Siirry suoraan sisältöön

Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5op)

Toteutuksen tunnus: AUT0105A15S-AUT01MS17PMK

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
21.09.2017 - 24.11.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Pirkko Kärkkäinen
Sirpa Ylönen
Anna Liisa Karjalainen
Ryhmät
E43sos
E43sos
E43sosd
E43sosd
Opintojakso
AUT0105A15S

Toteutukselle Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus AUT0105A15S-AUT01MS17PMK ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänkerran ja -kokemukset
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- osaa toimia ryhmässä ja tuntee ryhmädynamiikkaa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan

Sisältö

- vuorovaikutustaidot ja alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito

Oppimateriaalit

1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistona2. Toinen seuraavistaKopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.Saatavuus Diakin kirjastossaNiemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.Saatavuus Diakin kirjastossa

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutustaidot ja alan ammattietiikka, eettinen sensitiivisyys ja ihmisoikeudet vuorovaikutustyössä, ammatilliset vuorovaikutus- ja viestintätaidotMoninainen ja monikulttuurinen asiakkuus, osaa huomioida asiakkaiden moninaiset elämäntilanteet ja lähtökohdatTyöturvallisuuden perusteet, työturvallisuuden huomioiminen asiakastyössä ja haastavien asiakasryhmien kanssaRyhmätoiminta, tietää ryhmädynamiikan perusteet, osaa toimia tiimissä ja arvioida tiimin toimintaa ja omaa osuuttaan siinäAmmatillinen reflektiotaito, omien asenteiden ja arvojen tiedostaminen vuorovaikutuksessaKohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opinnot sisältävät lähi- ja etäjaksojen vuorovaikutukselliseen työskentelyyn osallistumista.Opinnot alkavat lähijaksolla, jossa käsitellään mm. erilaisia/ moninaisia asiakkuuksia, viestintää ja vuorovaikutusta sekä tiimityöskentelyä sekä käynnistetään oppimistehtävien teko tiimeittäin. Tiimit työstävät tehtävää verkossa etäjakson aikana, saavat ohjausta seuraavalla lähijaksolla ja ac-ohjauksena ja kommentoivat toistensa töitä verkossa. Opintojen lopuksi lähiopetuksessa kootaan yhteen kohtaamisen ja ammatillisen vuorovaikutuksen ydinsisällöt.Oppimistehtävien tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkityksen ammatillisen toiminnan lähtökohtana moninaisten asiakkaiden kanssa toimittaessa ja että hän kehittää osaamistaan eettisesti sensitiiviseen ammatilliseen vuorovaikutukseen. Tavoitteena on myös oppia ryhmätoimintaa.Oppimistehtävässä opiskelijatiimit tarkastelevat erilaisten valitsemiensa/ luomiensa asiakastilanteiden ja lähteiden avulla kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä mahdollisuuksia, haasteita sekä asenteita ja stereotypioita. Tiimitehtävään kuuluu myös ryhmän toiminnan ja oman roolin analyysi osasuorituksen kirjallisuuteen peilaten. Lisäksi opiskelija tuottaa kirjallisen yksilöreflektion omasta ammatillisesta vuorovaikutusosaamisestaan ja sen kehittämisestä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvää tiedon keräämistä, analysointia ja reflektointia työelämäyhteyksissä.

Kansainvälisyys

Ei edellytetä aikaisempien opintojaksojen suorituksia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.Tentti1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistona2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. Jyväskylä: PS-Kustannus. Saatavuus Diakin kirjastossa3. Toinen seuraavistaKopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.Saatavuus Diakin kirjastossaNiemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.Saatavuus Diakin kirjastossa

Lisätiedot

Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.Lähihoitajataustaisille + 1,5v soveltuvan työkokemuksen omaavilla mahdollisuus tehdä ahot-hakemus.

Siirry alkuun