SOS01VK26VERKKO Sosiaalialan asiakastyön työorientaatiot ja -menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: SOS0105A25S-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 23.02.2026 - 10.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Tarja Isomäki
- Virtuaalilehtori 2 Sosiaaliala
- Ryhmät
- 
                        V-K26sosV-K26sos
- Opintojakso
- SOS0105A25S
Toteutukselle SOS01VK26VERKKO Sosiaalialan asiakastyön työorientaatiot ja -menetelmät SOS0105A25S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.
                    
Tavoitteet
Opiskelija
•	tuntee erilaisia sosiaalialan asiakastyön työorientaatioita ja osaa toimia osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä
•	osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen menetelmiä yksilöiden ja perheiden tukemisessa eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa 
•	hallitsee ryhmänohjaustaitoja sekä yhteisöllisiä menetelmiä 
•	tuntee ennakoinnin ja ennaltaehkäisyn merkityksen turvallisen vuorovaikutuksen lähtökohtana
                    
Sisältö
•	sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta 
•	sosiaalipedagoginen työorientaatio ja menetelmät 
•	sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen menetelmät 
•	ryhmänohjauksen ja yhteisöllisen työn menetelmät  
•	osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät ja välineet 
•	ennakointi ja ennaltaehkäisyn merkitys turvallisessa vuorovaikutuksessa
                    
Oppimateriaalit
Helminen, J. (2022). Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E., & Muurinen, H. (2021). Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö: Opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://www.julkari.fi/handle/10024/142555  
Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla.
                    
Opetusmenetelmät
Luento-opetus työmenetelmistä, itsenäinen opiskelu, harjoitteet työmenetelmistä joko verkko-opetuksena tai lähiopetuksesta toteutusmuodon mukaan. Lisäksi tiimitehtävä, joka toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Tiimitehtävänä toteuttava toiminta työelämässä videoidaan ja puretaan yhteisessä leffaseminaarissa.
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttiä.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäiviin osallistumisen lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn. 
Työelämässä tapahtuvan asiakasohjauksen valmisteluun, toteutukseen, videon työstämiseen ja itsearviointiin on varattava yksilö- ja tiimikohtaista aikaa noin kahden opintopisteen verran.
                    
Lisätiedot
Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa. 
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.