Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: ASP0205A15S-ASP02MS17HKI

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
14.08.2017 - 13.10.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Pirkko Pätynen
Susanna Tanskanen
Mika Alavaikko
Ryhmät
C38sos
C38sos
Opintojakso
ASP0205A15S

Toteutukselle Asiakaslähtöinen kehittäminen ASP0205A15S-ASP02MS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa uudistaa innovoivasti ja kumppanuuslähtöisesti työelämän ajattelu- ja toimintatapoja
- osaa analysoida sosiaalisen tuen, kasvatuksen, hoivan ja huolenpidon palveluiden tuottamisen malleja ja järjestymistä yhteiskunnassa
- osaa soveltaa kirkon-/sosiaali-/terveysalan strategioita asiakastyön kehittämisessä ja toimintaympäristön muutoksen analyysissa
- osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä
- osaa suunnitella saumattoman palveluketjun asiakkaan sosiaaliturvan ja palvelut yhdistäväksi asiakaslähtöiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi

Sisältö

- kansalaisten tasa-arvon ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ajankohtaisanalyysi
- toimintaympäristön muutosanalyysi
- kumppanuus- ja asiakaslähtöiset työelämän kehittämisen menetelmät
- saumattomien palveluketjujen toimintamallit

Oppimateriaalit

Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.

Opetusmenetelmät

Opintojen tavoitteena on, että opiskelija yhteistyössä kuunnellen työelämää ja asiakasta kehittää toimintamalleja ja toimintakäytäntöjä joustaviksi kokonaisuuksiksi.Osasuorituksessa opiskelijat tekevät tiimeissä/hankkeessa tai muussa työelämä yhteydessä tehtävän. Tehtävän kautta opiskelijat tutustuvat olemassa olevaan kumppanuus- ja asiakaslähtöiseen sosiaali-, terveys-, kasvatus- tai kirkonalan palvelukokonaisuuteen, jota he lähtevät kehittämään.Tehtävässä on mahdollisuus jatkaa jo Työelämäosaaminen (4op) opintojaksossa valittua ilmiötä, projektia, hanketta tai yritysideaa eteenpäin, asiakasnäkökulmasta.Opiskelijat valitsevat ja soveltavat erilaisia kumppanuuslähtöisiä työelämän kehittämismenetelmiä. Tehtävä tehdään ryhmätyönä ja se esitellään opiskeluryhmälle opintojakson aikana ilmoitetulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.

Kansainvälisyys

Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa.Kirjallisuuskatsaus yksilötehtävänä soveltaen asiakaslähtöistä kehittymistä, jota voidaan hyödyntää työelämässä.

Lisätiedot

Tiimisopimuksen tai opintojakson alussa sovitun dokumentin kautta kontrolloidaan opintojakson aloittamista, mikäli opiskelija ei ole tehnyt tiimisopimusta tai muuta vastaavaa ilmoitusta opintoihin osallistumisesta kahden viikon kuluessa opintojakson alkamisesta, hänet poistetaan opintojaksolta (ks. Diak Tutkintosääntö 26§,).AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

Siirry alkuun