Siirry suoraan sisältöön

KIRPK26HKI Kirkon monikulttuurisuustyö ja kansainvälinen vastuu (5op)

Toteutuksen tunnus: KIR0005A20S-3033

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.01.2026 - 10.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Aino-Elina Kilpeläinen
Sami Ritokoski
Ryhmät
A54shd
A54shd
HKI-S24sosd
HKI-S24sosd
HKI-S24sosn
HKI-S24sosn
Opintojakso
KIR0005A20S

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 13.01.2026 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
KIR/ Opintojakson orientaatioluento (osiot 1, 2 ja 3)
HKI-327 Luokka 327
Pe 23.01.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
KIR/ Kontekstuaalisen teologian luennot (osio 2 )
HKI-222 luokka 222
Ke 28.01.2026 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
KIR/ Kirkko, uskonnot ja kulttuurit luennot (osio 3)
HKI-331 Luokka 331
Ke 28.01.2026 klo 12:00 - 14:30
(2 t 30 min)
KIR/ Kirkko, uskonnot ja kulttuurit luennot (osio 3)
HKI-331 Luokka 331
Ma 02.02.2026 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
KIR/ Toiminnallinen dialogityöpaja
HKI-328 Luokka 328
Ma 02.02.2026 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
KIR/ Opintojakson vierailijaluento
HKI-222 luokka 222
Ma 02.02.2026 klo 13:45 - 15:15
(1 t 30 min)
KIR/ Opintopiirit
itsenäistä ryhmätyöskentelyä
Ke 11.02.2026 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
KIR/ Opintopiirit
itsenäistä ryhmätyöskentelyä
Pe 13.02.2026 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
KIR/ Opintopiirit
itsenäistä ryhmätyöskentelyä
Pe 24.04.2026 klo 08:30 - 13:00
(4 t 30 min)
KIR/ Seminaari 1 (osio 2)
HKI-328 Luokka 328
To 07.05.2026 klo 08:30 - 13:00
(4 t 30 min)
KIR/ Seminaari 2 (osio 3)
HKI-331 Luokka 331
To 07.05.2026 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
KIR/ Kokoava reflektio
HKI-331 Luokka 331
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opinnot alkavat perehtymällä uuden ajan kirkkohistoriaan ja kirkkojen toimintaympäristön muutokseen. Sen jälkeen tutustutaan kontekstuaaliseen teologiaan ja pohditaan opintopiireissä teologian tekemisen haasteita ja mahdollisuuksia. Lopuksi tarkastellaan käytännössä kirkon globaalia vastuuta sekä paikallisseurakunnan tasolla että maailmanlaajuisesti ja harjoitellaan uskontodialogia käytännön työpajassa. Opintojakso päättyy kokoavaan reflektioon. Opintojen sisältö voi jaksottua eri toteutuksilla eri tavoin.

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää kansainvälisen diakonian, lähetyksen sekä kirkon monikulttuurisuustyön lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä seurakuntatyössä
- osaa jäsentää ekumeenista keskustelua
- tuntee uskontoteologian perusmalleja ja osaa soveltaa uskontodialogin periaatteita
- osaa jäsentää uusimman ajan kirkkohistorian päälinjat
- tuntee kontekstuaalisen teologian perusteet ja sen soveltamismahdollisuudet

Sisältö

- kansainvälinen diakonia, lähetys ja kirkon monikulttuurisuustyö
- ekumenia
- uskontodialogi ja uskontoteologia
- uuden ajan kirkkohistorian päälinjat
- kontekstuaalinen teologia ja sen soveltamismahdollisuudet

Oppimateriaalit

Osio 1:
Arffman, Kaarlo. 2004. Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s. 172-250. (Osa III: Kristinusko modernissa maailmassa). Myös muut painokset käyvät.

