Siirry suoraan sisältöön

STTMK26OUL Seurakunnan tehtävä ja toiminta (5op)

Toteutuksen tunnus: STT0005A25S-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
23.02.2026 - 24.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaali- ja kirkonala
Kampus
Oulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
Opettajat
Kirsi Laukkonen
Maija Kupsala
Ryhmät
OUL-K26sosd
OUL-K26sosd
Opintojakso
STT0005A25S

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 24.02.2026 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
STT / Orientaatio
OUL-222 222 Opetustila
To 26.03.2026 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
STT / Luento 1
OUL-228 228 opetustila
To 26.03.2026 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
STT / Luento 2
OUL-219 219 Opetustila
Ke 22.04.2026 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
STT / Luento 3
OUL-219 219 Opetustila
To 23.04.2026 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
STT / Luento 4
OUL-228 228 opetustila
Ti 05.05.2026 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
STT / Luento 5
Zoom
Ma 11.05.2026 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
STT / Luento 6
Zoom
To 21.05.2026 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
STT / Kokoava työskentely
OUL-WEG Wegelius-sali
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Jakson työskentely käynnistyy luennoilla ja seurakunnan tehtävään sekä toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä oppimateriaalin ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta. Opintojakso päättyy kokoavaan seminaariin.

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee seurakunnan perustehtävän ja toiminnan
• osaa jäsentää seurakunnan hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
• osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
• tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisyyden perusteet
• osaa jäsentää perusteita turvallisen yhteisöllisyyden rakentumiseksi seurakunnassa
• osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista toimintaa ohjaavien periaatteiden valossa

Sisältö

• seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
• seurakunnan laaja-alainen toiminta
• kirkon työssä tarvittava osaaminen
• sielunhoito, rippikoulu, perhelähtöisyys
• osallisuus, saavutettavuus, yhteisöllisyys, vapaaehtoistoiminta
• turvallisemman seurakunnan periaatteet ja yhdenvertaisuus
• kestävä tulevaisuus

Oppimateriaalit

Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun ja isostoimintaan liittyvät tallenteet (Jouko Porkka ja Jari Pulkkinen)

Oppimateriaali:
• Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. (Sivut 125-231).
• Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset
• Ryhmätehtävässä käytettävä oppimateriaali valitaan teeman mukaan

Opetusmenetelmät

Luento-opetus perustuu aktiiviseen osallistumiseen, jonka edellytyksenä on lähiopetusta edeltävien ennakkotehtävien (verkkokeskustelut) tekeminen. Lähiopetukseen osallistuminen on keskeinen osa opintojaksoa.

Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtävä, johon sisältyy opintokäynti seurakuntaan. Ryhmätehtävä raportoidaan tallenteen muodossa. Tehtävän purkuun liittyy toiminnallinen seminaari. Lopuksi kirjoitetaan reflektio omasta oppimisesta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja luentovierailijoiden kautta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi tarvittaessa suorittaa opintojakson osallistumalla STT-verkkototeutukseen. Verkkototeutus etenee itsenäisesti eikä edellytä orientaatiota lukuun ottamatta reaaliaikaista läsnäoloa. Verkkototeutukseen osallistuminen edellyttää sopimista opinto-ohjaajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua itsenäiseen työskentelyyn sekä lähiopetukseen.

Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan lähiopetusta ennakoiviin, oppimistehtävien tekemiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen sekä itsenäisen reflektion kirjoittamiseen.

luennot ja seminaari 20-25 tuntia
verkkokeskustelut 30 tuntia
ryhmätehtävä 75 tuntia
ohjaus 5 tuntia

Lisätiedot

Opiskelija voi hakea opintojakson ahotointia (AHOT-menettely) aikaisemman kirkon toimintaan liittyvän osaamisensa perusteella.

Siirry alkuun