Siirry suoraan sisältöön

VAR03VK26DIAK Varhaiskasvatuksen pedagogiset sekä lapsi- ja perhetyön menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: VAR0305A20S-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
30.03.2026 - 03.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Sirpa Koljonen
Minna Hallman
Marjaana Marttila
Ryhmät
Diak
Diak yhteinen
HKI-S24sos
HKI-S24sos
VAR-S24sos
VAR-S24sos
Opintojakso
VAR0305A20S

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 01.04.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
VAR03/ Luento
Zoom
Ke 01.04.2026 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
VAR03/ Luento
Zoom
To 02.04.2026 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
VAR03/ Luento
Zoom
Ke 08.04.2026 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
VAR03/ Luento
Zoom
Pe 10.04.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
VAR03/ Luento
Zoom
To 16.04.2026 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
VAR03/ Menetelmäkansion palautus
palautus
To 30.04.2026 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
VAR03/ Esite -tehtävän palautus
Zoom
To 30.04.2026 klo 09:00 - 14:00
(5 t 0 min)
VAR03/ Toiminnallinen, keskusteleva pajapäivä varhaiskasvatuksesta
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeiset tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet) sekä niissä käytettäviä menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää vuorovaikutuksellisia, ohjauksellisia ja pedagogisia taitojaan perheiden kanssa tehtävässä työssä
- osaa tukea lapselle ominaista toimintaa, leikkiä

Sisältö

- varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen alueet)
- varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja pedagogisen toiminnan arviointi
- lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja työn arviointi
- vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden kehittäminen
- lapsen leikin rikastaminen

Oppimateriaalit

Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. (2020). Näin tuet lapsen itsesäätelyä: Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

YDINSISÄLLÖT
• varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan tavoitteet ja sisällöt (oppimisen
alueet)
• varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa käytettävät menetelmät ja
pedagogisen toiminnan arviointi
• lasten sekä perheiden parissa tehtävässä työssä käytettävät menetelmät ja
työn arviointi
• vuorovaikutukselliset, ohjaukselliset ja pedagogiset taidot ja niiden
kehittäminen
• lapsen leikin rikastaminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on käytössä Diakin yleiset uusintenttipäivät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.

Esitietovaatimukset

Edellyttää varhaiskasvatustyön peruskäsitteiden ja toimintaympäristöjen tuntemusta

Lisätiedot

Tutustu varhaiskasvatuksen sosionomin suuntaaviin opintoihin videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=zr0JXfT9M-A


Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija
'osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden

'osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä

'tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä

'osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa

'osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä

'tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.

'osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä

'tietää ja osaa soveltaa erilaisia tukitoimia lapsen kehityksen ja oppimisen
tukemisessa

'osaa ohjata ja tukea lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoon vastaten ja sitä vahvistaen

'tuntee lasten sosioemotionaalisen kehityksen ja mielenterveyden perusteet

'osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä

'osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa.

Siirry alkuun