HAR1HS26HKI-SOSKIR Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu ja ammatillinen reflektio (14op)
Toteutuksen tunnus: HAR1014A25S-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.01.2026 - 15.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.08.2026 - 31.12.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 14 op
- Lähiosuus
- 14 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Sanna-Maija Kohonen
- Mico Ylimäki
- Severi Saihomaa
- Vilhelmiina Vuori
- Jaana Rintala
- Tarja Isomäki
- Susanna Tanskanen
- Leena Udo
- Anu Hellesuo
- Ryhmät
-
HKI-S25sosdHKI-S25sosd
-
HKI-S25sosnHKI-S25sosn
- Opintojakso
- HAR1014A25S
Toteutukselle HAR1HS26HKI-SOSKIR Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu ja ammatillinen reflektio HAR1014A25S-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
noin 9-10 viikkoa
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kohdata asiakkaan vuorovaikutuksessa ja luottamuksellista asiakassuhdetta rakentaen
• osaa käyttää asiakaslähtöisiä työorientaatioita ja sosiaalialan ammatillisia menetelmiä
• osaa vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta, osallisuutta ja toimijuutta yhteiskunnassa
• osaa soveltaa keskeistä sosiaalilainsäädäntöä asiakaslähtöisesti
• osaa arvioida palveluja käyttäjän ja hänen palvelutarpeidensa näkökulmasta
• osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen
• osaa edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta
• osaa tunnistaa arvoristiriitoja, toimia eettisesti, perustellusti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla
• osaa toimia monialaisen tiimin jäsenenä ja verkostoissa
• osaa toimia salassapidon, tietoturvan ja -suojan sekä asiakasturvallisuuden käytäntöjen mukaisesti
• osaa reflektoida oman ammatillisen kasvunsa vaihetta, ammatillista identiteettiään ja toimijuuttaan sosiaalialan ammattilaisena
• osaa reflektoida omia arvojaan ja miten ne vaikuttavat omaan ammatillisuuteen
• pohtii ammatillisuuttaan työhyvinvoinnin, oman jaksamisen sekä työturvallisuuden näkökulmista
• pohtii uranäkymien mahdollisuuksia omalla ammattialalla
Aika ja paikka
3. lukukausi tai Hops:n mukaisesti muuna ajankohtana.
Sosiaalialan toimintaympäristö Suomessa.
Oppimateriaalit
Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit (2023)
Helminen, J. (2022). Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. (Diak Työelämä 27). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-400-8
Opetusmenetelmät
Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu toteutuu sosiaalialan toimintaympäristössä (ei varhaiskasvatus, ei seurakunta).
Sosiaalialan asiakastyön pitkäkestoisessa harjoittelussa opiskelija toimii alussa työntekijöiden toimintaa seuraten, mutta jatkossa ammatillisesti toimien asiakastyössä.
Harjoittelun päätyttyä opiskelija on perehtynyt harjoittelupaikan asiakastyöhön ja toimintaan kattavasti tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija osallistuu harjoittelun lisäksi myös infoihin, aloitusorientaatioon ja harjoittelun aikana kaksi kertaa työnohjauksellisiin pienryhmiin ja harjoittelun päätyttyä loppureflektioon.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
HAR1 on sosiaalialan asiakastyön perusharjoittelu, joka toteutuu sosiaalialan asiakastyössä.
Työskentelyssä painottuu asiakkaan kanssa tehtävä suunnitelmallinen ja tavoitteellinen työskentely yksilö-, ryhmä- ja yhteisöohjauksena.
Harjoitteluun liittyy asiakas- ja yhteistyöpalavereita, asiakastyön dokumentointia ja yhteistyötä verkostossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Opiskelija perehtyy harjoittelupaikassa käytössä oleviin asiakastyön menetelmiin sekä hallitsee keskeisen harjoittelupaikan toimintaa ohjaavan lainsäädännön ja toimintaan liittyvän palvelujärjestelmän.
Harjoittelu on ammatillisesti kehittävää.
Harjoittelun tukena on työelämäohjaajan ja työyhteisön tuki, oppilaitoksessa/ etäyhteyksin toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, ohjaavan opettajan ohjaus ja kokoava loppureflektio.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Harjoitteluun ei sisälly tenttiä eikä harjoitteluraporttia, mutta harjoitteluaikana on mahdollista tehdä harjoittelupaikkaa ja opiskelijaa hyödyntäviä kirjallisia tehtäviä.
Kansainvälisyys
HAR1 suoritetaan Suomessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työnohjauksellisiin pienryhmiin osallistuminen korvataan kirjallisella tehtävällä, mikäli pienryhmät eivät toteudu harjoittelun aikana tai opiskelija ei osallistu niihin.
Tarkempi ohjeistus vaihtoehtoiseen tehtävään on oppimisalustalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kesto 378h.
Harjoitteluun sisältyy työharjoittelutuntien lisäksi:
- 8 h osallistuminen harjoittelun infoihin ja orientaatioihin sekä harjoittelupaikan hankinta
- 13 h oppimispäiväkirjan kirjoittaminen
- 10 h osallistuminen pienryhmiin ja loppureflektioon
Esitietovaatimukset
Opiskelija voi lähteä harjoitteluun, kun harjoittelua edeltävät opinnot on suoritettu.
Lukukausien 1-2 opinnot sekä ELA01, ELA02, MYH1, ja MMK -opinnot tulee olla suoritettu.
Lisätiedot
Opiskelija voi lähteä harjoitteluun, kun harjoittelua edeltävät opinnot on suoritettu. Lukukausien 1-2 opinnot sekä ELÄ-, MYH-, MMK-opinnot.
Harjoittelupaikkoja haetaan joko sähköisestä harjoittelupaikkajärjestelmästä Jobiilista tai opiskelija voi olla harjoittelupaikkoihin suoraan yhteydessä.
Harjoittelusta vastaavat opettajat hyväksyvät harjoittelupaikan.
Mahdollisen harjoitteluhaastattelun harjoittelupaikassa tulee toteutua ennen harjoittelun alkamista.
Harjoittelupaikassa tulee olla pääsääntöisesti sosionomi (AMK), sosionomi (YAMK) tai sosiaalityöntekijän ohjaus.
Harjoittelua ohjaavat opintojakson tavoitteet huomioiden aiemman osaamisen.
Opiskelijan, työelämäohjaajan ja opettajan ohjauskeskustelu toteutuu kerran harjoittelun aikana ja se toteutetaan etäyhteyksin.
AHOT-hakemuksen voi tehdä määräaikana Diakin ohjeistusten mukaisesti edeltävällä lukukaudella, jos osaaminen vastaa sosiaalialan työympäristöissä ja asiakastyössä hankittua osaamista.
Työkokemuksen tulee vastata harjoittelun tavoitteita. Hakemuksessa osoitetaan ja kuvataan osaaminen suhteessa tavoitteisiin.
Opiskelija voi hakea AHOTia koko harjoittelusta tai puolikkaasta harjoittelusta. Jos harjoittelusta ahotoidaan puolet, osallistuu opiskelija pienryhmiin ja loppureflektioon.
AHOT-päätös: hyväksytty / puolet hyväksytty / hylätty