Ammattialan kehittämistyön välineet II (2op)
Toteutuksen tunnus: AMM0202A15S-AMM02MS17POR
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2017 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- KOULUTUS
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Vuokko Nietola
- Kristiina Riikonen
- Anna Liisa Karjalainen
- Elina Johansson
- Hannu Piiroinen
- Ryhmät
-
F41shF41sh
-
F41shdF41shd
- Opintojakso
- AMM0202A15S
Toteutukselle Ammattialan kehittämistyön välineet II AMM0202A15S-AMM02MS17POR ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee tulevaisuustutkimusta ja innovaatiotoimintaa
- tuntee erilaisia työelämän tutkimus- ja kehittämistyön strategioita ja menetelmiä
- tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin toteutuksen
- osaa hankkia tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä
Sisältö
- tulevaisuustutkimus ja innovaatiotoiminta
- kehittämis- ja tutkimusprosessi ja menetelmät
- kansalliset ja kansainväliset tietolähteet
Oppimateriaalit
Hyväri, Susanna 2013. Palvelun käyttäjiä osallistava kehittämis- ja tutkimustoiminta. Teoksessa Nieminen, Ari, Tarkiainen, Ari & Vuorio, Elina (toim.) Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 177. Turku: Turun ammattikorkeakoulu, s.117-191. Saatavuus Diakin kirjastossa.Moilanen, Hanna & Vilminko Sari. 2015. Yhteiskunnallista yrittäjyyttä rakentamassa - kokemuksia Etelä-Savosta ja Oulun seudulta. Teoksessa Gothoni, Raili, Hyväri, Susanna ja Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, s. 153-172. Saatavuus Diakin kirjastossa.Nisula, Leila. & Vuokila-Oikkonen, Päivi. 2010. Työelämän kehittäminen muutostilanteessa: esimerkkinä kahden kunnan yhdistyminen. Työelämän tutkimus 8 (2), s.201-207. Saatavuus Diakin kirjastossa.Ojasalo, Katri, Moilanen, Teemu & Ritalahti Jarmo. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro. Saatavuus Diakin kirjastossa.Onnela, Anna, Vuokila-Oikkonen, Päivi, Ebeling, Hanna & Hurtig, Marja. 2014. Mental health promotion in a school environment. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing. 21 (7), s. 618-627. Saatavuus Diakin kirjastossa.Porkka Jouko & Pentikäinen Marja. (eds.) 2013. Community of the future - Challenges and new Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE approach. Helsinki: Diaconia University of Applied Sciences. Saatavuus Diakin kirjastossa.Reason, Peter & Bradbury, Hilary(eds.) 2008. The Sage Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. London: Sage. Saatavuus Diakin kirjastossa.Sahonen, Pia & Vuorio, Elina (toim.) 2014. Kokemuksia hyvinvoinnista. SOHVI -hankkeen loppuraportti. Turun ammattikorkeakoulun raportteja, 178.Turku: Turun ammattikorkeakoulu. Luku 2: Kokemuksia hyvinvoinnista kertovan kokemustiedon keruusta, s. 14-40. Saatavuus Diakin kirjastossa.Sefton, Tom, Buford, Sarah, McDaid David, Hills John & Knapp, Martin 2002. Making the most of it: Economic evaluation in the social welfare field. Iso-Britannia: Joseph Rowntree Foundation. Saatavuus Diakin kirjastossa.Suomeksi: Sefton, Tom, Buford, Sarah, McDaid David, Hills John & Knapp, Martin 2004. Taloudellinen arviointi sosiaalialalla. FinSoc arviointiraportteja 6/2004. Helsinki: Stakes. Saatavuus Diakin kirjastossa.Seppänen-Järvelä Riitta 2004. Prosessiarviointi kehittämisprojektissa. Opas käytäntöihin. FinSocarviointiraportteja 4/2004. Helsinki: Stakes. Saatavuus Diakin kirjastossa.Toikko Timo 2011. Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa Ruuskanen Petri T., Savolainen Katri & Suonio Mari (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä. Helsinki: UNIpress, s. 103-112. Saatavuus Diakin kirjastossa.Vuokila-Oikkonen, Päivi & Hyväri, Susanna. 2015. Toimijoita osallistava kehittämisprosessi - esimerkkinä Oulun mielenterveyspalvelujen rajapintatyön mallintaminen. Teoksessa Gothoni, Raili, Hyväri, Susanna & Vuokila-Oikkonen, Päivi.(toim.) Osallisuutta, oppimista ja arviointia. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 2015.Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, s. 65-80. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Opetusmenetelmät
Opiskelija-osaa jäsentää ja suunnitella tuote-, hanke tai liikeidean osallistavan kehittämisen prosessina-ymmärtää aineistonkeruun ja tietolähteiden merkityksen osana osallistavan kehittämisen prosessia-ymmärtää tulevaisuuden tutkimuksen menetelmien merkityksen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalallaOpintojakso koostuu lähipäivästä jaryhmätehtävästä.Lähipäivän keskeinen sisältö-opintojakson orientaatio, tehtävät ja aikataulut-TKI toiminta ja etiikka-tutkimuslupa käytännöt yleisesti sekä Diakin hankkeissa ja työelämäkumppanuuksissaTehtävässä 1 opiskelijaryhmät jatkavat työskentelyä AMM01 -opintojakson tehtävän 2 parissa. Tavoitteena on, että tehtävän aiheet löytyvät Diakin hankkeista, projekteista ja työelämäkumppanuuksista. Opiskelijaryhmä jäsentää idean osallistavan kehittämisen prosessin näkökulmasta sekä suunnittelee prosessiin liittyvän dokumentoinnin ja aineistonkeruun. Opiskelijat saavat tehtävistä palautetta työpajassa.Oppimista tukevat tallenteet:-hanke-, projekti- ja työelämäviestintä, viestintäsuunnitelma ja sen käyttö-tulevaisuuden tutkimuksen osallistavat menetelmät ja niiden soveltaminen-haastattelu- ja havainnointi ammatillisena ja kehittämistyön välineenä-videoiden ja kuvien käyttö ammatillisena ja kehittämistyön välineenä-tilastot ja kyselyt ammatillisena ja kehittämistyön välineenä-kirjallisuuskatsaus ammatillisena ja kehittämistyön välineenälisäksi: AMM1 oppimisalustan tallenteet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija osallistuu osallistavan ja tutkivan kehittämisen työpajoihin. Opintojakson sisältöjä voidaan liittää osallistavan ja tutkivan kehittämisen työpajoihin.
Kansainvälisyys
Ammattialan kehittämistyön välineet I
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija soveltaa osallistavan kehittämisen prosessia sekä siihen liittyvää dokumentoinnin ja arvioinnin välineitä Diakin hankkeessa tai vastaavassa yhteydessä.
Esitietovaatimukset
Ammattialan kehittämistyön välineet I