AIK01MK26JKL Aikuisten ja nuorten parissa tehtävä sosiaalityö (5op)
Toteutuksen tunnus: AIK0105A25S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Jyväskylä
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Sirpa Ylönen
- Vesa Vainiomäki
- Tiina Häkkinen
- Ryhmät
-
JKL-S25sosdJKL-S25sosd
-
JKL-S25sosnJKL-S25sosn
- Opintojakso
- AIK0105A25S
Toteutukselle AIK01MK26JKL Aikuisten ja nuorten parissa tehtävä sosiaalityö AIK0105A25S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso sijoittuu toisen opiskelulukukauden alkupuolelle.
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja
• tuntee aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä
• ymmärtää arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä
• osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
• ymmärtää sosiaalisen hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen yhteyden
Sisältö
• köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
• sosiaaliset ongelmat
• syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
• ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat
• arkielämän hallinta ja osallisuus
• ihmisoikeudet
Aika ja paikka
Opintojaksoon liittyy verkko - ja läsnäolo -opetusta.
Oppimateriaalit
Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:
Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.
tai
Saari, J. (toim.). (2025). Hyviä uutisia Suomesta. Menestyvän yhteiskunnan tilannekuva. Vastapaino.
Opetusmenetelmät
Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjaus tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on ilmiötehtävä ja tehtävän esitys.
Kansainvälisyys
ei ole
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op (27h/op).
Lisätiedot
Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.
AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.