Siirry suoraan sisältöön

Ilmaisu ja viittomakieli (2op)

Toteutuksen tunnus: KIE1102A11H-KIE1PS17TKU

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
28.08.2017 - 20.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Riia Lamminmäki
Ryhmät
G43vtk
G43vtk
Opintojakso
KIE1102A11H

Toteutukselle Ilmaisu ja viittomakieli KIE1102A11H-KIE1PS17TKU ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Opintojakso jakaantuu neljÌ_Ì_n eri pÌ_Ì_teemaan: ilmaisu (1,5 op), viittomakieli (0,5 op), kirjallinen viestintÌ_ (2 op) ja semiotiikka (1 op).Opiskelija rohkaistuu kÌ_yttÌ_mÌ_Ì_n kehoaan viestien vÌ_littÌ_misessÌ_ ja oppii perusasioita viittomakielisestÌ_ vuorovaikutuksesta ja erilaisista merkkijÌ_rjestelmistÌ_. TÌ_mÌ_ oppimispolku jatkuu my̦hemmin opintojaksossa Ty̦kielet 2. Opiskelija oppii kirjoittamaan opiskelussa vaadittavia lÌ_hdeviitteellisiÌ_ tekstejÌ_ ja kertaa kielenhuollon perusasiat. ,EnsimmÌ_isen vuoden syksy.

Oppimateriaalit

Jokinen, M. (2000). Kuurojen oma maailma - kuurous kielenÌ_ ja kulttuurina. Teoksessa Anja Malm (toim.) Viittomakieliset Suomessa. Helsinki: Finn Lectura.Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (2008). 3. painos.Helsinki: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. ,Diakin Osallistavan ja tutkivan kehittÌ_misen opas: http://libguides.diak.fi/tutkehopasItkonen, T. &Maamies, S. (2007). Uusi kieliopas. Helsinki:Tammi.Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas(2008). Salli KankaanpÌ_Ì_ ym. (toim.) Helsinki: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus..Luukkonen, Marsa 2004. TekstiÌ_ tekemÌ_Ì_n!: kirjoittajan opas. Helsinki:WSOY.Mattila, H., Ruusunen, T. & Uola, K. (2006). ViestinnÌ_n ty̦kaluja AMK-opiskelijalle. Helsinki: Wsoy Oppimateriaalit.www.kielijelppi.fihttp://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/ Semiotiikka: oppimistehtÌ_vÌ_t verkossa, lisÌ_ksi videomateriaalia (taltiointi Terhi Rissanen)

Opetusmenetelmät

tuntee vuorovaikutukseen vaikuttavia tekij̦itÌ_ ja osaa analysoida viittoma- ja suomenkielisiÌ_ viestintÌ_tilanteitaosaa improvisoida ja esiintyÌ_ toisten edessÌ_osaa kÌ_yttÌ_Ì_ kielioppaitaosaa oikeakielisyyden perusasiat. ,IlmaisuLÌ_hitunneilla harjoitellaan kehon kÌ_ytțÌ_ ja ilmaisua sekÌ_ lisÌ_tÌ_Ì_n varmuutta esiintyÌ_ toisten edessÌ_. Viittomakielen tulkki tarvitsee nÌ_itÌ_ taitoja ty̦ssÌ_Ì_n.Viittomakieli (9 t lÌ_hiopetusta: koko ryhmÌ_ 7 t ja pienryhmÌ_t 2 + 2 + 2 t)JaksoperehdyttÌ_Ì_ toimimaan viittomakielisessÌ_ ympÌ_risțssÌ_ ja johdattaa havainnoimaan viittomakieltÌ_ kielenÌ_. KÌ_siteltÌ_viÌ_ aiheita esimerkiksi viittomakielinen viestintÌ_tilanne ja kuurojen yhdistykset.OppimispÌ_ivÌ_kirja Kuurojen oma maailma - kuurous kielenÌ_ ja kulttuurina sisÌ_ltÌ_Ì_ Viittomakielisen viikon pohdinnan.Vierailu pienryhmissÌ_ kuurojen yhdistyksellÌ_Kirjallinen viestintÌ_Opiskelija oppii erilaisia kirjoittamis- ja oikeakielisyysohjeita, jotka ovat avuksi opiskelutekstejÌ_ kirjoitettaessa.Jakso koostuu toiminnallisesta opetuksesta, tehtÌ_vistÌ_ sekÌ_ tentistÌ_. Esseen tekstiÌ_ ty̦stetÌ_Ì_n vÌ_lipalautteen jÌ_lkeen.ParitehtÌ_vÌ_:essee (osa 1 ja osa 2)Kielenhuollon tenttiSemiotiikka Jaksolla tutustutaan erilaisiin merkkijÌ_rjestelmiin. Tieto niistÌ_ on pohjana erilaisten viestien tulkitsemisessa.Jakso suoritetaan kirjallisuuteen perhetymÌ_llÌ_ ja verkko-opintoina. Jakso pÌ_Ì_ttyy yhteiseen tenttiin Yleinen ja vertaileva kielitiede -jakson kanssa.Open Book -verkkotentti (yhteinen tentti Yleinen ja vertaileva kielitiede -jakson kanssa) ,Viittomakieli ja ilmaisu: OppimispÌ_ivÌ_kirjaKirjallinen viestintÌ_: ParitehtÌ_vÌ_: esseeKielenhuollon tenttiSemiotiikkaOpen book -tentti, yhteinen tentti Yleinen ja vertaileva kielitiede -jakson kanssa ,Ks. Fronterilta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailut Kuurojen yhdistyksellÌ_.

Kansainvälisyys

Opinnot tai ty̦kokemus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi keskustella vastaavan lehtorin kanssa vaihtoehtoisista suoritustavoista.

Lisätiedot

- ,Opiskelija voi keskustella vastaavan lehtorin kanssa hyvÌ_ksiluvuista aikaisempien opintojen tai ty̦kokemuksen perusteella.

Siirry alkuun