Reformaation sisältö ja luterilaisen kirkon oppi (2op)
Toteutuksen tunnus: DKT2202A15S-DKT22MS17HKI
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 13.11.2017 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Kampus
- Helsinki
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Reformaation sisältö ja luterilaisen kirkon oppi DKT2202A15S-DKT22MS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa jäsentää keskiajan ja reformaation historiaa ja teologiaa sekä analysoida niiden merkitystä kristinuskon muotoutumisessa
- tuntee luterilaisen teologian keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakonia- ja kasvatustyötä niiden avulla
Sisältö
- myöhäiskeskiajan ja reformaatioajan kristikunnan keskeiset kysymykset
- luterilaisen kirkon tunnustus ja oppi ja näiden vaikutus diakonian sekä kristillisen kasvatuksen teologiaan ja historiaan
Oppimateriaalit
Arffman, Kaarlo 2004 (tai uudempi). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita, s.70-171. Saatavuus Diakin kirjastossa.Pihkala, Juha 2009. Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita. s. 190-254. Saatavuus Diakin kirjastossa.Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista Augsburgin tunnustus (CA) ja Lutherin Iso ja Vähä Katekismus. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Opetusmenetelmät
Tehtävänanto voidaan antaa edellisellä lähijaksolla ennakkoinfon (1 h) yhteydessäLuento-opetus (8-16 h)Johdatus myöhäiskeskiajan ja reformaatiokauden kirkkohistoriaanOpiskelija saa yleiskuvan keskiajan filosofisen ja teologisen ajattelun kehityksestäOpiskelija hahmottaa keskiajan ja reformaation merkityksen kristinuskon muotoutumisessaOpiskelija saa välineitä omaan ajatteluunsaLuterilaiset tunnustuskirjat ja luterilainen oppiOpiskelija saa yleiskuvan luterilaisen opin muotoutumisesta, Lutherin ja muiden reformaattoreiden ajattelusta, luterilaisista tunnustuskirjoista ja luterilaisen opin myöhemmästä kehityksestäOpiskelija tunnistaa luterilaisen uskon ja tunnustuksen ominaispiirteet nuorisotyössä ja diakoniassaRyhmätehtävä (5-10 h)Muodostetut 3-4 opiskelijan ryhmät valitsevat yhden teeman (opettajan antamasta luettelosta tai valitsevat itse), perehtyvät siihen kirjallisuuden avulla ja pitävät aiheesta koko ryhmälle noin 15 minuutin mittaisen esityksen.Ryhmätehtävät sijoitetaan luentokurssin sisään. Opettajan toteuttama johdantokurssi voi olla suhteellisen lyhyt johdatus. Kurssin keskeisenä sisältönä ovat tällöin opiskelijoiden lyhyet esitykset ja niistä käydyt keskustelut.Tehtävistä laaditaan kirjallinen esitys, joka palautetaan Fronterille.Jos edellinen toteutetaan suppeana versiona joko pieninä viriketehtävinä tai kokonaan ilman ryhmätehtäviä, tällöin kurssin täydentääKotitentti (16 h)Tentittävät teoksetArffman, Kaarlo (2009): Kristinuskon historia, Helsinki: Edita. S. 70-171.Pihkala, Juha (2009): Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita. S. 190-254.Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista Augsburgin tunnustus (CA) ja Lutherin Iso ja Vähä Katekismus www.evl.fi/tunnustuskirjat.Tentti toteutetaan ryhmäesitysten jälkeen. Tenttikirjoja ja muuta aineistoa voi vapaasti käyttää. Tentti mittaa enemmän ymmärtämistä kuin muistettua tietoa.
Kansainvälisyys
Lukion uskontokurssit (jos niiden suorittamisesta on kulunut pitkä aika, suositellaan lukion uskonnon pakollisten kurssien UE 1 ja UE 2 kertaamista)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.Keskeinen vaihtoehtoinen suoritustapa onTentti Tentittävät teoksetArffman, Kaarlo (2009): Kristinuskon historia, Helsinki: Edita. S. 70-171.Pihkala, Juha (2009): Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta. Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita. S. 190-254.Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista Augsburgin tunnustus (CA) ja Lutherin Iso ja Vähä Katekismus www.evl.fi/tunnustuskirjat.
Lisätiedot
Yliopistolliset teologian perusopinnot (kirkkohistoria ja dogmatiikka)