LAPPK26HKI-SOSKIR Lapsiperheiden sosiaalityö ja lastensuojelu (5op)
Toteutuksen tunnus: LAP0005A25S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.03.2026 - 05.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Sandra Hagman
- Tarja Isomäki
- Ryhmät
-
HKI-S25sosdHKI-S25sosd
-
HKI-S25sosnHKI-S25sosn
- Opintojakso
- LAP0005A25S
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ma 02.03.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LAP/ Orientaatio ja luento 1 |
HKI-328
Luokka 328
|
|
To 12.03.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LAP/ Luento 2 |
HKI-328
Luokka 328
|
|
Pe 13.03.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LAP/ Luento 3 |
HKI-328
Luokka 328
|
|
To 19.03.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LAP/ /Luento 4 |
HKI-331
Luokka 331
|
|
Ma 23.03.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LAP/ Luento 5 |
HKI-328
Luokka 328
|
|
Ti 24.03.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LAP/ Luento 6 |
HKI-328
Luokka 328
|
|
Ma 30.03.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LAP/ Menetelmiin tutustuminen, A-ryhmä |
HKI-400
4. krs kaarre
HKI-427 Pieni luokka 427 HKI-428 Luokka 428 |
|
Ma 30.03.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LAP/ Menetelmiin tutustuminen, B-ryhmä |
HKI-400
4. krs kaarre
HKI-427 Pieni luokka 427 HKI-428 Luokka 428 |
|
Ti 31.03.2026 klo 08:30 - 14:30 (6 t 0 min) |
LAP/ Seminaari |
HKI-328
Luokka 328
|
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää lapsuusiän kasvuolojen merkityksen suojaavana- ja riskitekijänä
• tuntee keskeisen ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
• tuntee lapsiperheiden sosiaalityön (lapsi- ja perhesosiaalityön) sekä lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt, toimijat ja tukimuodot
• tuntee lapsen tilanteen ja tuen tarpeen arvioinnin sekä asiakkuuden rakentumisen prosessit
• tuntee lapsi-, nuori- ja perhekeskeisen, osallistavan dokumentoinnin periaatteet ja käytännöt
• tuntee ammatillisten työkäytäntöjen lähtökohdat ja erilaisia menetelmiä
Sisältö
• lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä sekä hyvinvointia suojaavat ja haittaavat tekijät
• lapsiperheiden sosiaalityötä (lapsi- ja perhetyötä) sekä lastensuojelua koskeva lainsäädäntö
• lasten, nuorten ja perheiden peruspalvelujen, sosiaalihuoltolain mukaiset sekä lastensuojelulain mukaiset toimintaympäristöt ja tukimuodot
• lapsen tilanteen ja tuen tarpeen arviointi, asiakkuuden rakentumisen prosessit ja läheisverkostojen huomioiminen
• lapsen edun ensisijaisuus ja lapsikeskeisyys ammatillisina työotteina
• eettisyys, osallisuus, suhdeperustaisuus ja systeemisyys ammatillisten työkäytäntöjen lähtökohtina sekä niitä tukevien menetelmien tarkoituksenmukainen hyödyntäminen
• lapsen asiakirjojen olennainen ja lainmukainen tiedon kirjaaminen