Ammattialan kehittämistyön välineet I (3op)
Toteutuksen tunnus: AMM0103A15S-AMM01IMS17HKI(SOS)
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 09.10.2017 - 20.10.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Tarja Tuovinen-Kakko
- Paula Koistinen
- Mika Alavaikko
- Hannu Piiroinen
- Ryhmät
-
A42thA42th
-
A42sosA42sos
-
A42shdA42shd
-
A42shA42sh
- Opintojakso
- AMM0103A15S
Toteutukselle Ammattialan kehittämistyön välineet I AMM0103A15S-AMM01IMS17HKI(SOS) ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee tiedon eri lajeja
- tunnistaa tiedontarpeensa ja osaa hakea ja käyttää oman alansa tutkimustietoa
- tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellisen ajattelun ja työelämän kehittämisen periaatteita
- tuntee työelämälähtöistä kehittämistutkimusta
- tuntee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet
- tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet ja tutkimusraportin tekstilajina
Sisältö
- tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
- kehittämistutkimus
- tutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteet
- tutkimusraportti tekstilajina
Oppimateriaalit
Goodson, L., & Phillimore, J. (eds.) (2012). Community research for participation: From theory to method. Bristol: Policy. Saatavuus Diakin kirjastossaTiihonen, A., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) (2007 tai uudempi). Toiminnasta tietoon: Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat (2. tark. p.). Helsinki: Kansanvalistusseura.Saatavuus Diakin kirjastossaHyväri, S. & Laine, T. (2012). Osallistavan kehittämisen perusteita. Teoksessa Kotila, H. & Mutanen, A. (toim.) Käytäntöä tutkimassa (s. 48-62). (Haaga-Helian julkaisusarja. Puheenvuoroja, 2/2012). Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaKeskitalo, E. (2015). Osallistava tutkimus ja kehittäminen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen TKI-toiminnan viitekehyksenä. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 191-204). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaPiirainen, K. & Kettunen, A.. (2015). Arviointitutkimus ja kehittävä arviointi ammattikorkeakoulussa. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 263-272). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaVuokila-Oikkonen P. & Hyväri S. 2015. Toimijoita osallstava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenyterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 60-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistona
Opetusmenetelmät
Ydinsisällöttiedonkäsitykset ja tiedonlajittiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikkikehittämistutkimustutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteettutkimusraportti tekstilajinaOpiskelija-hallitsee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet ja suhteen tiedon eri lajeihin-tuntee osallistavan kehittämisen keskeiset käsitteet ja prosessin sekä osaa soveltaa niitä suhteessa tiedon tarpeeseen-tuntee tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) Diakissa osaa sen puitteissa soveltaa sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellistä ajattelua-ymmärtää arvioinnin peruskäsitteet ja arvioinnin merkityksen työelämälähtöisessä kehittämistutkimuksessa-osaa tunnistaa, tulkita ja analysoida tutkimuskirjoittamisen eri tekstilajeja tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteetViikolla 34 on tunnin info. Opetus viikoilla 41 ja 42.Lähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut, osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi, informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe, Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely)Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustallaOsallistuminen OSKE -torilleTiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuillaProsessi1) Opiskelijaryhmä (esim. 4 opiskelijaa) valitsee yhteistyökumppanikseen yhden Diakin hankkeen ja/tai yhteistyökumppanuuden.2) Ryhmä määrittelee edellisen perusteella (a) kohderyhmän (esim. lapset ja nuoret, aikuisten kanssa tehtävä työ, ikäihmiset) sekä (b) lähestymistavan / ammatillisen menetelmän (esim. ennaltaehkäisevä työ / korjaava työ).3) Ryhmä työstää työelämälähtöisen tehtävän.4) Työvälineitä tehtävää varten löytyy tiedonhaun ohjeistuksesta ja tuote-, hanke-, palvelu,- ja liikeideasivuilta.5) Hanke-, tuote- palvelu- tai liikeidea tallennetaan oppimisalustalle jossa sitä kommentoi vastuuopettaja ja suomen kielen lehtori. Opintojakson vastuuopettaja valitsee erillisten kriteerien mukaan innovaatiset hanke-, tuote-, palvelu tai liikeideat ja ko. opiskelija tiimit voivat tallentaa tekstit OSKE -blogiin. OSKE -blogissa tekstejä kommentoivat Diakin TKI asiatuntijat ja mahdollisesti myös hanketoimijat ja/tai Diakin työelämäkumppanit.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Diakin OSKE- ja Yhteisöpajoihin.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen käsitteistöä ja prosessia Diakin hankkeessa tai työelämäyhteistyössä käyttäen opintojakson kirjallisuutta ja materiaaleja. Opiskelija osoittaa tuntevansa Diakin opinnäytetyöprosessin. Opiskelija esittelee ja perustelee oman, Diakin hankkeeseen tai työelämäkumppanuuteen jo hyväksytyn opinnäytetyöideansa.
Lisätiedot
AHOT -prosessissa opiskelijan on osoitettava1) tuntevansa Diakin hankkeet ja työelämäkumppanuudet2) ymmärtävänsä Diakin opinnäytetyökäytännöt (OSKE -pajat, opinnäytetöiden julkaiseminen)3) kykenevänsä muotoilemaan tuote-, hanke-, palvelu- tai liikeidean