Siirry suoraan sisältöön

LUOMK26HKI Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana ja ammatillisuutena (5op)

Toteutuksen tunnus: LUO0005A25S-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.02.2026 - 24.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Severi Saihomaa
Jaana Rintala
Ryhmät
HKI-K26sosd
HKI-K26sosd
HKI-K26sosv
HKI-K26sosv
Opintojakso
LUO0005A25S

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 31 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 27.02.2026 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
LUO/ Orientaatio
HKI-222 luokka 222
Ke 18.03.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
LUO/ Työpaja 1, A-ryhmä
HKI-222 luokka 222
To 19.03.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
LUO/ Työpaja 1, B-ryhmä
HKI-222 luokka 222
Pe 20.03.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
LUO/ Työpaja 2, A-ryhmä
HKI-222 luokka 222
Pe 20.03.2026 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
LUO/ Työpaja 2, B-ryhmä
HKI-222 luokka 222
Ti 07.04.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
LUO/ Tentti, A+B-ryhmät
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a
Ma 27.04.2026 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
LUO/ Työpaja 3, A-ryhmä
HKI-429 Monitoimitila 429
Ma 27.04.2026 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
LUO/ Työpaja 3, B-ryhmä
HKI-429 Monitoimitila 429
Ma 18.05.2026 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
LUO/ Seminaari, B-ryhmä
HKI-300 3. krs kaarre
HKI-327 Luokka 327
Ti 19.05.2026 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
LUO/ Seminaari, A-ryhmä
HKI-300 3. krs kaarre
HKI-327 Luokka 327
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa luovuutensa ja voimavaransa osana hyvinvointia ja ammatillisuutta
• osaa käyttää luovuuttaan ja voimavarojaan sosiaalialan työssä
• ymmärtää luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet sosiaalialan työssä
• tietää ja osaa soveltaen käyttää luovia, taidelähtöisiä ja toiminnallisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
• osaa tukea ihmisen sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta

Toteutustavat

AHOT 8/2025:
Diakin AHOT-ohjeet ja käytännöt.

Sisältö

• luovuuden ja voimavarojen osa-alueet
• luovan, taidelähtöisen ja toiminnallisen työskentelyn lähtökohdat ja tavoitteet
• hyvinvointia ja voimavaroja lisäävät luovat, taidelähtöiset ja toiminnalliset menetelmät
• ihmisen sosiaalisen toimijuuden tukeminen ohjauksen keinoin
• oman luovuuden, voimavarojen sekä toimijuuden tarkastelu ja niiden vahvistaminen

Oppimateriaalit

Karjalainen, A. L. (toim.). (2019). Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.

Huhtinen-Hildén, Laura; Isola, Anna-Maria (2019). Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-329-8

Diaklessa muut suositeltavat lähteet

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:
Kontaktiopetus, itsenäinen työskentely, tiimitehtävä, reflektiotehtävä, tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutuskohtaisesti sovittu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lukujärjestyksen mukaisesti.
Uusinta yleisenä tenttipäivänä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ensisijaisesti osallistuminen seuraavan lukukauden toteutukseen tai toisen ryhmän toteutukseen.

Tehtävä yksilötehtävänä: toiminnallisen osuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi reflektointeineen
Tentti: yksilötentti yleisenä tenttipäivänä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen opetukseen 2 op.
Tiimitehtävä ja reflektiotehtävä 2 op.
Tentti 1 op.

Lisätiedot

Opetus on toiminnallista ja läsnäoloa vaativaa.

Siirry alkuun