Osio 2:
- Raunu, J. (2004). Vapautuksen teologiaa ja uskonnon vapaakauppaa Latinalaisessa Amerikassa. Teoksessa T. Ahonen j& J. Komulainen (toim.) Teologian ilmansuuntia. s. 181-215. Gaudeamus. Artikkeli skannattuna.
- Weissenberg, H. (22.5.2007). Osaako köyhä lukea Raamattua oikein? Teologia.fi.
- Vuola, E. (2015). Unohdettu ero? Intersektionaalisuus, naiset ja uskonto. Teoksessa E. Vuola & J. Ahonen (toim.) Uskonnon ja sukupuolen risteyksiä. s. 32-54. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
- King, M. L. Jr. (alkuperäinen 1965, 2016). Ei väkivaltaa. Into-kustannus. Luku Hyvä lähimmäinen (s. 30-42).
- Tutu, D. (1985). Kärsimys ja toivo. Kirjayhtymä. Luvut Musta teologia (s. 48-50) JA Kirkon rooli Etelä-Afrikassa (s. 78-91).
- Kylätasku, T. (5.3.2021). Afrikkalainen kristinusko ei mahdu läntisiin kaavoihin – ja juuri siksi se kasvaa nopeasti. Kirkko ja kaupunki.
- Lisäksi Diaklesta löytyvät aiheisiin liittyvät luentotallenteet.

Osio 3:
- Diaklesta löytyvät uskontoteologiaan ja uskontodialogiin liittyvät opetustallenteet
- Heikka, M. (2018). Uskonnot kohtaavat - mahdollisuus parempaan maailmaan. Gaudeamus. Soveltuvin osin.

Muu lisä materiaali kaikkiin osioihin löytyy Diaklen kurssialustalta.

Opetusmenetelmät

Orientaatioluento ja oppimistehtävien ohjeistus (pakollinen osallistuminen)

Osio 1: Opetusvideot, kirjallinen oppimateriaali ja oppimistehtävä

Osio 2: Luento-opetus, opintopiirityöskentely ja opintopiirissä tehtävä oppimistehtävä sekä seminaari

Osio 3: Luento-opetus, dialogityöpaja, tutustumiskäynti seurakuntaan, oppimistehtävät, opetusvideot ja seminaari

HUOM! Osion 2 ja 3 seminaareissa pakollinen osallistuminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintokäynti ja tutustuminen seurakunnan tai muun kirkollisen toimijan kansainväliseen ja monikulttuuriseen työhön, kv-diakoniaan, lähetystyöhön ja ekumeeniseen toimintaan.
Yhteistyö KUA:n ja Yhteisvastuukeräyksen kanssa.
Toiminnallinen dialogityöpaja voidaan toteuttaa yhteistyössä työelämän kanssa.
Lisäksi luento-opetusta ja oppimistehtäviä voidaan toteuttaa yhteistyössä Diakin kotimaisten ja kansainvälisten kumppaneiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tällä opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Opetusta ja oppimistehtäviä voidaan toteuttaa yhteistyössä Diakin kansainvälisten kumppaneiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

KIR opintojaksolle on olemassa verkkototeutus, joka toimii opintojakson vaihtoehtoisena suoritustapana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen kurssin orientaatioon (3h)
Osio 1: Suoritettava kirjallisuus, opetusvideot ja aikajanatehtävä 27h (yhteensä 27h)

Osio 2: Luennot 4h, opintopiirityöskentely 16h, opintopiirissä tehtävä oppimistehtävän kokoaminen 6h, kirjallisuuteen ja opetusvideoihin perehtyminen 24h sekä seminaari 4h

Osio 3: Luento-opetus ja opetusvideot 10h, tutustumiskäynti seurakuntaan ja raportointi 8h, dialogityöpajaan osallistuminen 4h, kirjallisuuteen ja oppimistehtävään perehtyminen 23h, seminaari 4h, koko opintojakson kokoava reflektio 2h

Lisätiedot

Ydinsisällöt
• uuden ajan kirkkohistorian päälinjat
• kontekstuaalinen teologia ja sen soveltamismahdollisuudet
• kansainvälinen diakonia, ekumenia, lähetys ja monikulttuurisuustyö
• uskontodialogi ja uskontoteologia

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opiskelijan läsnäoloa orientaatioluennolla, opintopiirityöskentelyssä ja seminaareissa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suoritusta.

Opinnoista voi hakea AHOTia Diakin ohjeistuksen mukaisesti aikaisemman osaamisen perusteella, esimerkiksi :

Osion 1 ahotointia voi hakea yliopistollisten teologisten opintojen perusteella.

Osion 2 ahotointia voi hakea yliopistollisten kontekstuaalisen teologian opintojen perusteella.

Osion 3 ahotointia voi hakea Suomen Ekumeenisen Neuvoston järjestämän KETKO-koulutuksen (Kansainvälisen ja ekumeenisen toiminnan koulutusohjelma) tai Suomen Lähetysseuran Lähde liikkeelle -koulutuksen tai alaan liittyvän työkokemuksen perusteella.

Siirry alkuun