Siirry suoraan sisältöön

SOS01VK26VERKKO Sosiaalialan asiakastyön työorientaatiot ja -menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: SOS0105A25S-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
23.02.2026 - 10.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Tarja Isomäki
Virtuaalilehtori 2 Sosiaaliala
Ryhmät
V-K26sos
V-K26sos
Opintojakso
SOS0105A25S

Toteutukselle SOS01VK26VERKKO Sosiaalialan asiakastyön työorientaatiot ja -menetelmät SOS0105A25S-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu pitkäkestoisesti lukukauden aikana.

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee erilaisia sosiaalialan asiakastyön työorientaatioita ja osaa toimia osallisuutta vahvistaen sosiaalialan asiakastyössä
• osaa käyttää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen menetelmiä yksilöiden ja perheiden tukemisessa eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa
• hallitsee ryhmänohjaustaitoja sekä yhteisöllisiä menetelmiä
• tuntee ennakoinnin ja ennaltaehkäisyn merkityksen turvallisen vuorovaikutuksen lähtökohtana

Sisältö

• sosiaalialan asiakastyön työorientaatioiden ja -menetelmien teoriatausta
• sosiaalipedagoginen työorientaatio ja menetelmät
• sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen menetelmät
• ryhmänohjauksen ja yhteisöllisen työn menetelmät
• osallisuutta edistävät asiakastyön menetelmät ja välineet
• ennakointi ja ennaltaehkäisyn merkitys turvallisessa vuorovaikutuksessa

Oppimateriaalit

Helminen, J. (2022). Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. Diakonia-ammattikorkeakoulu.

Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E., & Muurinen, H. (2021). Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö: Opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://www.julkari.fi/handle/10024/142555

Muu suositeltava kirjallisuus on sähköisellä oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus työmenetelmistä, itsenäinen opiskelu, harjoitteet työmenetelmistä joko verkko-opetuksena tai lähiopetuksesta toteutusmuodon mukaan. Lisäksi tiimitehtävä, joka toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Tiimitehtävänä toteuttava toiminta työelämässä videoidaan ja puretaan yhteisessä leffaseminaarissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
Vaihtoehtoinen opintojakson suoritus toteutuu työelämäyhteistyössä. Opiskelija toteuttaa työelämän menetelmätyöhön liittyvistä tarpeista nousevan oppimistehtävän. Opiskelija asettaa itselleen työskentelysuunnitelman, jonka opintojakson opettaja hyväksyy. Raportissa opiskelija kuvaa toteutuksen tavoitteet, toteutusprosessin sekä arvioi toimintaansa. Tehtävän toteuttaminen edellyttää opintojakson tavoitteiden mukaisesti useisiin menetelmiin perehtymistä ja soveltamista. Tehtävä tulee olla myös teoriatietoon ja kurssimateriaaliin perustuva.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen, harjoitteisiin ja tiimin työelämässä toteutuvaa työskentelyyn sekä perehtyy itsenäisesti työorientaatioihin ja -menetelmiin liittyviin materiaaleihin. Opintojakson suorittaminen edellyttää lähipäiviin osallistumisen lisäksi aktiivista panostusta tiimi- ja työelämätyöskentelyyn.
Työelämässä tapahtuvan asiakasohjauksen valmisteluun, toteutukseen, videon työstämiseen ja itsearviointiin on varattava yksilö- ja tiimikohtaista aikaa noin kahden opintopisteen verran.

Lisätiedot

Menetelmäluennoille ja harjoitteisiin on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan mahdollisuuksien mukaan rinnakkaisryhmän opetuksessa.
Poissaolot työelämässä tapahtuvasta asiakasohjauksesta tulee korvata.

Siirry alkuun