LUOMS25JKL Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena (5op)
Toteutuksen tunnus: LUO0005A25S-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.09.2025 - 21.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Diak Itä-Suomi
- Jyväskylä
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Opettajat
- Pirkko Kärkkäinen
- Sirpa Ylönen
- Ryhmät
-
JKL-S25sosdJKL-S25sosd
-
JKL-S25sosnJKL-S25sosn
- Opintojakso
- LUO0005A25S
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 19.09.2025 klo 13:30 - 16:00 (2 t 30 min) |
LUO / Orientaatio |
JKL:n kristillinen opisto
|
Ma 29.09.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
LUO / Luento |
Zoom
|
Ma 06.10.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
LUO / Ohjaus |
Zoom
|
Ti 21.10.2025 klo 12:00 - 19:00 (7 t 0 min) |
LUO / Verkkotentti klo 12-19 välillä (tämän ajan sisällä 2 h aikaa tehdä tentti) |
|
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
LUO / Seminaari |
JKL:n kristillinen opisto
|
Pe 14.11.2025 klo 12:45 - 14:00 (1 t 15 min) |
LUO / Seminaari |
JKL:n kristillinen opisto
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
• osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
• ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
• tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
• osaa tukea ihmisen sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta
Toteutustavat
AHOT 8/2025:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt.
Sisältö
• luovuuden ja voimavarojen osa-alueet
• luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet
• hyvinvointia ja voimavaroja lisäävät luovat, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
• ihmisen sosiaalisen toimijuuden tukeminen ohjauksen keinoin
• oman luovuuden, voimavarojen sekä toimijuuden tarkastelu ja niiden vahvistaminen
Oppimateriaalit
Karjalainen, A. L. (toim.). (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Huhtinen-Hildén, Laura; Isola, Anna-Maria (2019). Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-329-8
Diaklessa muut suositeltavat lähteet
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Kontaktiopetus, itsenäinen työskentely, tiimitehtävä, reflektiotehtävä, tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuskohtaisesti sovittu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti.
Uusinta yleisenä tenttipäivänä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ensisijaisesti osallistuminen seuraavan lukukauden toteutukseen tai toisen ryhmän toteutukseen.
Tehtävä yksilötehtävänä: toiminnallisen osuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi reflektointeineen
Tentti: yksilötentti yleisenä tenttipäivänä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen opetukseen 2 op.
Tiimitehtävä ja reflektiotehtävä 2 op.
Tentti 1 op.
Lisätiedot
Opetus on toiminnallista ja läsnäoloa vaativaa.