Kielitaitovalmiudet (2op)
Toteutuksen tunnus: KIE2102A11H-KIE2PS17TKU
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 11.09.2017 - 22.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Kielitaitovalmiudet KIE2102A11H-KIE2PS17TKU ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista teemoista:1. Kielitaitovalmiudet 2 op2. Yleinen kielitiede ja vertaileva kielitiede 1 op3. Viittomakielentaidon perusteet 4 op4. Puhetta tukevat ja korvaavat menetelmÌ_t 1 op ,EnsimmÌ_isen vuoden syksy.
Oppimateriaalit
Paunu J. (1994). Opi ymmÌ_rtÌ_mÌ_Ì_n viittomakieltÌ_ 1. TilankÌ_ytț - Lauseita. Helsinki: Yliopistopaino. ,Karlsson, F. (1998). Yleinen kielitiede. Helsinki: Yliopistopaino. (soveltuvin osin)Takkinen, R. (2000). Viittomakielen kehitys. Teoksessa E. Lonka & A.-M. Korpijaakko-Huuhka (toim.), Kuulon ja kielen kuntoutus - vuorovaikutuksesta kommunikointiin, (s. 51 - 74). Helsinki: Palmenia.Takkinen, R. (2003). Viittomakielen omaksuminen Ì_idinkielessÌ_ ja kuulevassa viittomakieltÌ_ kÌ_yttÌ_vÌ_ssÌ_ ympÌ_risțssÌ_. Puhe ja kieli 23:4, 159 - 172.Hassinen, S. (2005). Lapsesta kasvaa kaksikielinen. Helsinki: Finn LecturaPietilÌ_, P. & Lintunen, P. (2014). Kuinka kieltÌ_ opitaan. Helsinki: Gaudeamus. (soveltuvin osin)Yleinen kielitiedeJantunen, T. (2003). Johdatus suomalaisen viittomakielen rakenteeseen. Helsinki: Finn Lectura.Malm, A. (2000). Viittomakieliset Suomessa. Helsinki: Finn Lectura.PimiÌ_, P. ja Rissanen, T. (1987). Kolme kirjoitusta viittomakielestÌ_. Helsinki: Yliopistopaino.Rissanen, T. (1990).Viittomakielen perusrakenne. Helsinki: Yliopistopaino.Viittomakieli:Jantunen, T. (2003). Johdatus suomalaisen viittomakielen rakenteeseen. Helsinki: Finn Lectura.Suomalaisen viittomakielen perussanakirja (1998). Helsinki: Kuurojen Liitto ry, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. KL-support Oy.Vivolin-Karen, R.& Alanne, K. (2004). Viittomakieli 1. Suomalaista viittomakieltÌ_ aikuisopiskelijoille. Kuurojen Liitto ry:n julkaisuja 29.Puhettatukevatja korvaavat menetelmÌ_t: Kristina H. (toim.) (2012). Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmÌ_t Suomessa vuosituhannen taitteessa. (3. painos, uudistettu laitos).Helsinki: Opike.Ks. verkkoalustalta.
