Siirry suoraan sisältöön

LHO02MK26OUL Lasten ja nuorten näyttöön perustuva kliininen hoitotyö (2op)

Toteutuksen tunnus: LHO0202A20S-3041

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
07.01.2026 - 05.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys- ja kirkonala
Kampus
Oulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Sini Hiltunen
Ryhmät
OUL-S24sh-lh
OUL-S24sh-lh
Opintojakso
LHO0202A20S

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ke 07.01.2026 klo 10:45 - 11:45
(1 t 0 min)
LHO02-03 + LÄÄ05 / Aloitusinfo
OUL-222 222 Opetustila
Ma 26.01.2026 klo 08:00 - 09:00
(1 t 0 min)
LHO02 / Orientaatio-nauhoite

To 29.01.2026 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
LHO02 / Luento 1
OUL-222 222 Opetustila
Pe 30.01.2026 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
LHO02 / Luento 2
OUL-222 222 Opetustila
Ma 23.03.2026 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
LHO02 / Luento 3
OUL-219 219 Opetustila
Ma 30.03.2026 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
LHO02 / Tentti
OUL-222 222 Opetustila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa yleisempien lasten ja nuorten sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteita hoitotyössä
- ymmärtää sairauden ja sairaalahoidon merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa asiakas- ja voimavaralähtöisesti ohjata lasta ja nuorta sekä hänen perhettään huomioiden arjessa selviytymisen tarpeet
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida hoidon laatua

Sisältö

- keskeiset lasten- ja nuorten sairaudet
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
- näyttöön perustuva hoitotyö ja hoidon laatu
- PEWS (lasten aikaisen varoituksen pistejärjestelmä)

Oppimateriaalit

Storvik-Sydänmaa, Stiina, et al. Lapsen Ja Perheen Hoitotyö. 1. painos. Sanoma Pro Oy, 2019.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Opiskelija

- osaa soveltaa yleisempien lasten ja nuorten sairauksien lääketieteellisen hoidon perusteita hoitotyössä
- ymmärtää sairauden ja sairaalahoidon merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa asiakas- ja voimavaralähtöisesti ohjata lasta ja nuorta sekä hänen perhettään huomioiden arjessa selviytymisen tarpeet
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida hoidon laatua

Ydinsisällöt

- keskeiset lasten- ja nuorten sairaudet
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi- perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
- näyttöön perustuva hoitotyö ja hoidon laatu

Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaukset:

- Opiskelija tietää ja ymmärtää lapsen sairaalassa tapahtuvan hoitotyön erityispiirteitä
- Osaa keskeisten pitkäaikaissairauksien sekä akuuttien tilanteiden lääketieteellisen perustan sekä hoitotyön (astma, allergiat, epilepsia, diabetes, reuma, äkilliset hengitystie- ja suolistoinfektiot sekä muut yleisinfektiot, neurologia, neonatologia, päiväkirurgia)
- Ymmärtää ja osaa eri hoitotyön toimintojen merkityksen ja erityispiirteet lapsen ja nuoren hoitotyössä
- Osaa käyttää perhehoitotyön eri menetelmiä lasten, nuorten ja perheiden hoitotyössä sekä ymmärtää menetelmän sisällön (esim. voimavaralähtöiset menetelmät)
- Osaa etsiä ja soveltaa kansainvälistä ja kansallista näyttöön perustuvaa tietoa ja hoitosuosituksia terveysalan päätietokannoista hoitotyön prosessin suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa (JBI, Cinahl, Medline, Cochrane ja Medic)
- Ymmärtää hoitotyön laadun merkityksen lapsen ja nuoren hoitotyössä
-Osaa määrittää hoitotyön tarpeen ja suunnitella, toteuttaa sekä arvioida eri tavoin sairastuneen lapsen ja nuoren hoitotyötä terveyttä edistävällä työotteella
-Ymmärtää lapsen ja nuoren anatomisten sekä fysiologisten erityispiirteiden vaikutuksen hoitotyön suunnitteluun, toteutukseen sekä arviointiin
-Osaa valmistaa lapsen, nuoren ja perheen tutkimus- ja hoitotoimenpiteisiin eri menetelmiä käyttäen (leikki, vertaiskeskustelu, pelit)

Opintojakso sisältää sekä itsenäistä opiskelua että luento-opetusta ja kirjallisuustentin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ajankohdat lukujärjestyksessä.
Uusintamahdollisuus yleisenä uusintatenttipäivänä.

Kansainvälisyys

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suositustapa: Kirjallisuustentti yleisenä uusintapäivänä.

Esitietovaatimukset

Osallistuminen edellyttää, että kolmen ensimmäisen lukukauden opinnot on suoritettu.

Lisätiedot

Osallistuminen edellyttää, että kolmen ensimmäisen lukukauden opinnot on suoritettu.

Aiemmat amk-opinnot, osasuorituksen osaamisen tietotesti ja muu osaamisen osoittaminen.

Siirry alkuun