LST03VK26DIAK Lastensuojelun sijaishuolto ja jälkihuolto (5op)
Toteutuksen tunnus: LST0305A21S-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.04.2026 - 03.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Severi Saihomaa
- Tarja Isomäki
- Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
-
HKI-S24sosHKI-S24sos
- Opintojakso
- LST0305A21S
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ti 07.04.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LST03/ Orientaatio ja aloitusluento 1 |
Zoom
|
|
Ke 08.04.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LST03/ Luento 2 |
Zoom
|
|
Pe 10.04.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LST03/ Luento 3 |
Zoom
|
|
Ke 15.04.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LST03/ Luento 4 |
Zoom
|
|
To 23.04.2026 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
LST03/ Luento 5 |
Zoom
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää aikaan sidottuja luentoja ja jakson lopuksi palautetaan oppimistehtävä.
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ja osaa soveltaa sijais- ja jälkihuollon lainsäädäntöä ja ymmärtää laadukkaan
sijaishuollon merkityksen lapsen ja perheen elämässä
• tuntee sijaishuollon laatukriteerit ja osaa toimia niiden mukaisesti
• ymmärtää omaohjaajatyön merkityksen ja sisällön, sekä lapsen että perheen
näkökulmasta
• ymmärtää sijaishuollon ja jälkihuollon jatkumollisen työskentelyn merkityksen muutos- ja
siirtymätilanteissa
• osaa huomioida ja kehittää kokemusasiantuntijuutta lastensuojelussa
• osaa huomioida työssään lasten ja nuorten neuropsykiatriset haasteet, mielenterveyden
häiriöt ja päihteiden käytön
• tuntee työhyvinvoinnin merkityksen lastensuojelutyössä
Sisältö
• sijoituksen taustalla olevien tekijöiden (ACEs) huomioiminen hoidossa ja kasvatuksessa
• lasten ja nuorten neuropsykiatristen piirteiden, mielenterveyden häiriöiden ja päihteiden
käytön tunnistaminen
• lapsen asioissa tehtävä verkostotyö ja lähiverkoston kanssa työskentely
• sijaishuollon muodot, yksilöllisiin tarpeisiin vastaava laadukas sijaishuolto
• lastensuojelutyön terapeuttinen orientaatio sekä menetelmäosaaminen
• hyvin toteutettu ja kokonaisvaltainen jälkihuolto
Aika ja paikka
Opintojaksoon sisältyy luentoja, joissa on läsnäolovelvollisuus. Opetus toteutuu kokonaan zoomissa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali päivitetään aina ennen opintojakson alkua, joten materiaaleihin voi tulla muutoksia.
• Kekkonen. Elina & Johannes Jahnukainen. Johannes (toim.) Näkökulmia sijaishuoltoon. Lastensuojelun Keskusliiton verkkojulkaisu 2/2023
• Kerminen. Minna, Jussila. Heidi, Ailoranta. Assi. 19.12.2023. Traumatietoinen kohtaaminen lastensuojelussa. Kohti parempaa lastensuojelua
• Nieminen. Pauliina, Mellenius. Nina ja Vuohijoki. Soila. 2024. Lapsen emotionaalisen turvallisuuden tukeminen sijoitustilanteissa. (s 336–349) Teoksesta. Isosävi. Sanna, Ruismäki. Marjo ja Kaunisto. Saara-Leena. 2024. Traumatisoituminen ja perhesuhteet. Traumaterapiakeskus.
• Sinko. Päivi. 2016. Rajapinnoilla Lapsen erityisten tarpeiden huomioiminen sijaishuoltopaikan valinnassa Lastensuojelun Keskusliitto 2016
• Timonen-Kallio, E. Yliruka, L., Närhi, P. 23/2017 Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus. Luku 3. Terapeuttisen laitoskasvatuksen avaimet (sivut 16–25) ja Luku 5. Vaativan lastensuojelun ja psykiatrian yhteinen toimintakenttä (sivut 30–32)
• Yliruka. Laura, Kantoluoto. Anne, Heino. Tarja, Laine. Terhi & Hipp. Tiia. (toim.) 2020. Itsenäistymistä ja hyvinvointia tukeva jälkihuolto ja nuorten aikuisten sosiaalityön mallinnus: Osana lastensuojelun VIP-nuoren palvelupolkua. Työpaperi 32/2020. THL. Tutustu kohtaan 10 Työryhmän suositukset: kohti lastensuojelun VIP-nuoren laatupolkua ja Unelmien jälkihuolto (sivut 69-74)
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot ja reflektoivaa työskentelyä.
Opintojakson lopuksi opiskelija palauttaa yksilötehtävän, joka on kokoava ääni-/ videotallenne / kirjallinen tehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on vierailevia luennoitsijoita työelämästä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija tekee kirjatentin. Tenttiin tulee valikoidusti lähdemateriaalia opintojaksolta. Tentti on yksilötentti ja se tehdään Diakin yleisenä tenttipäivänä. Valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan hyvissä ajoin opiskelijan opinto-ohjaajan ja opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työmääränä.
Esitietovaatimukset
Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.
Lisätiedot
Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4