Siirry suoraan sisältöön

AIK01MK26JKL Aikuisten ja nuorten parissa tehtävä sosiaalityö (5op)

Toteutuksen tunnus: AIK0105A25S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Jyväskylä
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Sirpa Ylönen
Vesa Vainiomäki
Tiina Häkkinen
Ryhmät
JKL-S25sosd
JKL-S25sosd
JKL-S25sosn
JKL-S25sosn
Opintojakso
AIK0105A25S

Toteutukselle AIK01MK26JKL Aikuisten ja nuorten parissa tehtävä sosiaalityö AIK0105A25S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sijoittuu toisen opiskelulukukauden alkupuolelle.

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee köyhyyteen ja huono-osaisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä syrjäytymistä aiheuttavia rakenteita ja prosesseja
• tuntee aikuis- ja nuorisososiaalityön mahdollisuudet ja haasteet ennaltaehkäisevässä, etsivässä ja kuntouttavassa työssä
• ymmärtää arkielämän hallinnan ja osallisuuden edistämisen merkityksen asiakastyössä
• osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista työskennellessään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
• ymmärtää sosiaalisen hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen yhteyden

Sisältö

• köyhyys ja huono-osaisuus sekä ylisukupolvinen huono-osaisuus
• sosiaaliset ongelmat
• syrjäytymistä aiheuttavat rakenteet ja prosessit
• ennaltaehkäisevän, etsivän ja kuntouttavan aikuis- ja nuorisososiaalityön lähtökohdat
• arkielämän hallinta ja osallisuus
• ihmisoikeudet

Aika ja paikka

Opintojaksoon liittyy verkko - ja läsnäolo -opetusta.

Oppimateriaalit

Kirjallisessa tehtävässä käytetään lähteenä seuraavia pakollisia materiaaleja:
- kahta suomalaista ja yhtä englanninkielistä tieteellistä artikkelia, jotka tiimi itse valitsee ilmiöön liittyen
- yhtä seuraavista teoksista:

Saari, J., Eskelinen, N., & Björklund, L. (2020). Raskas perintö: Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus.

tai

Saari, J. (toim.). (2025). Hyviä uutisia Suomesta. Menestyvän yhteiskunnan tilannekuva. Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Opetuksena järjestetään luentoja, vierailijaluentoja ja ohjaus tiimeille sekä ilmiötehtävän seminaari. Opintojaksoon liittyvä kirjallinen oppimistehtävä ja siihen liittyvä esitys tehdään tiiminä ja oppimistehtävään liittyy opintokäynti työelämään. Työelämäkäyntiin liittyvä opintokäynti voi sisältää vapaaehtoistyötä. Toisen lukukauden opinnoissa sama opiskelijatiimi toimii tämän lukukauden aikana pitkäkestoisesti useiden opintojaksojen aikana.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijatiimi tutustuu oppimistehtävässä valitsemaansa köyhyyden ja huono-osaisuuden ilmiöön myös työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttiä. Arviointiperusteena on ilmiötehtävä ja tehtävän esitys.

Kansainvälisyys

ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op (27h/op).

Lisätiedot

Sinulla tulee olla valmiuksia tiimityöskentelyyn, sähköisen oppimisalustan käyttöön sekä kirjallisen tehtävän tekemisen perusteisiin.

AHOT-hakemuksessa sinun tulee osoittaa monipuolinen opintojakson teemojen hallinta teoriassa ja käytännössä. AHOT-hakemus tehdään Diakin käytänteiden mukaisesti.

Siirry alkuun