STTMK26POR Seurakunnan tehtävä ja toiminta (5op)
Toteutuksen tunnus: STT0005A25S-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 24.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Mirva Heikkilä-Tyni
- virtuaali kirkonala
- Ryhmät
-
POR-K26sosdPOR-K26sosd
- Opintojakso
- STT0005A25S
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 15 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Pe 27.02.2026 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
STT / Orientaatio |
Zoom
|
|
Ke 25.03.2026 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
STT / Luento 1 |
POR-203
luokka 203
|
|
To 26.03.2026 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
STT / Luento 2 |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
|
Ke 22.04.2026 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
STT / Luento 3 |
POR-208
anatomian ja fysiologian luokka
|
|
To 23.04.2026 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
STT / Luento 4 |
POR-203
luokka 203
|
|
Ma 18.05.2026 klo 08:30 - 14:00 (5 t 30 min) |
STT / Kokoava työskentely |
POR-MAR
Martintalon juhlasali
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Jakson työskentely käynnistyy luennoilla ja seurakunnan tehtävään sekä toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä oppimateriaalin ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta. Opintojakso päättyy kokoavaan seminaariin.
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee seurakunnan perustehtävän ja toiminnan
• osaa jäsentää seurakunnan hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia
• osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista
• tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisyyden perusteet
• osaa jäsentää perusteita turvallisen yhteisöllisyyden rakentumiseksi seurakunnassa
• osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista toimintaa ohjaavien periaatteiden valossa
Sisältö
• seurakuntatyön hengelliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet
• seurakunnan laaja-alainen toiminta
• kirkon työssä tarvittava osaaminen
• sielunhoito, rippikoulu, perhelähtöisyys
• osallisuus, saavutettavuus, yhteisöllisyys, vapaaehtoistoiminta
• turvallisemman seurakunnan periaatteet ja yhdenvertaisuus
• kestävä tulevaisuus
Oppimateriaalit
Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun ja isostoimintaan liittyvät tallenteet (Jouko Porkka ja Jari Pulkkinen)
Oppimateriaali:
• Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. (Sivut 125-231).
• Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset
• Ryhmätehtävässä käytettävä oppimateriaali valitaan teeman mukaan
Opetusmenetelmät
Luento-opetus perustuu aktiiviseen osallistumiseen, jonka edellytyksenä on lähiopetusta edeltävien ennakkotehtävien (verkkokeskustelut) tekeminen. Lähiopetukseen osallistuminen on keskeinen osa opintojaksoa.
Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtävä, johon sisältyy opintokäynti seurakuntaan. Ryhmätehtävä raportoidaan tallenteen muodossa. Tehtävän purkuun liittyy toiminnallinen seminaari. Lopuksi kirjoitetaan reflektio omasta oppimisesta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja luentovierailijoiden kautta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi tarvittaessa suorittaa opintojakson osallistumalla STT-verkkototeutukseen. Verkkototeutus etenee itsenäisesti eikä edellytä orientaatiota lukuun ottamatta reaaliaikaista läsnäoloa. Verkkototeutukseen osallistuminen edellyttää sopimista opinto-ohjaajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan pitää varautua ja sitoutua itsenäiseen työskentelyyn sekä lähiopetukseen.
Lähiopetuksen ja seminaarityöskentelyn lisäksi työaikaa tarvitaan lähiopetusta ennakoiviin, oppimistehtävien tekemiseen, oppimateriaaliin perehtymiseen sekä itsenäisen reflektion kirjoittamiseen.
luennot ja seminaari 20-25 tuntia
verkkokeskustelut 30 tuntia
ryhmätehtävä 75 tuntia
ohjaus 5 tuntia
Lisätiedot
Opiskelija voi hakea opintojakson ahotointia (AHOT-menettely) aikaisemman kirkon toimintaan liittyvän osaamisensa perusteella.