Opetusmenetelmät
Osaa kÌ_yttÌ_Ì_ oikeita kÌ_sitteitÌ_ Tuntee kielen analysoinnissa tarvittavat kielitieteen peruskÌ_sitteet Tuntee lÌ_hteet, joita voi kÌ_yttÌ_Ì_ apuna opinnoissaan ja ty̦ssÌ_Ì_n Osaa vertailla puhuttua kieltÌ_ ja viitottua kieltÌ_, tietÌ_Ì_ modaliteettierot Osaa analysoida ty̦kieliÌ_Ì_n YmmÌ_rtÌ_Ì_ muodon, merkityksen ja tarkoitteen kÌ_sitteet TietÌ_Ì_ syntaksin ja morfologian keskeiset ilmi̦t Osaa jakaa viittomat pienempiin osiin: kÌ_simuoto, paikka, liike, orientaatio ja ei- manuaaliset osat Osaa peruslauseen, kieltolauseen, vakuuttelulauseen ja kysymystÌ_ ilmaisevan lauseen Osaa viittomakielen sanaluokkia, verbi- ja nominaaliviittomien jaottelun Osaa viittomien visuaalista elaborointia TietÌ_Ì_ ei-avusteisen sekÌ_ avusteisen kommunikoinnin ja kommunikoinnin apuvÌ_lineitÌ_ TietÌ_Ì_ kielensisÌ_iset ja kielten vÌ_liset menetelmÌ_t, ,1. Kielitaitovalmiudet 2 opOsasuoritus toteutetaan toiminnallisena opetuksena sekÌ_ tehtÌ_vinÌ_. Tavoitteena on selvittÌ_Ì_ alan keskeinen terminologia sekÌ_ pohtia tulkiksi opiskelevan kielenoppimis- ja kehittÌ_misprosessin keskeisiÌ_ lÌ_hțkohtia ja tavoitteita. LÌ_hituntien aikana tehdÌ_Ì_n erilaisia kirjoitus- ja kielentÌ_misharjoituksia. Teeman tehtÌ_viÌ_ ovat lisÌ_ksi:ItsenÌ_inen tehtÌ_vÌ_: KielenoppimissuunnitelmaItsenÌ_inen tehtÌ_vÌ_: Luovat kirjoitusharjoitukset2. Yleinen kielitiede ja vertaileva kielitiede 1 opOsasuoritus toteutetaan yleisen kielitieteen luentoina. Teeman hallinta arvioidaan lopussa jÌ_rjestettÌ_vÌ_ssÌ_ open book -tentissÌ_, joka kokoaa lisÌ_ksi semiotiikanjakson (yhteinen arviointi ja tentti KIE 1.3. jakson kanssa). 3. Viittomakielen taidon perusteet 4 opOsasuoritus sisÌ_ltÌ_Ì_ viittomiston kartuttamisen, peruslausetyypit sekÌ_ visuaalisen elaboroinnin. Ensin aloitetaan viittomiston kartuttamisen kurssilla. TÌ_mÌ_n jÌ_lkeen siirrytÌ_Ì_n peruslausetyyppeihin. Lopuksi on visuaalisen elaboroinnin teema sekÌ_ samalla viittomiston kartuttamisen loput tunnit. Koko osasuorituksen kokoaa arvioitava tuntitehtÌ_vÌ_ peruslausetyypeistÌ_. Senmateriaalina on Juha Paunun Opi ymmÌ_rtÌ_mÌ_Ì_n viittomakieltÌ_ 1 -materiaali. Osasuorituksen toinen tehtÌ_vÌ_ on viittomiston kartuttamisen ja visuaalisen elaboroinnin yhteistehtÌ_vÌ_, joka sisÌ_ltÌ_Ì_ osiot a) MinimiparitehtÌ_vÌ_ 20 kÌ_simuotoa ja b) 15 lausetta (sisÌ_ltÌ_en viittomiston kartuttamisen).4. Puhetta tukevat ja korvaavat menetelmÌ_t 1 opOsasuoritus toteutetaan lÌ_hiopetuksen sekÌ_ itsenÌ_isenÌ_ ty̦skentelynÌ_. Opiskelijat ty̦stÌ_vÌ_t ryhmÌ_ty̦t puhetta tukevista ja korvaavista menetelmistÌ_ ja esittelevÌ_t ne koko ryhmÌ_lle. ,KielitaitovalmiudetItsenÌ_inen tehtÌ_vÌ_: KielenoppimissuunnitelmaItsenÌ_inen tehtÌ_vÌ_: Luovat kirjoitusharjoituksetYleinen ja vertaileva kielitiedeOpen book -tentti (yhteistentti semiotiikan jakson kanssa)Viittomakielen taidon perusteetArvioitava tuntitehtÌ_vÌ_: PeruslausetyypitYhteistehtÌ_vÌ_: Viittomiston kartuttaminen ja visuaalinen elaborointiPuhetta tukevat ja korvaavat menetelmÌ_tRyhmÌ_ty̦: Puhetta tukeva tai korvaava kommunikaatiomenetelmÌ_, esitelmÌ_ ,Ks. verkkoalustalta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
Opinnot/ty̦kokemus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi keskustella vastaavan lehtorin kanssa vaihtoehtoisista suoritustavoista.
Lisätiedot
- ,Opiskelija voi keskustella vastaavan lehtorin kanssa, jos hÌ_nellÌ_ on jakson sisÌ_lțihin liittyviÌ_ opintoja tai ty̦kokemusta.