TTRNS26DIAK Työturvallisuus ja riskienhallinta haasteellisissa asiakastilanteissa (1op)
Toteutuksen tunnus: TTR0001A24S-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.01.2026 - 29.11.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.08.2026 - 31.12.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys- ja kirkonala
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 999
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Toteutukselle TTRNS26DIAK Työturvallisuus ja riskienhallinta haasteellisissa asiakastilanteissa TTR0001A24S-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöiden ja organisaatioiden periaatteita ja toimintoja, joilla varmistetaan hoidon ja palvelujen turvallisuutta
• ymmärtää kohtaamisen, dialogisuuden ja tunnetaitotyöskentelyn merkityksen omassa ammatillisessa vuorovaikutuksessa psyykkisesti kuormittavissa ja fyysisesti uhkaavissa asiakastilanteissa
• ymmärtää turvallisuutta vaarantavien tilanteiden ennaltaehkäisevän työn merkityksen
• tunnistaa ja tietää asiakkaan aggression ja alkavan väkivaltakäyttäytymisen ennakkomerkit
• osaa soveltaa kokonaisvaltaisen rauhoittelun sekä asiakkaan, työntekijän ja työyhteisön turvallisuutta suojaavia työtapoja ja menetelmiä uhka- ja kriisitilanteissa
• osaa arvioida omaa työssäjaksamista ja tuntee tapoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi
• tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuutta koskevaa lainsäädäntöä eri toimintaympäristöjen kautta
Sisältö
• Organisaation, työnantajan ja työntekijän vastuut ja velvollisuudet työturvallisuuden taustalla
• Työntekijän itsetuntemus ja ennakoivan toiminnan taito
• Haastavasti käyttäytyvän asiakkaan kohtaaminen, riskien arviointi ja toiminta uhkaavassa tilanteessa
• Ennaltaehkäisevät toimintamallit ja -menetelmät
• Jälkipuinnin merkitys ja myötätuntouupumisen reflektointi