Asiakaslähtöinen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: ASP0205A15S-ASP02MS17HKI
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 14.08.2017 - 13.10.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Pirkko Pätynen
- Susanna Tanskanen
- Mika Alavaikko
- Ryhmät
-
C38sosC38sos
- Opintojakso
- ASP0205A15S
Toteutukselle Asiakaslähtöinen kehittäminen ASP0205A15S-ASP02MS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa uudistaa innovoivasti ja kumppanuuslähtöisesti työelämän ajattelu- ja toimintatapoja
- osaa analysoida sosiaalisen tuen, kasvatuksen, hoivan ja huolenpidon palveluiden tuottamisen malleja ja järjestymistä yhteiskunnassa
- osaa soveltaa kirkon-/sosiaali-/terveysalan strategioita asiakastyön kehittämisessä ja toimintaympäristön muutoksen analyysissa
- osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä
- osaa suunnitella saumattoman palveluketjun asiakkaan sosiaaliturvan ja palvelut yhdistäväksi asiakaslähtöiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi
Sisältö
- kansalaisten tasa-arvon ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ajankohtaisanalyysi
- toimintaympäristön muutosanalyysi
- kumppanuus- ja asiakaslähtöiset työelämän kehittämisen menetelmät
- saumattomien palveluketjujen toimintamallit
Oppimateriaalit
Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.
Opetusmenetelmät
Opintojen tavoitteena on, että opiskelija yhteistyössä kuunnellen työelämää ja asiakasta kehittää toimintamalleja ja toimintakäytäntöjä joustaviksi kokonaisuuksiksi.Osasuorituksessa opiskelijat tekevät tiimeissä/hankkeessa tai muussa työelämä yhteydessä tehtävän. Tehtävän kautta opiskelijat tutustuvat olemassa olevaan kumppanuus- ja asiakaslähtöiseen sosiaali-, terveys-, kasvatus- tai kirkonalan palvelukokonaisuuteen, jota he lähtevät kehittämään.Tehtävässä on mahdollisuus jatkaa jo Työelämäosaaminen (4op) opintojaksossa valittua ilmiötä, projektia, hanketta tai yritysideaa eteenpäin, asiakasnäkökulmasta.Opiskelijat valitsevat ja soveltavat erilaisia kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä. Tehtävä tehdään ryhmätyönä ja se esitellään opiskeluryhmälle opintojakson aikana ilmoitetulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Kansainvälisyys
Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa.Kirjallisuuskatsaus yksilötehtävänä soveltaen asiakaslähtöistä kehittymistä, jota voidaan hyödyntää työelämässä.
Lisätiedot
Tiimisopimuksen tai opintojakson alussa sovitun dokumentin kautta kontrolloidaan opintojakson aloittamista, mikäli opiskelija ei ole tehnyt tiimisopimusta tai muuta vastaavaa ilmoitusta opintoihin osallistumisesta kahden viikon kuluessa opintojakson alkamisesta, hänet poistetaan opintojaksolta (ks. Diak Tutkintosääntö 26§,).AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.