Siirry suoraan sisältöön

DKAVS25AVOIN Diakonian ja kasvatuksen ammatilliset lähtökohdat (5op)

Toteutuksen tunnus: DKA0005A20A-3011

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
15.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 14
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Tiina Häkkinen
Ryhmät
AVOIN-KELP
Kelpoisuuskokonaisuuksien opiskelijat
Opintojakso
DKA0005A20A

Toteutukselle DKAVS25AVOIN Diakonian ja kasvatuksen ammatilliset lähtökohdat DKA0005A20A-3011 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää oman ammattialan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida oman toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- ymmärtää ihmisen uskonnollisen kehityksen
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan

Sisältö

- keskeisimmät kirkon alan taustatieteet ja ammattialan käsitteet
- kirkon diakonian ja kasvatuksen ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialan eettiset lähtökohdat
- ihmisen uskonnollinen kehitys
- kohtaaminen ja vuorovaikutus

Oppimateriaalit

KAIKILLE YHTEINEN OPPIMATERIAALI (sosd/sosn/sosv/shd):

Gothóni, R. (2020). Kuuntelijan käsikirja. PS-Kustannus.
Salomäki, H., Ketola, K., Komulainen, J., Salminen, V-M. & Sohlberg, J. (2024). Kirkko epävarmuuksien ajassa. Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2020-2023. Suomen ev.lut.kirkon tutkimusjulkaisuja 147. Kirkon tutkimus ja koulutus.
• luku 2 Uskonnolliset yhteisöt Suomessa
• luku 3 Suomalaisten katsomusidentiteetit, jumalausko ja hartauselämän muodot
• luku 4 Kirkolliset arvo-orientaatiot
• luku 10 Seurakuntien henkilöstö, koulutus ja talous
• luku 12 Johtopäätökset
Kirkon ammattien yhteinen ydinosaamiskuvaus.

ALAKOHTAINEN OPPIMATERIAALI:
Diakoniatyöntekijän kelpoisuus (sosd/shd):
• Kirkkohallituksen päätös diakonian viranhaltijalta vaadittavasta tutkinnosta (Kirkon säädöskokoelma nro 162).
• Diakoniantutkinnon perustelumuistio
• Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet (DTL)
• Diakonian viranhaltijan ydinosaamiskuvaus
Kirkon nuorisotyönohjaajan kelpoisuus (sosn):
• Kirkkohallituksen päätös kirkon nuorisotyönohjaajan viranhaltijalta vaadittavasta tutkinnosta (Kirkon säädöskokoelma nro 164).
• Nuorisotyönohjaajan tutkinnon perustelumuistio.
• Kirkon nuorisotyönohjaajan eettiset ohjeet (KNT)
• Nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus
Kirkon varhaiskasvatuksenohjaajan kelpoisuus (sosv):
• Kirkkohallituksen päätös varhaiskasvatuksen ohjaajan viran haltijalta vaadittavasta tutkinnosta (Kirkon säädöskokoelma 165).
• Varhaiskasvatuksenohjaajan tutkinnon perustelumuistio.
• Varhaiskasvatuksenohjaajan ydinosaamiskuvaus.

Opetusmenetelmät

Opiskelijan itsenäinen opiskelu. Itsenäinen perehtyminen lähdekirjallisuuteen ja oppimateriaaleihin sekä niihin perustuva kirjallinen oppimistehtävä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksella ei ole rästioikeutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Videotallenteiden katsominen ja kirjallisiin oppimateriaaleihin perehtyminen 54 tuntia (2op).
Oppimistehtävän kirjoittaminen 80 tuntia (3op).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arvioinnin perusteet: Diakin yleiset arviointikriteerit (alkuvaihe).
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota erityisesti seuraaviin asioihin: tehtävän ohjeen noudattaminen ja käsitteiden asianmukainen käyttö, kirkon alan erityiskysymysten ja ammatillisuuden huomioiminen ja reflektointi suhteessa omaan aikaisempaan osaamiseen, lähdeaineiston hyödyntäminen ja lähdeviitteiden oikea käyttö, oman pohdinnan ja teoriatiedon vuoropuhelu.

Siirry alkuun