AKE03MK26POR Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)
Toteutuksen tunnus: AKE0305A25S-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Mari Kirkanen
- Atte Kollanus
- Sari Jylli
- Anu Hellesuo
- Ajoitusryhmät
- pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
POR-K26sosPOR-K26sos
-
POR-K26sosdPOR-K26sosd
- Pienryhmät
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- Opintojakso
- AKE0305A25S
Toteutukselle AKE03MK26POR Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus AKE0305A25S-3008 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa lähi- tai verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/webinaari. Tarkemmat ohjeet ovat Diakle-oppimisalustalla.
Tavoitteet
Opiskelija
• kehittää vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
• ymmärtää asiakkaiden moninaisuutta sekä elämänkokemuksia kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana
• tuntee kielitietoisuuden ja selkokielen perusteet
• osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavissa asiakastilanteissa
• tuntee ryhmädynamiikkaa ja osaa toimia ryhmässä
• osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
Sisältö
• ammatilliset vuorovaikutustaidot ja dialogisuus asiakastyössä
• eettisyys vuorovaikutuksessa ja asiakastyössä
• sensitiivisyys kohtaamisessa
• selkokielen perusteet sosiaalialan asiakastyössä
• kielitietoisuus
• ryhmätoiminta ja dialoginen vuorovaikutus ryhmässä
• työturvallisuuden perusteet, ennakointi ja ennaltaehkäisy haastavissa asiakastilanteissa
• ammatillinen reflektiotaito
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Oppimateriaalit
Ammattieettiset ohjeet soveltuvin osin: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia. (2022). Arki, arvot ja etiikka: sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.
Hovila, H., & Hyväri, S. (2021). Kielitietoisuus, monikielisyys ja palvelujen saavutettavuus. Teoksessa S. Hyväri, & P. Sahonen (toim.) Monikulttuurisen ohjausosaamisen kehittäminen. Virtaa ohjaukseen -koulutushankkeen tulokset (s. 64–74). (Diak Työelämä 22). Diakonia-ammattikorkeakoulu
Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L., & Pesso, K. (2007 tai uudempi). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. tai AKE01:n etiikan luennot
Lamminmäki, R. (2020). Selkokieli sosiaali- ja terveysalalla. Teoksessa A.L. Karjalainen, & K. Wallenius-Penttilä (toim.), Eri tavoin kommunikoivien kohtaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä (s. 27-57). (Diak Opetus 5). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Lämsä, A-M. ja Hautala T. (2004): Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita, Helsinki.
Mönkkönen, K. (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Talvio, M. ja Klemola U. (2017): Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Sihvo, P., & Koski, A. (toim.). (2020). Eettinen toimintamalli: Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. (B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 65). Karelia-ammattikorkeakoulu.
Sosiaalihuollon asiakaslaki (812/2000). Ks. myös Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet
Opetusmenetelmät
Luennot, luentokeskustelut ja oppimistehtävät (tiimisopimus, Asiakasvuorovaikutus-tiimitehtävä, Minä vuorovaikuttajana -yksilötehtävä).
Jakson lopussa seminaarityöskentelyssä havainnollistetaan luovasti tiimitehtävän case-kuvaukset ja puretaan asiakasvuorovaikutustilanteet keskustellen. Lisäksi käydään tiimeittäin keskustellen läpi tiimisopimusten toteutuminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Rästitehtävät kirjautuvat palautetuiksi Diakin rästitehtävien palautusaikataulun mukaisesti.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen, jolloin työtunteja kertyy 135 tuntia. (1 op= 27h)
Orientaatio, opetus ja seminaari/webinaari toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään lähi- tai etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
Lisätiedot
Opetukseen osallistuminen on välttämätöntä, tiimityöskentely alkaa heti aloitusluennolla.
AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava ammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen hyvää hallintaa.