Siirry suoraan sisältöön

e-Osaaminen (4op)

Toteutuksen tunnus: EOS0004A15S-EOSVS17HKI

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
30.10.2017 - 01.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Rauli Vuorela
Hanna Hovila
Vastuuopettaja
Hanna Hovila
Ryhmät
A41sosn
A41sosn
A41sosd
A41sosd
A41sos
A41sos
Opintojakso
EOS0004A15S

Toteutukselle e-Osaaminen EOS0004A15S-EOSVS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa uudenlaisia e-palveluja asiakkaiden tarpeisiin
- osaa käyttää verkkoneuvontaa laaja-alaisesti kansalaisen palvelemiseksi
- osaa soveltaa ammatillisia vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä
- ymmärtää sähköisen asioinnin ja viestinnän oikeudellista sääntelyä ja periaatteita
- tuntee erilaisia sosiaalisen median työskentelyalustoja
- osaa käyttää sosiaalista mediaa sosiaali- ja kirkon alan työssä
- osaa tunnistaa informaatioteknologian kehityksen tarjoamia mahdollisuuksia työssään

Sisältö

- e-palvelut ja verkkoneuvonta
- ohjaus ja neuvonta sähköisissä toimintaympäristöissä
- sähköisen viestinnän oikeudellinen sääntely ja eettiset periaatteet
- erilaiset sosiaaliset mediat
- informaatioteknologia

Oppimateriaalit

Ryhmätyössä tulee hyödyntää ainakin toista seuraavista:Ohtonen, V. (2011). e-Asiantuntijuus sosiaalipalveluiden verkkoneuvonnassa (Pro gradu -työ, Lapin yliopisto, yhteiskuntatieteiden tiedekunta). Saatavilla http://urly.fi/qTqHintsala, M., Kähkönen, E. &Pauha, T. (toim.)(2011). Verkkoa kokemassa: Hengellisyys ja vuorovaikutus verkkoyhteisöissä. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B Raportteja 46) Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.Saatavuus Diakin kirjastossaSaatavuus verkkoaineistonaLisäksi oppimateriaalina ovat etäluennot, luentotalleneet ja verkkoympäristöön koottu materiaali. Ryhmätehtävän lähteistä keskustellaan ohjauksessa ja ryhmä etsii itse lähteitä, jotka tukevat omaa oppimistehtävää.

Opetusmenetelmät

Ydinsisällöte-palvelut ja verkkoneuvontaohjaus ja neuvonta sähköisissä toimintaympäristöissäsähköisen viestinnän oikeudellinen sääntely ja eettisen periaatteeterilaiset sosiaaliset mediatinformaatioteknologiaOpiskelija tulee tietoiseksi sosiaalialan verkkotyön ja sähköisen asioinnin kehittämisestä sekä sitä koskevista oikeudellisista, eettisistä ja ammatillisista periaatteista.Jakson teemoihin perehdytään AC-luentojen, tallenteiden, oppimistehtävien ja yhteisen seminaarityöskentelyn avulla. Tehtäväpalautusten lisäksi opintojen suorittaminen edellyttää osallistumista etäluennoille, ohjaukseen ja AC-seminaariin sekä asiallista työskentelyä, tiedonhakua ja tuottamista pienryhmissä. Aikataulu (luennot, ohjaukset, seminaarit) löytyy ryhmän A41sos lukujärjestyksestä TimeEditistä. Tehtävät tehdään opintojakson aikana.Ennen jaksoa opiskelija perehtyy ohjeisiin ja oppimisalustaanOpintojakso alkaa AC-luennolla ja pienryhmien muodostamisella.Opinnot jatkuvat luentoihin osallistumalla ja materiaaliin perehtymällä (yksilötehtävänä luentopäiväkirja ja keskustelut)Tiimitehtävä käynnistetään heti jakson alussa, jotta se valmistuu seminaariin mennessäTiimit osallistuvat vähintään yhteen ohjaukseeen ennen seminaaria ja varaavat tähän tiimikohtaisen ajan lukujärjestysaikojen sisältä.Tiimitehtävässä 1) valitaan jakson tavoitteisiin sopiva aihealue, muotoillaan ryhmän oppimistavoitteet, laaditaan työskentelysuunnitelma. 2) osallistutaan ohjaukseen, tarvittaessa suunnitelmaa täsmennetään. 3) sovitaan AC-ohjauksessa raportoinnin ja tuottamisen muodot(esim. blogi, wiki, onedrive) 4) etsitään, kootaan ja tuotetaan tietoa tehtävän vaatimalla tavalla, kootaan tuotos. 5) aihe-alue ja tuotokset esitellään toisille seminaarissa /webinaarissa. 6) sovittu valmis tuotos tai linkki siihen palautetaan Fronterille.Valittu aihe kirjataan toisten nähtäville jo suunnitelmavaiheessa. Tehtävän aiheeksi sopii esimerkiksi: sosiaalialan e-osaamisen kartoittaminen, älylaitteiden ammatillinen hyödyntäminen, olemassa olevien palveluiden kartoittaminen ja havainnointi, olemassa olevien palveluiden kehittäminen, jonkin tietyn sovelluksen tai alustan havainnointi ja testaaminen, oman sovelluksen tai palvelun kehittäminen, verkkopalvelut luku- ja kirjoitustaidottomien näkökulmasta jne. Tuotokseen kuuluu oikeudellisten ja oman alan ammattieettisten periaatteiden pohtiminen suhteessa sähköisiin palveluihin. Lähteiden käyttö näkyy tehtävässä.Tehtävän valmis tuotos voi olla esimerkiksi blogi, videomateriaali, ohjeistus, raportti, artikkeli, esitys, sovellus jne. Tämä sovitaan ohjauksessa kunkin ryhmän tehtävän kokonaisuuteen sopivaksi.LUKUJÄRJESTYS A41sos, sosd ja sosn

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson voi suorittaa myös yhteistyössä työelämän kanssa esim. kehittämällä jotain sosiaalisen median sovellusta/ideoimalla jotain e-palvelua työelämälähtöisesti.

Kansainvälisyys

Tietoviestinnän peruskäsitteet ja peruskäyttö (esim. internetin perustoiminnot ja tekstinkäsittely) on hyvä hallita jo ennen kurssille osallistumista. Jakso on perusopintojen toisen lukuvuoden opintoja, joten opiskelija on jo perehtynyt sosiaalialan palvelujärjetelmään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hopsiin sovittu työelämän kanssa toteutettu projekti, joka raportoidaan erikseen sovitusti. Raportin tulee sisältää myös suoritettavan materiaalin käyttö sekä eettinen arviointi. Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia myös kansainvälisessä opiskelijavaihdossa tai harjoittelussa. Hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Esitietovaatimukset

Tietoviestinnän peruskäsitteet ja peruskäyttö (esim. internetin perustoiminnot ja tekstinkäsittely) on hyvä hallita jo ennen kurssille osallistumista.

Lisätiedot

Jakso edellyttää A-luennoille ja seminaareihin osallistumista lukujärjestyksessä ilmoitettuna aikana. Osan luennoista voi kuunnella tallenteina. Koska opintojakso toteutuu etänä/verkossa, sen suorittaminen vaatii toimvian Internetyhteyden sekä tietokoneen, jossa kaiuttimet ja mikrofoni tai kuulokemikrofoni.Ammatillinen verkkopalvelu- ja informaatioteknologiaosaaminen.

Siirry alkuun