LAPMK26JKL Lapsiperheiden sosiaalityö ja lastensuojelu (5op)
Toteutuksen tunnus: LAP0005A25S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Jyväskylä
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Mari Kirkanen
- Pirkko Kärkkäinen
- Ryhmät
-
JKL-S25sosdJKL-S25sosd
-
JKL-S25sosnJKL-S25sosn
- Opintojakso
- LAP0005A25S
Toteutukselle LAPMK26JKL Lapsiperheiden sosiaalityö ja lastensuojelu LAP0005A25S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso sijoittuu toiselle lukukaudelle.
Opintojakso sisältää joko lähi- tai etäopetusta (kokonaan verkossa suoritettava sosionomitutkinto), joka jaksottuu koko ajanjaksolle.
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää lapsuusiän kasvuolojen merkityksen suojaavana- ja riskitekijänä
• tuntee keskeisen ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
• tuntee lapsiperheiden sosiaalityön (lapsi- ja perhesosiaalityön) sekä lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt, toimijat ja tukimuodot
• tuntee lapsen tilanteen ja tuen tarpeen arvioinnin sekä asiakkuuden rakentumisen prosessit
• tuntee lapsi-, nuori- ja perhekeskeisen, osallistavan dokumentoinnin periaatteet ja käytännöt
• tuntee ammatillisten työkäytäntöjen lähtökohdat ja erilaisia menetelmiä
Sisältö
• lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä sekä hyvinvointia suojaavat ja haittaavat tekijät
• lapsiperheiden sosiaalityötä (lapsi- ja perhetyötä) sekä lastensuojelua koskeva lainsäädäntö
• lasten, nuorten ja perheiden peruspalvelujen, sosiaalihuoltolain mukaiset sekä lastensuojelulain mukaiset toimintaympäristöt ja tukimuodot
• lapsen tilanteen ja tuen tarpeen arviointi, asiakkuuden rakentumisen prosessit ja läheisverkostojen huomioiminen
• lapsen edun ensisijaisuus ja lapsikeskeisyys ammatillisina työotteina
• eettisyys, osallisuus, suhdeperustaisuus ja systeemisyys ammatillisten työkäytäntöjen lähtökohtina sekä niitä tukevien menetelmien tarkoituksenmukainen hyödyntäminen
• lapsen asiakirjojen olennainen ja lainmukainen tiedon kirjaaminen
Aika ja paikka
Lähi- ja etäopetusta (verkkoryhmissä).
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina tehtävässä hyödynnetään luentoja ja lähdekirjallisuutta, joka on Diaklessa esiteltynä.
Lainsäädännön osalta keskeisiä ovat sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki.
Vaadittava kirjallisuus: Kiili, J., Jaakola, A., Anis, M., Lamponen, T., Stenvall, E., & Aaltio, E. (2024). Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus. Soveltuvin osin.
Helminen, J. (2022). Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. (Diak Työelämä 27). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-400-8 Osiot: 6.4. Lapsiperheiden palveluiden sosiaaliohjaajan työ ja 6.5. Lastensuojelun palvelujen sosiaaliohjaajan työ.
+tieteellisiä artikkeleita ja nettijulkaisuja
Opetusmenetelmät
Luennot, seminaari/vierailevat luennoitsijat, menetelmiin tutustuminen ja oppimistehtävä. Luennoilla läsnäolo tukee opintojakson suorittamista.
Opintosuorituksen kuvaus:
Opintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista, menetelmiin tutustumisesta sekä mahdollisesta työelämäseminaarista.
Tehtävässä opiskelijat syventyvät lapsiperheiden ennaltaehkäisevien ja peruspalveluiden asiakasprosessin sekä lastensuojeluprosessin etenemiseen. Opintojakson arvosana muodostuu tehtävän arvosanasta.
Perheiden kanssa tehtävän työn menetelmiin tutustutaan pienryhmissä. Mahdollisesti toteutuvassa työelämäseminaarissa työelämän ammattilaiset kertovat työtehtävistään sosiaalialan kentällä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetukseen sisältyy mahdollinen työelämäyhteistyöseminaari, jossa vierailijat tulevat kertomaan lasten ja heidän perheidensä kanssa tehtävästä sosiaalialan työstä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautus on opintojakson aikana.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 27 h / opintopiste.
Opintojakso on 5 op. Opintojakso pitää sisällään luentoja, menetelmäpajoja, mahdollisen työelämäseminaarin sekä oppimistehtävän.
Lisätiedot
AHOT, noudatetaan ahot-ohjeita ja opiskelija osallistuu etukäteen järjestettävään AHOT-infoon.