Siirry suoraan sisältöön

HAR1HS26HKI-SOSKIR Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu ja ammatillinen reflektio (14op)

Toteutuksen tunnus: HAR1014A25S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.01.2026 - 15.03.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
14 op
Lähiosuus
14 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Sanna-Maija Kohonen
Mico Ylimäki
Severi Saihomaa
Vilhelmiina Vuori
Jaana Rintala
Tarja Isomäki
Susanna Tanskanen
Leena Udo
Anu Hellesuo
Ryhmät
HKI-S25sosd
HKI-S25sosd
HKI-S25sosn
HKI-S25sosn
Opintojakso
HAR1014A25S

Toteutukselle HAR1HS26HKI-SOSKIR Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu ja ammatillinen reflektio HAR1014A25S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

noin 9-10 viikkoa

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa kohdata asiakkaan vuorovaikutuksessa ja luottamuksellista asiakassuhdetta rakentaen
• osaa käyttää asiakaslähtöisiä työorientaatioita ja sosiaalialan ammatillisia menetelmiä
• osaa vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta, osallisuutta ja toimijuutta yhteiskunnassa
• osaa soveltaa keskeistä sosiaalilainsäädäntöä asiakaslähtöisesti
• osaa arvioida palveluja käyttäjän ja hänen palvelutarpeidensa näkökulmasta
• osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen
• osaa edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta
• osaa tunnistaa arvoristiriitoja, toimia eettisesti, perustellusti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla
• osaa toimia monialaisen tiimin jäsenenä ja verkostoissa
• osaa toimia salassapidon, tietoturvan ja -suojan sekä asiakasturvallisuuden käytäntöjen mukaisesti
• osaa reflektoida oman ammatillisen kasvunsa vaihetta, ammatillista identiteettiään ja toimijuuttaan sosiaalialan ammattilaisena
• osaa reflektoida omia arvojaan ja miten ne vaikuttavat omaan ammatillisuuteen
• pohtii ammatillisuuttaan työhyvinvoinnin, oman jaksamisen sekä työturvallisuuden näkökulmista
• pohtii uranäkymien mahdollisuuksia omalla ammattialalla

Aika ja paikka

3. lukukausi tai Hops:n mukaisesti muuna ajankohtana.
Sosiaalialan toimintaympäristö Suomessa.

Oppimateriaalit

Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit (2023)

Helminen, J. (2022). Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. (Diak Työelämä 27). Diakonia-ammattikorkeakoulu.

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-400-8

Opetusmenetelmät

Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu toteutuu sosiaalialan toimintaympäristössä (ei varhaiskasvatus, ei seurakunta).

Sosiaalialan asiakastyön pitkäkestoisessa harjoittelussa opiskelija toimii alussa työntekijöiden toimintaa seuraten, mutta jatkossa ammatillisesti toimien asiakastyössä.

Harjoittelun päätyttyä opiskelija on perehtynyt harjoittelupaikan asiakastyöhön ja toimintaan kattavasti tavoitteiden mukaisesti.

Opiskelija osallistuu harjoittelun lisäksi myös infoihin, aloitusorientaatioon ja harjoittelun aikana kaksi kertaa työnohjauksellisiin pienryhmiin ja harjoittelun päätyttyä loppureflektioon.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

HAR1 on sosiaalialan asiakastyön perusharjoittelu, joka toteutuu sosiaalialan asiakastyössä.
Työskentelyssä painottuu asiakkaan kanssa tehtävä suunnitelmallinen ja tavoitteellinen työskentely yksilö-, ryhmä- ja yhteisöohjauksena.
Harjoitteluun liittyy asiakas- ja yhteistyöpalavereita, asiakastyön dokumentointia ja yhteistyötä verkostossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.

Opiskelija perehtyy harjoittelupaikassa käytössä oleviin asiakastyön menetelmiin sekä hallitsee keskeisen harjoittelupaikan toimintaa ohjaavan lainsäädännön ja toimintaan liittyvän palvelujärjestelmän.
Harjoittelu on ammatillisesti kehittävää.

Harjoittelun tukena on työelämäohjaajan ja työyhteisön tuki, oppilaitoksessa/ etäyhteyksin toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, ohjaavan opettajan ohjaus ja kokoava loppureflektio.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Harjoitteluun ei sisälly tenttiä eikä harjoitteluraporttia, mutta harjoitteluaikana on mahdollista tehdä harjoittelupaikkaa ja opiskelijaa hyödyntäviä kirjallisia tehtäviä.

Kansainvälisyys

HAR1 suoritetaan Suomessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työnohjauksellisiin pienryhmiin osallistuminen korvataan kirjallisella tehtävällä, mikäli pienryhmät eivät toteudu harjoittelun aikana tai opiskelija ei osallistu niihin.

Tarkempi ohjeistus vaihtoehtoiseen tehtävään on oppimisalustalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kesto 378h.
Harjoitteluun sisältyy työharjoittelutuntien lisäksi:
- 8 h osallistuminen harjoittelun infoihin ja orientaatioihin sekä harjoittelupaikan hankinta
- 13 h oppimispäiväkirjan kirjoittaminen
- 10 h osallistuminen pienryhmiin ja loppureflektioon

Esitietovaatimukset

Opiskelija voi lähteä harjoitteluun, kun harjoittelua edeltävät opinnot on suoritettu.
Lukukausien 1-2 opinnot sekä ELA01, ELA02, MYH1, ja MMK -opinnot tulee olla suoritettu.

Lisätiedot

Opiskelija voi lähteä harjoitteluun, kun harjoittelua edeltävät opinnot on suoritettu. Lukukausien 1-2 opinnot sekä ELÄ-, MYH-, MMK-opinnot.

Harjoittelupaikkoja haetaan joko sähköisestä harjoittelupaikkajärjestelmästä Jobiilista tai opiskelija voi olla harjoittelupaikkoihin suoraan yhteydessä.

Harjoittelusta vastaavat opettajat hyväksyvät harjoittelupaikan.

Mahdollisen harjoitteluhaastattelun harjoittelupaikassa tulee toteutua ennen harjoittelun alkamista.

Harjoittelupaikassa tulee olla pääsääntöisesti sosionomi (AMK), sosionomi (YAMK) tai sosiaalityöntekijän ohjaus.

Harjoittelua ohjaavat opintojakson tavoitteet huomioiden aiemman osaamisen.

Opiskelijan, työelämäohjaajan ja opettajan ohjauskeskustelu toteutuu kerran harjoittelun aikana ja se toteutetaan etäyhteyksin.

AHOT-hakemuksen voi tehdä määräaikana Diakin ohjeistusten mukaisesti edeltävällä lukukaudella, jos osaaminen vastaa sosiaalialan työympäristöissä ja asiakastyössä hankittua osaamista.

Työkokemuksen tulee vastata harjoittelun tavoitteita. Hakemuksessa osoitetaan ja kuvataan osaaminen suhteessa tavoitteisiin.

Opiskelija voi hakea AHOTia koko harjoittelusta tai puolikkaasta harjoittelusta. Jos harjoittelusta ahotoidaan puolet, osallistuu opiskelija pienryhmiin ja loppureflektioon.

AHOT-päätös: hyväksytty / puolet hyväksytty / hylätty

Siirry alkuun