Siirry suoraan sisältöön

KVAVK26HKI Kirkon varhaiskasvatuksen asiantuntijuus (5op)

Toteutuksen tunnus: KVA0005A20S-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.01.2026 - 01.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Aino-Elina Kilpeläinen
Tiina Häkkinen
Ryhmät
HKI-K24sosv
HKI-K24sosv
Opintojakso
KVA0005A20S

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 15.01.2026 klo 12:30 - 14:45
(2 t 15 min)
KVA/ Orientaatio ja johdantoluento
Zoom
Ti 20.01.2026 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
KVA/ Luento
Zoom
Pe 23.01.2026 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
KVA: Lukupiiriseminaari
Zoom
Ti 27.01.2026 klo 14:45 - 16:15
(1 t 30 min)
KVA/ Luento ja menetelmäosion käynnistäminen
Zoom
Ke 04.02.2026 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
KVA/ Menetelmäohjauskioski
Zoom
Ke 04.02.2026 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
KVA/ Luento
Zoom
Pe 13.02.2026 klo 10:15 - 15:45
(5 t 30 min)
KVA/ Menetelmäseminaari
Zoom
Ma 23.02.2026 klo 09:15 - 11:30
(2 t 15 min)
KVA/ Kehittäminen ja johtaminen
Zoom
Pe 27.02.2026 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
KVA/ Kehittämisen ja johtamisen seminaari
Zoom
Pe 27.02.2026 klo 15:15 - 16:15
(1 t 0 min)
KVA/ Loppureflektio
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso etenee 5-7 viikon yhtenäisenä oppimisprosessina, joka koostuu viikoittain vaihtuvista teemoista ja oppimistehtävistä.

Viikko 1 Kirkon varhaiskasvatus
Viikko 2 Katsomuskasvatus
Viikot 3-5 Pedagogiset menetelmät
Viikko 6-7 Pedagoginen kehittäminen ja johtaminen

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisen johtajuuden periaatetta sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
- tuntee uskonnonpedagogisia menetelmiä ja osaa soveltaa ja kehittää niitä lasten kanssa toimiessaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
- osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

- varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
- uskonnonpedagogiset menetelmät
- kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
- varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
- varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
- lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa

Oppimateriaalit

Suoritettava oppimateriaali:

Poulter, S., Ubani, M., Laine, M., & Kallioniemi, A. (toim.) (2021) Lapsenkokoinen katsomuskasvatus. Helsinki: Lasten Keskus.

Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus, s. 7-176.

Jokainen on tärkeä: Kansallisen lapsistrategian toimeenpano Suomen ev.lut. kirkossa
https://evl.fi/plus/wp-content/uploads/sites/3/2024/08/KH_jokainen_on_tarkea_asiakirja_saavutettava-1.pdf

Lapsivaikutusten arviointi kirkossa (LAVA)
https://evl.fi/documents/1327140/39461555/LAVA-ohjeistus.pdf/9308d811-9e19-0cbe-b82e-560082043d97?t=1557230310000


Lisämateriaali:

Haapasalo, T., Petäjä, H., Vuorelma-Glad, P., Sandén, M., Pulkkinen, H., & Tahvanainen, I. (toim.) (2017). Varhaiskasvatus katsomusten keskellä. Helsinki: Lasten keskus.

Hytti, Laura & Lamminmäki-Vartia, Silja & Poulter, Salla (toim.) (2021) Tutkimusmatkoja katsomusten maailmaan – Materiaalia varhaiskasvatuksen katsomuskasvatukseen. https://urn.fi/urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024806_7

Yli-Koski-Mustonen, S. (2019) Yhteistyötä koreittain. Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kanssa. Helsinki: Lasten Keskus.

Kokkonen, J., (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030. Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 74. Kirkko ja toiminta. Helsinki: Kirkkohallitus.

Polku -asiakirja .. Vauvasta aikuiseksi ..

Menetelmiin liittyvä aineisto

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa. Opintojakso sisältää orientaation ja luento-opetusta, lukupiirityöskentelyn, menetelmiin perehtymisen ja menetelmäseminaarin sekä kirkon varhaiskasvatuksen pedagogisen kehittämisen ja johtamisen työpajatyöskentelyn.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voidaan tehdä yhteistyötä Suomen ev.lut. kirkon seurakuntien kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso voidaan suorittaa opinnollistamalla, josta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu 5-7 viikkoa kestävänä yhtenäisenä prosessina. Opiskelijan tulee sitoutua opintojakson etenemisaikatauluun.

Lisätiedot

Opiskelija voi hakea opintojaksosta ahotia aikaisemmin hankitun kirkon varhaiskasvatuksen työkokemuksen ja alaan liittyvän aikaisemman korkeakoulutuksen perusteella. Ahot-päätökseen vaaditaan opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista ja sen osoittamista.

Siirry alkuun