa.
.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee nuorten asumisen ja asunnottomuuden erityispiirteitä
- tietää asumisneuvonnan ja asumissosiaalisen työn keskeiset käsitteet ja lähtökohdat
- ymmärtää asumisneuvonnan oikeudellista perustaa, muun muassa huoneenvuokralain ja vuokrasopimuksen
- tuntee nuorten asumisneuvonnan toimijakenttää
- osaa soveltaen käyttää asumisneuvonnan työkäytäntöjä, kuten asumisen puheeksi otto, neuvonta ja ohjaus, kotiin vietävä tuki sekä monialainen yhteistyö.
Opintojakson ydinsisällöt ovat
- nuorten asumisen ja asunnottomuuden erityispiirteet
- asumisneuvonnan ja asumissosiaalisen työn keskeiset käsitteet ja lähtökohdat
- asumisneuvonnan oikeudellinen perusta, muun muassa huoneenvuokralaki ja vuokrasopimus
- nuorten asumisneuvonnan toimijakenttä
- asumisneuvonnan työkäytännöt.
Opintojaksossa on neljä osiota 1) nuorten asuminen, 2) nuorten asuminen ilmiönä, 3) nuorten asumisneuvonnan käsitteet ja toimintakenttä sekä 4) asumisneuvonnan työmenetelmät. Opintojakso koostuu asiantuntijatallenteista, muusta opetusmateriaalista ja oppimistehtävistä (tietotesteistä). Asiantuntijatallenteissa käsitellään nuorten asumista ja nuorten asunnottomuutta ilmiöinä, asunnottomuuden riskitekijöitä, nuorten asumisen palveluiden tulevaisuuden tarpeita ja asumisneuvonnan keskeisiä käsitteitä, palveluita ja toimintakenttään. Opetusmateriaalit tukevat ja täydentävät asiantuntijatallenteita. Asiantuntijatallenteisiin ja muuhun opetusmateriaaliin perehdyttyään opiskelija tekee osiokohtaisen tietotestin. Opintojakson suorittaminen perustuu tietotestien ja oppimistehtävien tekemiseen.
Oppimateriaalit
Opintojakson keskeistä ja suoriteltavaa kirjallisuutta ja tutkimusta ovat muun muassa seuraavat julkaisut.
Aho, P., Myllymäki, T., Sandqvist, S. & Strandell, A. (2021). Nuorten asuminen 2020: Kyselytutkimus. Ympäristöministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-361-217-4
Ara – Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (2022). Asunnottomat 2021. (ARAn selvitys 2/2022). https://asuntoensin.fi/assets/files/2022/02/Asunnottomat_2021_ARAn_Selvitys_2_2022.pdf
Granfelt, R. (2022). Asumissosiaalinen työ: Asunnottomuudesta irti ja asunnosta kodiksi. Y-Säätiö. https://asuntoensin.fi/assets/files/2022/04/Asumissosiaalinen-tyo-Granfelt-2022.pdf
Kettunen, M. (2013). Asunto ensin -malli Yhdysvalloista ja soveltaminen Suomessa. Yhteiskuntapolitiikka, 78 (5), s. 562–570. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201402101419
Niemi V., & Ahola, E. (2017). Pathways between Housing and Homelessness of Young Income Support Recipients in Helsinki, Finland. European journal of homelessness, 11(2), s. 39–61. https://www.feantsaresearch.org/en/publications/european-journal-of-homelessness?journalYear=2017
Oosi, O., Kortelainen, J., Karinen, R., Jauhola, L. & Luukkonen, T. (2019). Asumisneuvonta Suomessa. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA). https://www.ara.fi/download/noname/%7B96F10A1A-248F-486E-8F83-C2E73186F8AC%7D/146422
Tykkyläinen, S. (2017). Asumisneuvonnan vaikutus nuorten itsenäiseen ja vakaaseen asumiseen. Nuorisoasuntoliitto ry. https://nal.fi/wp-content/uploads/2019/12/Asumisneuvonnan-vaikutus-tutkimus.pdf
Viitanen, V. (2015). Nuoret asunnottomat Suomessa. Teoksessa Kilpeläinen, Päivi & Kostiainen, Eeva & Laakso, Seppo. Toiveet ja todellisuus – Nuorten asuminen 2014 (s. 86–91). (Suomen ympäristö 2/2015). Ympäristöministeriö. https://nal.fi/wp-content/uploads/2019/12/SY_2_2015.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on suunniteltu yhteistyössä työelämäntahon kanssa, joka on nuorten asumisen asiantuntija. Opintojakson oppimistehtävät on otettu huomioon ammatillinen osaaminen, jonka nuorten asumisneuvonnan ja -ohjauksen tehtävissä tarvitaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa on neljä osiota 1) nuorten asuminen, 2) nuorten asuminen ilmiönä, 3) nuorten asumisneuvonnan käsitteet ja toimintakenttä sekä 4) asumisneuvonnan työmenetelmät. Opintojakso sisältää neljä tietotestiä. Opintojakson asiantuntijatallenteisiin ja muuhun opetusmateriaaliin perehdyttyään opiskelija tekee osiokohtaisen tietotestin. Opintojakson suorittaminen perustuu tietotestien tekemiseen.
Ei rästioikeutta. Mikäli opintojakso jää kesken, ilmoittautuu opiskelija seuraavaan toteutukseen ja suorittaa jakson kokonaan uudestaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h itsenäistä ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua.
Sisällön jaksotus
Opintojaksossa on neljä osiota 1) nuorten asuminen, 2) nuorten asuminen ilmiönä, 3) nuorten asumisneuvonnan käsitteet ja toimintakenttä sekä 4) asumisneuvonnan työmenetelmät. Opintojaksot suoritetaan järjestyksessä 1-4.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso soveltuu sekä sosiaalialan että terveysalan kuten myös humanistisen alan ammattikorkeakoulututkintoa suorittavalle. Opintojaksolla opiskelija voi lisätä ja syventää ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuutta, jota nuorten asumisneuvonnan tehtävissä tarvitaan.
Opintojaksoa ei voi suorittaa AHOT-menettelyn kautta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu tietotestien ja oppimistehtävien tekemiseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty