Siirry suoraan sisältöön

HAR12HK26HKI Työohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisuuden kriittinen reflektio (1op)

Toteutuksen tunnus: HAR1201A20S-3048

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.09.2025 - 26.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
05.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Pirkko Kärkkäinen
Severi Saihomaa
Sirpa Ylönen
Jaana Rintala
Tarja Isomäki
Leena Udo
Susanna Tanskanen
Virtuaalilehtori Sosiaaliala
Ryhmät
HKI-K25sos
HKI-K25sos
HKI-S25sosvaka
HKI-S25sosvaka
Opintojakso
HAR1201A20S

Toteutukselle HAR12HK26HKI Työohjaukselliset pienryhmät ja ammatillisuuden kriittinen reflektio HAR1201A20S-3048 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida oman ammatillisen kasvunsa vaihetta ja asettaa itselleen kehittämishaasteita ammatillisessa kasvussa
- osaa reflektoida omaa ammatillista identiteettiään ja toimijuuttaan sosiaalialan ammattilaisena
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja ammatillisen toiminnan perusteita suhteessa niiden taustalla oleviin ajattelu- ja toimintamalleihin sekä yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen sisältäen arvioivan ja tietoisen toiminnan kehittämisen yhdessä muiden toimijoiden kanssa
- ymmärtää sosiaalialan työn arvosidonnaisuuden ja osaa reflektoida omia sidonnaisuuksiaan

Oppimateriaalit

Suositeltava artikkeli:
Näkki, P. (2015). Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa Jari Helminen (toim.) SANOISTA TEKOIHIN. Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina. Diakonia-ammattikorkeakoulu: Katsauksia ja aineistoja 39, sivut 99 – 108. Saatavilla https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/105237/C39_9789524932424.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Opetusmenetelmät

Pienryhmätapaamiset kaksi kertaa harjoittelun aikana vertaisryhmissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmätyöskentely harjoittelun aikana tukee työelämässä toteutuvaa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työnohjauksellisiin pienryhmiin osallistuminen korvataan kirjallisella tehtävällä (6 tekstisivua), mikäli pienryhmät eivät toteutu harjoittelun aikana tai opiskelija ei osallistu niihin. Tarkempi ohjeistus vaihtoehtoiseen tehtävään on oppimisalustalla.

Tehtäväänsä varten opiskelija pitää harjoittelujaksollaan oppimispäiväkirjaa. Tehtävässä käytetään lähteinä seuraavia teoksia:

Näkki, P. (2015). Ammatillinen kriittinen reflektio asiakaslähtöisyyden toteutumisen edellytyksenä. Teoksessa J. Helminen (toim.), Sanoista tekoihin – Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina (s. 98-138). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. C Katsauksia ja aineistoja 39). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-242-4
Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T., & Vepsä, P. (2019). Ammattina sosionomi (3. uud. p.). Sanoma Pro Oy. https://www.ellibslibrary.com/book/978-952-63-5309-8 Teoksesta luvut 1 ja 4.

Esitietovaatimukset

Edellytyksenä hopsin mukaisesti harjoittelua edeltävät opinnot (1-3 lk) suoritettu.

Lisätiedot

Ennen harjoittelua opiskelijan tulee olla suorittanut YHT3-5 -opinnot. Riittää, että kyseisten kurssien kaikki tehtävät on tehty (arviointi voi tulla myöhemminkin)

Pienryhmät toteutuvat harjoittelun aikana ja sisältyvät harjoittelutunteihin.

Siirry alkuun