MUU02MK26POR Sosiaaliturvaohjaus (5op)
Toteutuksen tunnus: MUU0205A25S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Toteutukselle MUU02MK26POR Sosiaaliturvaohjaus MUU0205A25S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa lähi- tai verkko-opetuksella, joka sisältää orientaation opintojaksolle, luento-osuuksia ja oppimistehtävien läpikäynnin. Opetusta on lisäksi lukujärjestykseen merkittyinä kertoina opintojakson aikana sekä opintojakson lopussa on yhteinen seminaari/webinaari. Tarkemmat ohjeet ovat oppimisalustalla.
Opintojaksossa on kaksi oppimistehtävää: sosiaaliturvaan liittyvä yksilötehtävä sekä verkkokeskustelutehtävä uusiin teknologioihin liittyen.
Tavoitteet
Opiskelija
• oppii ohjaamaan asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa
• tuntee kuntoutusjärjestelmän perusteita ja sen merkitystä toiminta- ja työkyvyn varmistajana
• tuntee keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut
Sisältö
• lakisääteinen sosiaaliturva ja sitä täydentävät palvelut
• kuntoutusjärjestelmän perusteet
• sosiaaliturvaohjaus
• keskeiset sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut
Aika ja paikka
Orientaatio, opetus ja seminaari/webinaari toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti, edellyttävät läsnäoloa opetuksessa. Opetus järjestetään lähi- tai etäopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Verkkotehtävässä hyödynnettävä vähintään kahta seuraavista lähteistä:
1) Pyykönen, A.-M., Lammintakanen, J., & Pehkonen, A. (2022). Syrjiikö digitalisointi ihmisiä sosiaalipalveluissa? (Julkaisu 50). Kunnallisalan kehittämissäätiö. https://kaks.fi/julkaisut/syrjiiko-digitalisointi-ihmisia-sosiaa-lipalveluissa/
2) Kivistö, M., Heini, A., Kontu, K., Kunttu, K., Lappalainen, T., Lindroos, N., Ronimus, H., & Sjöblom, S. (2019). Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa. Kuntoutus 42(1), 18–24. https://journal.fi/kuntoutus/article/view/97232
3) Juujärvi, S. (2022). Sosiaalisesti syrjäytyneiden ryhmien digituki Empatiaa ja käytännön ongelmanratkaisua. Yhteiskuntapolitiikka 87(5-6), 491 – 501. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112466750
4) Granholm, C. (2020). Tekeekö palveluiden digitalisaatio julkisista sosiaalipalveluista nuorille helpommin saavutettavia? Teoksessa P. Berg, & S. Myllyniemi (toim.), Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020 (s. 169-176). (Näkökulma). Nuorisotutkimusseura. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2021/03/nuorisobarometri-2020-web-1.pdf
5) Sosiaali- ja terveysministeriö. (2022). Sosiaaliturvan valinnat ja perusperiaatteet. Sosiaaliturvakomitean raportti. (Julkaisuja 5). Valtioneuvosto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8452-3
Opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmäkeskustelut ja webinaari toteutuvat sekä lähi- että etäopetuksena. Opetuskerrat on merkitty lukujärjestykseen ja edellyttää läsnäoloa kampuksella tai verkkovälitteisesti.
Sosiaaliturvaan liittyvät case-tehtävät tehdään ensisijaisesti paritehtävänä, mutta ne on myös mahdollista tehdä yksilötehtävänä. Seminaari/webinaari liittyy case-tehtäviin ja edellyttää case-tehtävien palautusta ennen seminaaria/webinaaria. Lisäksi tehtävänä on verkkokeskustelutehtävä uusista teknologioista sekä eettisyyden kommentoinnista. Verkkokeskustelutehtävä on mahdollista tehdä pari- tai yksilötyönä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija tekee tehtävät yksilötehtävinä. Opetuksen korvaaminen toteutuu sovitusti.
Lisätiedot
AHOT Diakin ahotointi-ohjeiden mukaisesti. Ahot-hakemuksessa on osoitettava sosiaaliturvan kokonaisuuden ja digitaalisten sosiaalipalveluiden hyvää hallintaa. Esimerkiksi toimiminen sosiaaliohjaajan tai palveluohjaajan sijaisena voidaan mahdollisesti katsoa soveltuvaksi työkokemukseksi.