AMMVS26HKI-SH1-SOS Ammatillinen kehittämistoiminta (4op)
Toteutuksen tunnus: AMM004A25S-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.01.2026 - 03.05.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.08.2026 - 31.12.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 150
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Titta Riihimäki
- Sampo Sivula
- Sami Ritokoski
- Ryhmät
-
HKI-S25sosHKI-S25sos
-
HKI-S25sh1HKI-S25sh1
- Opintojakso
- AMM004A25S
Toteutukselle AMMVS26HKI-SH1-SOS Ammatillinen kehittämistoiminta AMM004A25S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
1. Opintojakson orientaatioluento aikaan sidottuna verkkoluentona
2. Itsenäinen verkkomateriaalin opiskelu
3. Tiedonhakuun liittyvä yksilötehtävä
4. Tekstilajien tunnistamiseen liittyvä pienryhmätehtävä
5. Ammatillisen kehittämishankkeen suunnittelutehtävä pienryhmissä
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa havainnoida työelämän kehittämistarpeita ja -kohteita eri menetelmin
• tuntee sosiaali-, terveys- ja kirkon alan kehittämisprosessin vaiheet ja kehittämismenetelmiä
• tunnistaa kehittämistoiminnassa huomioitavia eettisiä kysymyksiä
• tuntee tiedon eri lajeja ja -lähteitä sekä ymmärtää lähdekritiikin merkityksen
• tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan tekstilajeja sekä niiden rakenteita ja kielellisiä piirteitä
Sisältö
• työelämän kehittämistarpeet ja –kohteet sekä niiden tunnistamisen menetelmät
• kehittämis- ja projektitoiminnan prosessi, menetelmät ja arviointi
• asiakasosallisuus ja yhteiskehittäminen
• hanke- ja projektitoiminnan sekä palvelumuotoilun peruskäsitteet ja -käytännöt
• kehittämistoiminnan eettiset lähtökohdat
• tietolähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
• tiedonhankinta ja ammatillisen lukutaidon kehittäminen
Oppimateriaalit
Kivinen, Vanjusov & Vornanen, 2020. Asiakkaan ääni - osallisuus ja vaikuttamisen mahdollisuudet. Teoksessa Hujala & Taskinen, (toim.) 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. s. 267-287.
Keskitalo, E., Vuokila-Oikkonen, P., Blomqvist-Kurki, T., & Diakonia-ammattikorkeakoulu. (2021). Yhteiskehittämällä ratkaisuja sote-palveluihin: Kansalaiset ja palvelunkäyttäjät mukaan kehittämiseen. Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Kostilainen, Määttä, Nieminen ja Perikangas. 2020. Teoksessa Kairala & al. Diakin TKI-vuosikirja 5. s. 36-42 ja 47-48.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan moniammatillisessa verkkototeutuksessa.
Opintojaksolla on
1. Verkossa toteutuvaa kontaktiopetusta
2. Itsenäistä opiskelua
3. Yksilötehtäviä
4. Pienryhmässä toteutettavia tehtäviä
5. Vertaisarviointia
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla opiskelija tutustuu Diakin hanketoimintaan sekä työelämäyhteistyöhön.
Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen edellyttää työelämässä toteutuvaan kehittämistoimintaan tutustumista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso sisältää yksilö- ja pienryhmätehtäviä.
Tekemättä jääneet opintojakson osat tulee suorittaa rästitehtäväohjeistuksen mukaisesti ja opettajan kanssa sovitusti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 4 opintopistettä/ 108 työtuntia jakautuu seuraavasti:
Aikaan sidotut verkkoluennot 4 h
Itsenäinen opiskelu 59 h
Pienryhmätyöskentely 45 h