Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)
Toteutuksen tunnus: AUT0105A15S-AUT01MS17PMK
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 21.09.2017 - 24.11.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Pieksämäki
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Pirkko Kärkkäinen
- Sirpa Ylönen
- Anna Liisa Karjalainen
- Ryhmät
-
E43sosE43sos
-
E43sosdE43sosd
- Opintojakso
- AUT0105A15S
Toteutukselle Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus AUT0105A15S-AUT01MS17PMK ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänkerran ja -kokemukset
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- osaa toimia ryhmässä ja tuntee ryhmädynamiikkaa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan
Sisältö
- vuorovaikutustaidot ja alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito
Oppimateriaalit
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistona2. Toinen seuraavistaKopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.Saatavuus Diakin kirjastossaNiemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.Saatavuus Diakin kirjastossa
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutustaidot ja alan ammattietiikka, eettinen sensitiivisyys ja ihmisoikeudet vuorovaikutustyössä, ammatilliset vuorovaikutus- ja viestintätaidotMoninainen ja monikulttuurinen asiakkuus, osaa huomioida asiakkaiden moninaiset elämäntilanteet ja lähtökohdatTyöturvallisuuden perusteet, työturvallisuuden huomioiminen asiakastyössä ja haastavien asiakasryhmien kanssaRyhmätoiminta, tietää ryhmädynamiikan perusteet, osaa toimia tiimissä ja arvioida tiimin toimintaa ja omaa osuuttaan siinäAmmatillinen reflektiotaito, omien asenteiden ja arvojen tiedostaminen vuorovaikutuksessaKohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opinnot sisältävät lähi- ja etäjaksojen vuorovaikutukselliseen työskentelyyn osallistumista.Opinnot alkavat lähijaksolla, jossa käsitellään mm. erilaisia/ moninaisia asiakkuuksia, viestintää ja vuorovaikutusta sekä tiimityöskentelyä sekä käynnistetään oppimistehtävien teko tiimeittäin. Tiimit työstävät tehtävää verkossa etäjakson aikana, saavat ohjausta seuraavalla lähijaksolla ja ac-ohjauksena ja kommentoivat toistensa töitä verkossa. Opintojen lopuksi lähiopetuksessa kootaan yhteen kohtaamisen ja ammatillisen vuorovaikutuksen ydinsisällöt.Oppimistehtävien tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkityksen ammatillisen toiminnan lähtökohtana moninaisten asiakkaiden kanssa toimittaessa ja että hän kehittää osaamistaan eettisesti sensitiiviseen ammatilliseen vuorovaikutukseen. Tavoitteena on myös oppia ryhmätoimintaa.Oppimistehtävässä opiskelijatiimit tarkastelevat erilaisten valitsemiensa/ luomiensa asiakastilanteiden ja lähteiden avulla kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä mahdollisuuksia, haasteita sekä asenteita ja stereotypioita. Tiimitehtävään kuuluu myös ryhmän toiminnan ja oman roolin analyysi osasuorituksen kirjallisuuteen peilaten. Lisäksi opiskelija tuottaa kirjallisen yksilöreflektion omasta ammatillisesta vuorovaikutusosaamisestaan ja sen kehittämisestä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvää tiedon keräämistä, analysointia ja reflektointia työelämäyhteyksissä.
Kansainvälisyys
Ei edellytetä aikaisempien opintojaksojen suorituksia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.Tentti1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistona2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. Jyväskylä: PS-Kustannus. Saatavuus Diakin kirjastossa3. Toinen seuraavistaKopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.Saatavuus Diakin kirjastossaNiemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.Saatavuus Diakin kirjastossa
Lisätiedot
Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.Lähihoitajataustaisille + 1,5v soveltuvan työkokemuksen omaavilla mahdollisuus tehdä ahot-hakemus.