Siirry suoraan sisältöön

Ammattialan kehittämistyön välineet I (3op)

Toteutuksen tunnus: AMM0103A15S-AMM01MS17KJN

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
11.09.2017 - 10.11.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Marjaana Karhia
Sirpa Ylönen
Elina Pekonen
Ryhmät
E42sosk
E42sosk
Opintojakso
AMM0103A15S

Toteutukselle Ammattialan kehittämistyön välineet I AMM0103A15S-AMM01MS17KJN ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee tiedon eri lajeja
- tunnistaa tiedontarpeensa ja osaa hakea ja käyttää oman alansa tutkimustietoa
- tietää sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellisen ajattelun ja työelämän kehittämisen periaatteita
- tuntee työelämälähtöistä kehittämistutkimusta
- tuntee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet
- tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteet ja tutkimusraportin tekstilajina

Sisältö

- tiedonkäsitykset ja tiedonlajit
- tiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikki
- kehittämistutkimus
- tutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteet
- tutkimusraportti tekstilajina

Oppimateriaalit

Goodson, L., & Phillimore, J. (eds.) (2012). Community research for participation: From theory to method. Bristol: Policy. Saatavuus Diakin kirjastossaTiihonen, A., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) (2007 tai uudempi). Toiminnasta tietoon: Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat (2. tark. p.). Helsinki: Kansanvalistusseura.Saatavuus Diakin kirjastossaHyväri, S. & Laine, T. (2012). Osallistavan kehittämisen perusteita. Teoksessa Kotila, H. & Mutanen, A. (toim.) Käytäntöä tutkimassa (s. 48-62). (Haaga-Helian julkaisusarja. Puheenvuoroja, 2/2012). Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaKeskitalo, E. (2015). Osallistava tutkimus ja kehittäminen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen TKI-toiminnan viitekehyksenä. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 191-204). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaPiirainen, K. & Kettunen, A.. (2015). Arviointitutkimus ja kehittävä arviointi ammattikorkeakoulussa. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 263-272). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaVuokila-Oikkonen P. & Hyväri S. 2015. Toimijoita osallstava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenyterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 60-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistona

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöttiedonkäsitykset ja tiedonlajittiedonlähteet, tietokannat ja lähdekritiikkikehittämistutkimustutkimus-, projekti- ja tuotekehityksen perusteettutkimusraportti tekstilajinaOpiskelija-hallitsee tutkimus-, projekti- ja tuotekehitystyön perusteet ja suhteen tiedon eri lajeihin-tuntee osallistavan kehittämisen keskeiset käsitteet ja prosessin sekä osaa soveltaa niitä suhteessa tiedon tarpeeseen-tuntee tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) Diakissa osaa sen puitteissa soveltaa sosiaali-, terveys- ja kirkon alan tieteellistä ajattelua-ymmärtää arvioinnin peruskäsitteet ja arvioinnin merkityksen työelämälähtöisessä kehittämistutkimuksessa-osaa tunnistaa, tulkita ja analysoida tutkimuskirjoittamisen eri tekstilajeja tuntee tutkimuskirjoittamisen perusteetLähipäivä opintojakson alussa (orientaatio, tehtävät ja aikataulut, osallistavan kehittämisen peruskäsitteet ja prosessi, informaatikon luento/työpaja & informaatiolukutaidon osaamiskoe, Diakin hankkeiden ja työelämäkumppanuuksien esittely)Oppimista tukevat tallenteet oppimisalustallaTiedot Diakin hankkeista ja työelämäkumppanuksista Diakin ulkoisilla nettisivuillaTehtävän purku viikolla 45 lähiopetuksessaOpintojakson sisällöt ja suoritusasiat käydään läpi lähipäivässä opintojakson alussa. Lähiopetuksessa on läsnäolovelvoite.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu Diakin OSKE- ja Yhteisöpajoihin.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen käsitteistöä ja prosessia Diakin hankkeessa tai työelämäyhteistyössä käyttäen opintojakson kirjallisuutta ja materiaaleja. Opiskelija osoittaa tuntevansa Diakin opinnäytetyöprosessin. Opiskelija esittelee ja perustelee oman, Diakin hankkeeseen tai työelämäkumppanuuteen jo hyväksytyn opinnäytetyöideansa.

Lisätiedot

AHOT -prosessissa opiskelijan on osoitettava1) tuntevansa Diakin hankkeet ja työelämäkumppanuudet2) ymmärtävänsä Diakin opinnäytetyökäytännöt (OSKE -pajat, opinnäytetöiden julkaiseminen)3) kykenevänsä muotoilemaan tuote-, hanke-, palvelu- tai liikeidean

Siirry alkuun