DKT1MS26HKI Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I (5op)
Toteutuksen tunnus: DKT1005A25S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.01.2026 - 03.05.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.08.2026 - 31.12.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja kirkonala
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Opettajat
- Eveliina Hellas
- Mia Mäkinen
- Ryhmät
-
HKI-K26sosdHKI-K26sosd
-
HKI-K26sosvHKI-K26sosv
- Opintojakso
- DKT1005A25S
Toteutukselle DKT1MS26HKI Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I DKT1005A25S-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa jäsentää kristinuskoa uskontona ja tutkimuskohteena
• tuntee Raamatun synnyn ja Uuden testamentin keskeisen sisällön
• tuntee varhaisen kirkon historian ja teologisen ajattelun päälinjat ja niiden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
• tietää sekä diakonian että kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat
• osaa valmistella ja toteuttaa hartauksia Suomen ev.lut. kirkossa
• tuntee kristilliseen spiritualiteettiin liittyvät käsitteet ja reflektoi omaa hengellistä identiteettiään
Sisältö
• uskonto ja teologia, usko ja tieto
• Raamattu kirjakokoelmana sekä Uuden testamentin synty ja sisältö
• varhaisen kirkon historia ja klassisen uskontulkinnan perusteet
• diakonian ja kristillisen kasvatuksen historialliset ja teologiset lähtökohdat
• kristillinen spiritualiteetti, hartauselämä ja hengellinen identiteetti
Oppimateriaalit
Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op)
Suoritettavat lähteet:
• Luentomateriaalit (Uuden testamentin synty ja sisältö)
• Raamattu. (1992). Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen
vuonna 1992 käyttöön ottama suomennos. Kirjapaja. (soveltuvin osin)
• Kuula, K., Nissinen, M., & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun (2. tark.
ja korj. painos). S.179-299. (Osio Uusi testamentti). Myös vanhempi painos
2003 käy, s. 147-243. Kirjapaja.
• Luomanen, P., Huttunen, N., & Virtanen, K. (2017). Sisäänkäyntejä Raamattuun.
Tulkitsijan kirja. S. 11 – 34, 265 – 290. Kirjapaja.
Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op)
Suoritettavat lähteet:
Kaikille pakolliset lähteet:
• Luentomateriaalit (Varhaiskirkon historia ja oppi)
• Arffman, K. (2011). Kristinuskon historia (3. p.). Edita, s. 9 - 69 (Tie
roomalaisen maailman valtauskonnoksi).(löytyy myös avoimena verkossa
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/327557 ) Myös muut painokset käyvät.
Seuraavista käytetään ainakin jompaa kumpaa (aiheesta riippuen):
• Ensisijaisesti: McGrath, A. (2012). Kristillisen uskon perusteet. Johdatus
teologiaan. Kirjapaja. S. 25-44, 277-355 ja 368-398.
• Toissijaisesti: Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus
dogmatiikkaan. Edita. S. 97-189.
Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op)
Hartauden valmistelussa / hartaustehtävässä käytettävät lähteet:
• Luentomateriaalit (Hengellisyys ja hartaus)
• Raamattu. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992
käyttöön ottama suomennos. (soveltuvin osin)
• Suomen evankelis-luterilaisen kirkon virsikirja: Hyväksytty kirkolliskokouksessa
13. helmikuuta 1986.(mielellään 2004 tai uudempi painos)
• Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkokäsikirja: 2, Evankeliumikirja.
Hyväksytty kirkolliskokouksessa 8. toukokuuta 1999.
Opetusmenetelmät
OPINTOJAKSON YHTEISELLÄ ORIENTAATIOLUENNOLLA ON PAKOLLINEN LÄSNÄOLO
Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op)
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• Kristinusko uskontona ja tutkimuksen kohteena: johdatus teologian
peruskäsitteisiin ja tietolähteisiin
• Raamattu kirkon kirjana ja tieteellisen tutkimuksen kohteena
• Uuden testamentin kirjallisuuden synty ja keskeinen sisältö (erityisesti
evankeliumit ja Paavalin kirjeet)
• Diakonian ja kristillisen kasvatuksen lähtökohdat Raamatussa (UT)
• Opiskelijan omat hengelliset lähtökohdat ja oma suhde Raamattuun
Opintosuoritukset: luennot ja lukupäiväkirjatehtävä.
Osio sisältää sekä itsenäistä työskentelyä että pari-/ryhmätyöskentelyä.
Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op)
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• saa kokonaiskuvan kristinuskon synnystä ja varhaisesta muotoutumisesta
(juutalaisesta, marginaalisesta Jeesus-liikkeestä Rooman valtakunnan
valtauskonnoksi, n. 50-500 jKr.)
• ymmärtää, miten historiallinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurinen konteksti ja -
niissä tapahtuneet muutokset ovat muovanneet kirkon käytäntöjä ja teologista
ajattelua
• saa välineitä pohtia kristillisen perinteen tulkintaa ja soveltamista myös uusissa
konteksteissa.
Sisällöllisinä painopisteinä ovat diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset lähtökohdat sekä moninaisuuden ja yhtenäisyyden vuorovaikutus varhaiskirkossa.
Kirkon oppia tarkastellaan uskontunnustusten synnyn ja sisällön kautta (erityisesti kolminaisuusoppi ja kristologia).
Opintosuoritukset: luennot ja tentti.
Osio sisältää sekä itsenäistä työskentelyä että pari-/ryhmätyöskentelyä.
Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op)
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• kehittyy hengelliseltä kokemustaustaltaan erilaisten opiskelutovereiden ja
asiakkaiden kunnioittavassa, ammatillisessa kohtaamisessa.
• saa kokemuksen erilaisiin hartauksiin osallistumisesta ja/tai hartauden
toteuttamisesta.
• oppii käyttämään hartauden valmistelussa Raamattua, virsikirjaa,
kirkkokäsikirjaa (Evankeliumikirja), rukouskirjoja ja evankeliumikirjan
kommentaareja.
Opintosuoritukset: luennot ja hartauden pitäminen tai hartauden analyysitehtävä.
Osio sisältää itsenäistä työskentelyä ja mahdollisesti pari-/ryhmätyöskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osio: UUDEN TESTAMENTIN SYNTY JA SISÄLTÖ (2 op)
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista Johdatus Raamattuun (s. 179-299) ja Sisäänkäyntejä Raamattuun (s. 11 - 58, 137 - 180, 265 - 290). Ks. suoritettava kirjallisuus. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua.
Osio: VARHAISKIRKON HISTORIA JA OPPI (2 op)
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Kirjatentti, ks. suoritettava kirjallisuus ja lisämateriaali. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua.
Osio: HENGELLISYYS JA HARTAUS (1 op)
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Ks. hartauden valmistelussa käytettävä kirjallisuus. Laajennetut kirjalliset tehtävät. Vaihtoehtoinen suoritustapa on sovittava opettajan kanssa ennen kurssin alkua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä (5 op = 135 tuntia)