Siirry suoraan sisältöön

Ammattialan kehittämistyön välineet II (2op)

Toteutuksen tunnus: AMM0202A15S-AMM02IMS17HKI

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
14.08.2017 - 19.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Paula Koistinen
Anna Liisa Karjalainen
Elina Johansson
Mika Alavaikko
Hannu Piiroinen
Ryhmät
A42th-lh
A42th-lh
A42sh-lh
A42sh-lh
Opintojakso
AMM0202A15S

Toteutukselle Ammattialan kehittämistyön välineet II AMM0202A15S-AMM02IMS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee tulevaisuustutkimusta ja innovaatiotoimintaa
- tuntee erilaisia työelämän tutkimus- ja kehittämistyön strategioita ja menetelmiä
- tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen
- osaa hankkia tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä

Sisältö

- tulevaisuustutkimus ja innovaatiotoiminta
- kehittämis- ja tutkimusprosessi ja menetelmät
- kansalliset ja kansainväliset tietolähteet

Oppimateriaalit

Hyväri, S. (2013). Palvelun käyttäjiä osallistava kehittämis- ja tutkimustoiminta. Teoksessa Nieminen, A.,Tarkiainen, A. & Vuorio, E. (toim.) Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus (s. 117-191). (Turun ammattikorkeakoulun raportteja 177). Turku: Turun ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaMoilanen, H. & Vilminko S. (2015). Yhteiskunnallista yrittäjyyttä rakentamassa - kokemuksia Etelä-Savosta ja Oulun seudulta. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 153-172). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaNisula, L. & Vuokila-Oikkonen, P. (2010). Työelämän kehittäminen muutostilanteessa: esimerkkinä kahden kunnan yhdistyminen. Työelämän tutkimus 8 (2), s. 201-207.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaOjasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3. uud. p.). Helsinki: Sanoma Pro.Saatavuus Diakin kirjastossaOnnela, A., Vuokila-Oikkonen, P., Ebeling, H. & Hurtig, M. (2014). Mental health promotion in a school environment. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing. 21 (7), s. 618-627. Saatavilla DOI: 10.1111/jpm.12135Porkka, J., & Pentikäinen, M. (eds.) (2013). Community of the future: Challenges and new approaches to community based social work and diaconia from the CABLE approach. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Porkka,J. & Pentikäinen M. (eds.) 2013. Community of the future - Challenges and new Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE approach. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 57).Helsinki: Diaconia University of Applied Sciences.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaBradbury, H. (eds.) (2008 tai uudempi). The Sage Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. London: Sage.Saatavuus Diakin kirjastossa (2008)Saatavuus verkkoaineistona (2015)Sahonen, P. & Vuorio, E. (toim.) 2014. Kokemuksia hyvinvoinnista. SOHVI -hankkeen loppuraportti. Turun ammattikorkeakoulun raportteja, 178.Turku: Turun ammattikorkeakoulu. (Luku 2: Kokemuksia hyvinvoinnista kertovan kokemustiedon keruusta, s. 14-40.)Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaSefton, T., Buford,S., McDaid, D., Hills J. & Knapp, M. (2002). Making the most of it: Economic evaluation in the social welfare field. Iso-Britannia: Joseph Rowntree Foundation.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaSuomeksi: Sefton, T., Buford,S., McDaid, D., Hills J. & Knapp, M. ( 2004). Taloudellinen arviointi sosiaalialalla. (FinSoc arviointiraportteja 6/2004). Helsinki: Stakes.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaSeppänen-Järvelä,R. (2004). Prosessiarviointi kehittämisprojektissa. Opas käytäntöihin. (FinSocarviointiraportteja 4/2004). Helsinki: Stakes.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaToikko, T. (2011). Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa Ruuskanen P.T., Savolainen K. & Suonio M. (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä (s. 103-112). Helsinki: UNIpress.Saatavuus Diakin kirjastossaVuokila-Oikkonen, P. & Hyväri, S. (2015). Toimijoita osallistava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, R., Hyväri, S.& Vuokila-Oikkonen, P.(toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015 (s. 65-80). (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B, Raportteja, 60). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistona

