Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (3op)
Toteutuksen tunnus: ASI0103A15S-ASI01MS17POR
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 28.08.2017 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Kristiina Riikonen
- Helena Kotisalo
- Ryhmät
-
F43shF43sh
-
F43shdF43shd
- Opintojakso
- ASI0103A15S
Toteutukselle Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ASI0103A15S-ASI01MS17POR ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää terveyden edistämisen lähtökohdat ja eettiset haasteet
- ymmärtää väestön terveydentilaa ja hyvinvointia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön ja yhteisöjen tasolla
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon ja rakenteiden yhteydet terveyteen ja hyvinvointiin
- tietää terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait ja ohjelmat
Sisältö
- terveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodot
- terveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallit
- terveyden ja sairauden yhteiskunnalliset ulottuvuudet epidemiologiassa ja kansanterveystieteissä
- terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät
- terveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmat
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:Pietilä, A-M., Hakulinen T., Hirvonen, E., Koponen, P., Salminen, E-M. & Sirola, K. (2002). Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät. Helsinki: WSOY. (Sivut 35-146 ja 219-238).Saatavuus Diakin kirjastossaSihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K.(toim.) (2013)Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. (Sivut 1-67)Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaKauhanen, J., Erkkilä, A., Korhonen, M., Myllykangas, M. & Pekkanen, J. (2013). Kansanterveystiede (4. uud. p.). Helsinki: Sanoma Pro. (Sivut 9-14, 81-177 ja 260-278)Saatavuus Diakin kirjastossaOheismateriaali:Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Elintavat ja ravitsemus. Elintavat. Saatavilla 2.5.2017 https://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/elintavatTerveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot. Saatavilla 2.5.2017 https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserotVaarama, M., Karvonen, S., Kestilä, L., Moisio, P., & Muuri, A. (toim.)(2014). Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Saatavilla Diakin kirjastossa (vaihdoin tähän uusimman painoksen)Saatavilla verkkoaineistonaSosiaali- ja terveysministeriö. Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (2008). Terveyden edistämisen eettiset haasteet (ETENE-julkaisuja 19).Pietilä, A-M. (toim.) (2010) (tai uudempi). Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Helsinki: WSOY.Saatavuus Diakin kirjastossa.L 1326/2010. Terveydenhuoltolaki. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Terveytemme.fi. Tilasto- ja seurantatietoja alueittain ja väestöryhmittäin. Saatavilla 2.5.2017 http://www.terveytemme.fi/Jos opiskelijalle on myönnetty osa-ahott,kirjatentin materiaali on:Kauhanen, J, Erkkilä, A, Korhonen, M, Myllykangas, M & Pekkanen, J. (2013). Kansanterveystiede. Helsinki : Sanoma Pro.Saatavuus Diakin kirjastossa.
Opetusmenetelmät
Ydinsisällötterveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodotterveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallitterveyden ja sairauden yhteiskunnalliset ulottuvuudet epidemiologiassa ja kansanterveystieteissäterveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijätterveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmatTarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:Opiskelija osaa kuvata terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä asiakaslähtöisestiOpiskelija osaa selittää terveyden edistämisen promotiivisen ja preventiivisen toiminnan sekä primaari-, sekundaari- ja tertiääriprevention tasotOpiskelija osaa antaa esimerkkejä kansallisesta terveyden eriarvoisuudesta ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä sekä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvoisuuden toteutumisesta.Opiskelija osaa tulkita terveyden prosessimallia ja salutogeneettistä mallia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessäOpiskelija osaa antaa esimerkkejä sairauksien esiintyvyyteen vaikuttavista sosiaalisista, yhteiskunnallisista ja kulttuurisesta tekijöistä sekä tautien ehkäisemisestä ja sairauksien sosiaalisista vaikutuksistaOpiskelija osaa kuvata hoitotieteen näkökulman terveyden edistämisessäOpiskelija osaa etsiä ja tietää Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitoksen (THL) asiakirjoista keskeiset terveyttä ja hyvinvointia ohjaavat lait ja ohjelmatOpiskelija tietää suomalaisten hyvinvointia ja terveytä kuvaavan THLn Terveytemme -tiedoston.Opiskelija tietää Terveydenhuoltolain sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään.Opiskelija luo kuvan terveyden ja hyvinvoinnin keskeisistä käsitteistä ja niiden yhteydestä toisiinsa sekä laajentaa osaamistaan terveyden edistämisestä lähiopetusmateriaalin ja tenttikirjallisuuden avulla.Tentti arvioidaan arvosanalla 1-5.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Kansainvälisyys
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Esitietovaatimukset
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Lisätiedot
Kurssin aloitusinfo on pakollinen.Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti.