Siirry suoraan sisältöön

IKA02VS26DIAK Kuntouttavan terveyden edistämisen menetelmät (2op)

Toteutuksen tunnus: IKA0202A25S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.01.2026 - 03.05.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys- ja kirkonala
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 999
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Maija Kupsala
Ryhmät
HKI-S25sh1
HKI-S25sh1
OUL-S25sh
OUL-S25sh
POR-S25sh
POR-S25sh
POR-S25th
POR-S25th
PMK-S25sh
PMK-S25sh
HKI-S25sh2
HKI-S25sh2
Opintojakso
IKA0202A25S

Toteutukselle IKA02VS26DIAK Kuntouttavan terveyden edistämisen menetelmät IKA0202A25S-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää kuntouttavan työn osana kokonaisvalaista hoitotyötä
• tietää kuntouttavan työn tavoitteet ja eri muodot
• tietää yksilön resursseihin ja ympäristön mahdollisuuksiin vaikuttavia kuntouttavia menetelmiä
• tietää toimintakyvyn kansalliset arviointimenetelmäsuositukset
• osaa arvioida omaa toimintakykyään ja sen säilyttämisen ja ylläpitämisen haasteita oman terveyden edistämiseksi

Suoritustavat

Lähihoitaja tutkinnon suorittanut voi suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla. Suoritus toteutetaan testillä. Testiin tulee ilmoittautua opinto-ohjaajan ohjeiden mukaan.

Sisältö

• kuntouttava työ
• voimavarasuuntautunut, yksilön vahvuuksia etsivä ja oma-aloitteisuutta tukeva kuntoutusprosessi
• toimintakyvyn arviointi
• yksilölliset, ryhmä ja yhteisömuotoiset kuntouttavat menetelmät laitoksissa ja kotona - henkilökohtainen toimintakyky

Oppimateriaalit

Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M. & Ylinen, A. (toim.). (2016 tai uudempi). Kuntoutuminen. Duodecim. Kirja löytyy useimmista kirjastoista. Se myös luettavissa verkkomuodossa Oppiportissa (päivitetty v. 2022), jos sinulla on oikeus päästä Duodecimin Oppiporttiin. Linkki Diak:n kirjastoon https://diak.finna.fi/Record/diana.113966

Johanna Edgren, Liisa Penttinen, Matti Mäkelä, Janne Asikainen, Aleksandr Gerasin, Satu Havulinna (2021) Ikääntyneen asiakkaan kuntoutumisen voimavarat jäävät usein hyödyntämättä https://www.julkari.fi/handle/10024/142995

Saari H. (2024) Lyhytaikainen perusterveydenhuollon sairaalahoito Ilmaantuvuus, piirteet ja tulokset Keski- ja Itä-Suomessa https://erepo.uef.fi/items/84dbb22e-c372-403d-9b7b-89d1320fa1ba

Siira, H., Lotvonen, S., Saarela, K., & Kyngäs, H. (2021). Kuntouttava työote 2.0 – Terapeuttilähtöisyydestä hoitajakeskeiseen kuntoutumista edistävään hoitotyöhön. https://journal.fi/gerontologia/article/view/91984
Hotus. (2020). Kuinka kuntoutumista edistävällä hoitotyöllä voidaan vaikuttaa kotihoidon palveluiden käyttöön ja kustannuksiin sekä ikääntyneiden toimintakykyyn?

https://www.hotus.fi/wp-content/uploads/2020/08/nayttovinkki-10-2020-1.pdf
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (2023). THL. https://thl.fi/aiheet/sote-palvelujen-johtaminen/kehittyva-palvelujarjestelma/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistaminen

Toimintakyky-sivusto. (i.a.). https://www.thl.fi/fi/web/toimintakyky

Mitä toimintakyky on. (2022). THL. https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/mita-toimintakyky-on

ICF-luokitus. (2022). THL. https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus

Toimintakyvyn arviointi. (2022). THL. https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/toimintakyvyn-arviointi

TOIMIA-tietokanta. (2022). https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/tmi?toc=802599

Työhyvinvointi ja työkyky. (i.a.). TTL. https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky

Työhyvinvointi. (i.a.). Sairaanhoitajaliitto. https://sairaanhoitajat.fi/tyohyvinvointi/

Työntekijän hyvinvointireppu. (i.a.). Sairaanhoitajaliitto. https://sairaanhoitajat.fi/tyohyvinvointi/tyontekijan-hyvinvointireppu/

Hyödyllisiä linkkejä ja muu oppimista tukeva materiaali:

Aivovammat. (2021). Käypä hoito. http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=93457FE723FB4D92CF1790B31AC0CEB3?id=hoi18020.

Terveyskylän kuntoutumistalo. (i.a.). https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo.

Tietoa RAI-jäjestelmästä (2022). https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/tietoa-rai-jarjestelmasta

Vähäkangas, P. (2010). Kuntoutumista edistävän hoitajan toiminta ja sen johtaminen pitkäaikaisessa laitoshoidossa. Oulun yliopisto. Väitöskirja. http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-951-42-6231-9

Yhteisömedia. (i.a.). https://yhteisomedia.fi/

Opetusmenetelmät

Osaamistavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää kuntouttavan työn osana kokonaisvalaista hoitotyötä
• tietää kuntouttavan työn tavoitteet ja eri muodot
• tietää yksilön resursseihin ja ympäristön mahdollisuuksiin vaikuttavia kuntouttavia menetelmiä
• tietää toimintakyvyn kansalliset arviointimenetelmäsuositukset
• osaa arvioida omaa toimintakykyään ja sen säilyttämisen ja ylläpitämisen haasteita oman terveyden edistämiseksi

Sisältö
• kuntouttava työ
• voimavarasuuntautunut, yksilön vahvuuksia etsivä ja oma-aloitteisuutta tukeva kuntoutusprosessi
• toimintakyvyn arviointi
• yksilölliset, ryhmä ja yhteisömuotoiset kuntouttavat menetelmät laitoksissa ja kotona - henkilökohtainen toimintakyky

OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso toteutuu verkkokurssina.
Opintojaksokäsittää kolme vaihetta.

1. Opintojakson alussa saat käsityksen kuntouttavan terveyden edistämisen teorioista, viitekehyksistä ja käsitteistä itsenäisesti opiskellen. Itsenäisen opiskelun lopussa on opintoja kertaava verkkotesti

2. Toisessa vaiheessa tutustutaan erilaisiin toimintakyvyn kansallisiin arviointimenetelmäsuosituksiin ja niissä käytettäviin mittareihin.

3. Kolmannessa vaiheessa on koko opintojaksoa kokoava verkkotentti (=lopputentti). Lopputentti on ns. kokoava tentti eli tenttimateriaali on se, jota on käyty läpi koko kurssin aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähihoitajataustaiset opiskelijat voivat suorittaa opintojakson vaihtoehtoisesti testillä. Testistä sovitaan erikseen opon kanssa. Mikäli testi on hylätty, osallistuu opiskelija ko. opintojaksolle. Hyväksytyllä suorituksella opintojakso merkitään suoritetuksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op (1 op on 26,7 h opiskelijan tekemää työtä)

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina

Siirry alkuun