Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja innovaatiotoiminta II (2op)

Toteutuksen tunnus: KEH0202A15S-KEH02MS17PMK(SOS)

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
14.08.2017 - 31.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Mari Pulkkinen
Susanna Suvimaa
Anna Liisa Karjalainen
Tiina Häkkinen
Elina Pekonen
Elina Johansson
Ryhmät
E39sos
E39sos
E39sosd
E39sosd
E39sosn
E39sosn
Opintojakso
KEH0202A15S

Toteutukselle Kehittämis- ja innovaatiotoiminta II KEH0202A15S-KEH02MS17PMK(SOS) ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida kriittisesti tutkimustietoa ja perustella tekemiään valintoja
- osaa luoda uusia innovatiivisia ratkaisuja sekä kehittämään omaa toimintaansa työelämän muutoksessa
- osaa laatia opinnäytetyön suunnitelman

Sisältö

- tutkimustiedon kriittinen arviointi
- työelämän muutoksen arviointi
- opinnäytetyön suunnitelma
- tutkimusmenetelmät

Oppimateriaalit

Aaltola, J. & Valli, R. (2010 tai uudempi). Ikkunoita tutkimusmetodeihin. virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu. (3. uud. ja täyd. p. tai uudempi) Jyväskylä: PS-Kustannus.2010 3. uud. ja täyd. p. Saatavuus kirjastossa2015 4. uud. ja täyd. p. Saatavuus kirjastossaHirsjärvi, S. & Hurme, H. (2008). Tutkimushaastattelu : teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Gaudeamus. Saatavuus kirjastoissaMustola, M., Mykkänen, J., Böök, M.L., & Kärjä, A.-V. toim. (2015). Visuaaliset menetelmät lapsuuden- ja nuorisotutkimuksessa. (Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura Julkaisuja Tiede 170). Helsinki: Nuorisotutkimusseura. Saatavuus kirjastossa

Opetusmenetelmät

Opiskelija-osaa soveltaa havainnointia jahaastattelua sekä valokuvausta ja videointia osana osallistavan ja tutkivan kehittämisen prosessia tarkoituksenmukaisella tavalla-osallistuu Diakin OSKE- tai Yhteisöpajojen kautta Diakin hanketoimintaan ja/tai työelämäkumppanuuksiinOpintosuoritus koostuu opintojakson lähipäivästä, menetelmätyöpajoista, oppimistehtävästä sekä opinnäytetyön ryhmäohjaukseen osallistumisesta.Lähipäivän pääsisällöt: (i) orientaatio KEHI2 -opintojaksoon, (ii) havainnointi- ja haastatteluammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä, (iii)valokuvaus ja videointi ammatillisena ja kehittämistyön menetelmänä.Oppimistehtävässä opiskelija tarkastelee valitsemaansa ilmiötä edellämainituilla menetelmillä. Oppimistehtävää ohjataan menetelmätyöpajoissa.Tarkempi tehtävän ohjeistus löytyy sähköisellä oppimisalustalla,Oppimistehtävän tulee olla työelämälähtöinen. Se tuottaa kriittistä ja hyödyllistä tietoa Diakin hankkeisiin ja/tai työelämäkumppaneille, OSKE- tai Yhteisöpajoihin.Opiskelijan opinnäytetyöprosessia ohjataan opinnäytetyöohjausryhmässä.Suomen kielen ja viestinnän ohjaus tapahtuu erillisellä sähköisellä oppimisalustalla (Suomen kielen ja viestinnän pajat).Ohjausta tiedonhankintaan opiskelija saa informaatikoilta Diakin kirjastosta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä ja opinnäytetyö toteutuu Diakin OSKE/Yhteisöpajassa ja/tai hankkeessa.

Kansainvälisyys

Valmius tuottaa Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaan (Liitteet->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) mukaan laadittu opinnäytetyön suunnitelma sekä KEHI1 -sisällöt.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija soveltaa edellämainittuja menetelmiäesim. OSKE- ja/tai Yhteisöpajassa ja raportoi KEH1 -vastuuopettajalle. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee sopia etukäteen joko toimipaikan KEHI1 vastuuopettajan kanssa tai ko. opintojakson AHOToinnista vastaavan opettajan kanssa.Valokuvausta ja videiointia koskevan osuuden voi suorittaa myös esimerkiksi osallistumallla sähköisten palveluiden kehittämiseen (mobiiliapplikaatiot, koodaaminen, jne.). Opiskelija tulee keskustella KEHI2 vastuuopettajan kanssa suoritustavasta.

Esitietovaatimukset

Valmius tuottaa Osallistavan ja tutkivan kehittämisen oppaan (Liitteet->, Opinnäytetyön suunnitelman ohje) mukaan laadittu opinnäytetyön suunnitelma sekä KEHI1 -sisällöt.

Lisätiedot

Opiskelija on soveltanut edellä kuvattuja menetelmiäammattialaan kuuluvan ilmiön kuvaamisessa.

Siirry alkuun