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöttulevaisuustutkimus ja innovaatiotoimintakehittämis- ja tutkimusprosessi ja menetelmätkansalliset ja kansainväliset tietolähteetOpiskelija-osaa jäsentää ja suunnitella tuote-, hanke tai liikeidean osallistavan kehittämisen prosessina-ymmärtää aineistonkeruun ja tietolähteiden merkityksen osana osallistavan kehittämisen prosessia-ymmärtää tulevaisuuden tutkimuksen menetelmien merkityksen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalallaOpintojakso koostuu lähipäivästä ja ryhmätehtävästä sekä suomen kielen ja viestinnän ohjauksesta sähköisellä oppimisalustalla. Opiskelija osallistuu tarpeen mukaan menetelmätyöpajoihin. Ohjausta tiedonhankintaan opiskelija saa informaatikoilta Diakin kirjastosta.Lähipäivän keskeinen sisältö-opintojakson orientaatio, tehtävät ja aikataulut-opinnäytetyön suunnitelma (Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas ->, Liitteet ->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje)-TKI toiminta ja etiikka-tutkimuslupa käytännöt yleisesti sekä Diakin hankkeissa ja työelämäkumppanuuksissaOppimistehtävässä opiskelijaryhmät jatkavat työskentelyä AMM01 -opintojakson tehtävän tai muun vastaavan aiheen parissa. Tavoitteena on, että tehtävän aiheet löytyvät Diakin hankkeista, projekteista ja työelämäkumppanuuksista.Tehtävässä sovelletaan Opinnäytetyön suunnitelman ohjetta (Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas ->, Liitteet ->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) ottaen huomioon opiskelijan opinnäytetyö prosessin vaiheen. Mikäl opinnäytetyö on etenemässä AMM2 tehtävistä kohti toteutusta ja tarvitaan tutkimuslupa, on ko. ohjetta noudatettava tarkasti. Tarkempi ohjeistus löytyy sähköiseltä oppimisalustalta.Oppimistehtäviä eli opinnäytetyösuunnitelmia käsitellään seminaarimuotoisesti (vertaispalaute ja opettajien palaute) tai opiskelija saa vastaavan palautteen opinnäytetyö ohjausryhmissä.Oppimistehtävä tallennetaan oppimisalustalle jossa sitä kommentoi vastuuopettaja ja suomen kielen lehtori. Opintojakson vastuuopettaja valitsee erillisten kriteerien mukaan innovaatiiviset suunnitelmat ja ko. opiskelija tiimit voivat tallentaa tekstit OSKE -blogiin. OSKE -blogissa tekstejä kommentoivat Diakin TKI asiatuntijat ja mahdollisesti myös hanketoimijat ja/tai Diakin työelämäkumppanit.Oppimista tukevat tallenteet:-hanke-, projekti- ja työelämäviestintä, viestintäsuunnitelma ja sen käyttö-tulevaisuuden tutkimuksen osallistavat menetelmät ja niiden soveltaminen-haastattelu- ja havainnointi ammatillisena ja kehittämistyön välineenä-videoiden ja kuvien käyttö ammatillisena ja kehittämistyön välineenä-tilastot ja kyselyt ammatillisena ja kehittämistyön välineenä-kirjallisuuskatsaus ammatillisena ja kehittämistyön välineenälisäksi: AMM1 oppimisalustan tallenteet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija osallistuu OSKE -torille sekä työstää oppimistehtävää Diakin OSKE/Yhteisöpajojen puitteissa.Opiskelija ymmärtää analyyttisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen merkityksen ammatillisessa kehittämistoiminnassa.Mikäli AMM2 oppimistehtävä muodostaa tulevan opinnäytetyön suunnitelman, siirtyy opiskelija opinnäytetyö ohjausryhmiin (opinnäytetyöseminaarit, OSKE/Yhteisöpaja) ja opinnäytetyölle nimetään ohjaavat opettajat. OPO ja AMM2 vastuuopettaja koordinoivat siirtymistä.

Kansainvälisyys

Ammattialan kehittämistyön välineet I

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen prosessia sekä siihen liittyvää dokumentoinnin ja arvioinnin välineitä Diakin hankkeessa tai vastaavassa yhteydessä.

Esitietovaatimukset

Ammattialan kehittämistyön välineet I

Lisätiedot

AHOT -prosessissa opiskelijan on osoitettava1) tuntevansa Diakin hankkeet ja työelämäkumppanuudet2) ymmärtävänsä Diakin opinnäytetyökäytännöt (OSKE -pajat, opinnäytetöiden julkaiseminen)3) kykenevänsä tuottamaan opinnäytetyösuunnitelman

Siirry alkuun