LUOMK26HKI Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena (5op)
Toteutuksen tunnus: LUO0005A25S-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.02.2026 - 24.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Severi Saihomaa
- Jaana Rintala
- Ryhmät
-
HKI-K26sosdHKI-K26sosd
-
HKI-K26sosvHKI-K26sosv
- Opintojakso
- LUO0005A25S
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 31 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Pe 27.02.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LUO/ Orientaatio |
HKI-222
luokka 222
|
|
Ke 18.03.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO/ Työpaja 1, A-ryhmä |
HKI-222
luokka 222
|
|
To 19.03.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO/ Työpaja 1, B-ryhmä |
HKI-222
luokka 222
|
|
Pe 20.03.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO/ Työpaja 2, A-ryhmä |
HKI-222
luokka 222
|
|
Pe 20.03.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LUO/ Työpaja 2, B-ryhmä |
HKI-222
luokka 222
|
|
Ti 07.04.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO/ Tentti, A+B-ryhmät |
HKI-332b
Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a |
|
Ma 27.04.2026 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
LUO/ Työpaja 3, A-ryhmä |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
|
Ma 27.04.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
LUO/ Työpaja 3, B-ryhmä |
HKI-429
Monitoimitila 429
|
|
Ma 18.05.2026 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
LUO/ Seminaari, B-ryhmä |
HKI-300
3. krs kaarre
HKI-327 Luokka 327 |
|
Ti 19.05.2026 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
LUO/ Seminaari, A-ryhmä |
HKI-300
3. krs kaarre
HKI-327 Luokka 327 |
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
• osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
• ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
• tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
• osaa tukea ihmisen sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta
Toteutustavat
AHOT 8/2025:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt.
Sisältö
• luovuuden ja voimavarojen osa-alueet
• luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet
• hyvinvointia ja voimavaroja lisäävät luovat, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
• ihmisen sosiaalisen toimijuuden tukeminen ohjauksen keinoin
• oman luovuuden, voimavarojen sekä toimijuuden tarkastelu ja niiden vahvistaminen
Oppimateriaalit
Karjalainen, A. L. (toim.). (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Huhtinen-Hildén, Laura; Isola, Anna-Maria (2019). Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-329-8
Diaklessa muut suositeltavat lähteet
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Kontaktiopetus, itsenäinen työskentely, tiimitehtävä, reflektiotehtävä, tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuskohtaisesti sovittu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lukujärjestyksen mukaisesti.
Uusinta yleisenä tenttipäivänä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ensisijaisesti osallistuminen seuraavan lukukauden toteutukseen tai toisen ryhmän toteutukseen.
Tehtävä yksilötehtävänä: toiminnallisen osuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi reflektointeineen
Tentti: yksilötentti yleisenä tenttipäivänä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen opetukseen 2 op.
Tiimitehtävä ja reflektiotehtävä 2 op.
Tentti 1 op.
Lisätiedot
Opetus on toiminnallista ja läsnäoloa vaativaa.