LUOPS25HKI-SOSKIR Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena (5op)
Toteutuksen tunnus: LUO0005A25S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.03.2025 - 30.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 30.11.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Opettajat
- Tiina Lintunen
- Severi Saihomaa
- Ryhmät
-
HKI-S25sosdHKI-S25sosd
-
HKI-S25sosnHKI-S25sosn
- Opintojakso
- LUO0005A25S
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 31.10.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO/ Orientaatioluento |
HKI-328
Luokka 328
|
Ke 05.11.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LUO Työpaja 1, A-ryhmä |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Pe 07.11.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO Työpaja 1, B-ryhmä |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Ti 11.11.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO/ Työpaja 2, A-ryhmä |
HKI-327
Luokka 327
|
Ke 12.11.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO Työpaja 2, B-ryhmä |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Ma 17.11.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO Työpaja 3, A-ryhmä |
HKI-426
Anatomian luokka 426
|
Ti 18.11.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO/ Työpaja 3, B-ryhmä |
HKI-327
Luokka 327
|
Pe 21.11.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO/ Tentti A- ja B-ryhmä |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a |
Ma 24.11.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO Seminaari A-ryhmä |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Ma 24.11.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
LUO Seminaari B-ryhmä |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
• osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
• ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
• tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
• osaa tukea ihmisen sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta
Toteutustavat
AHOT 8/2025:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt.
Sisältö
• luovuuden ja voimavarojen osa-alueet
• luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet
• hyvinvointia ja voimavaroja lisäävät luovat, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
• ihmisen sosiaalisen toimijuuden tukeminen ohjauksen keinoin
• oman luovuuden, voimavarojen sekä toimijuuden tarkastelu ja niiden vahvistaminen
Oppimateriaalit
Karjalainen, A. L. (toim.). (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Huhtinen-Hildén, Laura; Isola, Anna-Maria (2019). Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-329-8
Diaklessa muut suositeltavat lähteet
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Kontaktiopetus, itsenäinen työskentely, tiimitehtävä, reflektiotehtävä, tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuskohtaisesti sovittu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti.
Uusinta yleisenä tenttipäivänä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ensisijaisesti osallistuminen seuraavan lukukauden toteutukseen tai toisen ryhmän toteutukseen.
Tehtävä yksilötehtävänä: toiminnallisen osuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi reflektointeineen
Tentti: yksilötentti yleisenä tenttipäivänä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen opetukseen 2 op.
Tiimitehtävä ja reflektiotehtävä 2 op.
Tentti 1 op.
Lisätiedot
Opetus on toiminnallista ja läsnäoloa vaativaa.