KVAVK26HKI Kirkon varhaiskasvatuksen asiantuntijuus (5op)
Toteutuksen tunnus: KVA0005A20S-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 01.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Aino-Elina Kilpeläinen
- Tiina Häkkinen
- Ryhmät
-
HKI-K24sosvHKI-K24sosv
- Opintojakso
- KVA0005A20S
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 30 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
To 15.01.2026 klo 12:30 - 14:45 (2 t 15 min) |
KVA/ Orientaatio ja johdantoluento |
Zoom
|
|
Ti 20.01.2026 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
KVA/ Luento |
Zoom
|
|
Pe 23.01.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
KVA: Lukupiiriseminaari |
Zoom
|
|
Ti 27.01.2026 klo 14:45 - 16:15 (1 t 30 min) |
KVA/ Luento ja menetelmäosion käynnistäminen |
Zoom
|
|
Ke 04.02.2026 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
KVA/ Menetelmäohjauskioski |
Zoom
|
|
Ke 04.02.2026 klo 10:15 - 11:45 (1 t 30 min) |
KVA/ Luento |
Zoom
|
|
Pe 13.02.2026 klo 10:15 - 15:45 (5 t 30 min) |
KVA/ Menetelmäseminaari |
Zoom
|
|
Ma 23.02.2026 klo 09:15 - 11:30 (2 t 15 min) |
KVA/ Kehittäminen ja johtaminen |
Zoom
|
|
Pe 27.02.2026 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
KVA/ Kehittämisen ja johtamisen seminaari |
Zoom
|
|
Pe 27.02.2026 klo 15:15 - 16:15 (1 t 0 min) |
KVA/ Loppureflektio |
Zoom
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso etenee 5-7 viikon yhtenäisenä oppimisprosessina, joka koostuu viikoittain vaihtuvista teemoista ja oppimistehtävistä.
Viikko 1 Kirkon varhaiskasvatus
Viikko 2 Katsomuskasvatus
Viikot 3-5 Pedagogiset menetelmät
Viikko 6-7 Pedagoginen kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa jäsentää työn teologisia perusteita ja pedagogisen johtajuuden periaatetta sekä rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
- jäsentää kasvatuksen virkojen teologisia perusteita osana omaa ammatti-identiteettiään
- tuntee uskonnonpedagogisia menetelmiä ja osaa soveltaa ja kehittää niitä lasten kanssa toimiessaan
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen uusia työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- tuntee varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjen erityispiirteet ja osaa toimia monialaisessa yhteistyössä
- osaa tukea lapsen ja hänen perheensä osallisuutta ja toimijuutta seurakunnassa
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä perheiden ja työntekijöiden kanssa
Sisältö
- varhaiskasvatuksen teologia, katsomuskasvatus ja pedagoginen johtajuus
- uskonnonpedagogiset menetelmät
- kirkon varhaiskasvatuksen työtavat ja niiden kehittäminen
- varhaiskasvatuksen ohjaajan asiantuntijuus, tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät osaamistarpeet
- varhaiskasvatuksen paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset verkostot
- lapsen spiritualiteetti ja hengellisen kasvun tukeminen kirkossa
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali:
Poulter, S., Ubani, M., Laine, M., & Kallioniemi, A. (toim.) (2021) Lapsenkokoinen katsomuskasvatus. Helsinki: Lasten Keskus.
Ubani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus, s. 7-176.
Jokainen on tärkeä: Kansallisen lapsistrategian toimeenpano Suomen ev.lut. kirkossa
https://evl.fi/plus/wp-content/uploads/sites/3/2024/08/KH_jokainen_on_tarkea_asiakirja_saavutettava-1.pdf
Lapsivaikutusten arviointi kirkossa (LAVA)
https://evl.fi/documents/1327140/39461555/LAVA-ohjeistus.pdf/9308d811-9e19-0cbe-b82e-560082043d97?t=1557230310000
Lisämateriaali:
Haapasalo, T., Petäjä, H., Vuorelma-Glad, P., Sandén, M., Pulkkinen, H., & Tahvanainen, I. (toim.) (2017). Varhaiskasvatus katsomusten keskellä. Helsinki: Lasten keskus.
Hytti, Laura & Lamminmäki-Vartia, Silja & Poulter, Salla (toim.) (2021) Tutkimusmatkoja katsomusten maailmaan – Materiaalia varhaiskasvatuksen katsomuskasvatukseen. https://urn.fi/urn:nbn:fi:oerfi-202209_00024806_7
Yli-Koski-Mustonen, S. (2019) Yhteistyötä koreittain. Seurakunta varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitoksen kanssa. Helsinki: Lasten Keskus.
Kokkonen, J., (toim.) (2018). Kirkon kasvatus vuonna 2030. Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 74. Kirkko ja toiminta. Helsinki: Kirkkohallitus.
Polku -asiakirja .. Vauvasta aikuiseksi ..
Menetelmiin liittyvä aineisto
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa. Opintojakso sisältää orientaation ja luento-opetusta, lukupiirityöskentelyn, menetelmiin perehtymisen ja menetelmäseminaarin sekä kirkon varhaiskasvatuksen pedagogisen kehittämisen ja johtamisen työpajatyöskentelyn.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla voidaan tehdä yhteistyötä Suomen ev.lut. kirkon seurakuntien kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso voidaan suorittaa opinnollistamalla, josta on sovittava ennen opintojakson alkua vastuulehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutuu 5-7 viikkoa kestävänä yhtenäisenä prosessina. Opiskelijan tulee sitoutua opintojakson etenemisaikatauluun.
Lisätiedot
Opiskelija voi hakea opintojaksosta ahotia aikaisemmin hankitun kirkon varhaiskasvatuksen työkokemuksen ja alaan liittyvän aikaisemman korkeakoulutuksen perusteella. Ahot-päätökseen vaaditaan opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista ja sen osoittamista.