Siirry suoraan sisältöön

Kirkon nuorisotyön työmuodot (3op)

Toteutuksen tunnus: KNA0203A15S-KNA02MS17TRE

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2017 - 31.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tiina Häkkinen
Sami Ritokoski
Ryhmät
A40sosnt
A40sosnt
Opintojakso
KNA0203A15S

Toteutukselle Kirkon nuorisotyön työmuodot KNA0203A15S-KNA02MS17TRE ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää rippikoulua ja kirkon nuorisotyön työmuotoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- osaa hyödyntää verkkoa nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä
- osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä seurakuntalaisten ja työntekijöiden kanssa

Sisältö

- rippikoulu ja muut kirkon nuorisotyön muodot
- verkko nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen välineenä jumalanpalvelus- ja hartauselämän kehittäminen nuorisotyön näkökulmasta

Oppimateriaalit

Suuri Ihme - Elämää Jumalan kasvojen edessä. Rippikoulusuunnitelma 2017. Suomen ev. lut kirkon julkaisuja, Helsinki: Kirkkohallitus, Kirkon kasvatus ja perheasiat.Saatavana verkkoaineistonaJattu, S. (2016). Isoja ihmeitä: Isostoiminnan linjaus 2016. Helsinki: Kirkkohallitus.Saatavana verkkoaineistonaKuusi, R., Porkka, J., & Ryyppö, T. (2006). Yhtä paljon kaikille ei ole yhtä paljon kaikille: Erilaiset oppijat rippikoulussa. [Helsinki]: Kirkkohallitus.Saatavana Diakin kirjastossaTAIBroman, A., & Hakkarainen, K. (2006). Rippikoulu kaikille: Kärsivällisyyttä, selkeyttä, rakennetta. Helsinki: LK-kirjat.Saatavana Diakin kirjastossaLäsnäolon nuorisotyö: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon erityisnuorisotyön missio, visio ja strategia 2015Saatavana verkkoaineistonaPaananen, T., & Tuominen, H. (2005). Nuorisotyön käsikirja. Helsinki: Kirjapaja. (Sivut 35-227)Saatavuus Diakin kirjastossaPorkka, J. (2004). On kunnia olla isonen: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon isostoiminta 2000-luvun alussa. [Helsinki]: Kirkkohallitus.Saatavana Diakin kirjastossaPruuki, L. (2010). Rippikoulun pikkujättiläinen. Helsinki: LK-kirjat.Saatavana Diakin kirjastossa

Opetusmenetelmät

Opiskelija:osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää varhaisnuorisotoimintaa, rippikoulua, isostoimintaa, nuorisotoimintaa, koulujen kanssa tehtävää yhteistyötä ja nuorten aikuisten toimintaa yhdessä muiden työntekijöiden kanssa.tietää verkon käyttömahdollisuudet ja osaa käyttää verkkoympäristöjä oman työnsä osana.osaa kehittää jumalanpalvelus- ja hartauselämää yhdessä nuorten ja muiden seurakuntalaisten kanssa.Etukäteistehtävä: Tallenne: Rippikoulu ja isostoiminta tutkimusten valossa. Tallenteista opiskelija poimii neljä itseään kiinnostavaa asiaa, jotka hän laittaa oppimisalustalle muiden nähtäväksi. Näitä teemoja käytetään hyväksi lähiopetuksessa.Lähijaksolla luennot:varhaisnuorisotoimintakoulujen kanssa tehtävästä yhteistyö (koulun aamunavausten tekeminen lähijaksolla)rippikouluisostoimintanuorisotoimintaverkko nuorisotyössä (ideariihi, olemassa olevat käytännöt ym.)nuorten aikuisten toimintaOppimistehtävä: Rippikoulusuunnitelmatehtävä ja siihen liittyvä rippikouluseminaari, jossa ryhmät esittelevät rippikoulun kokonaissuunnitelman ja pitävät yhden rippikoulun opetustuokion.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteisöpajan mahdollisuuksien mukaan seuraavista vaihtoehdoista kootaan yksi isompi kokonaisuus.Opiskelijat voivat osallistua yhteisöpajassa nuorille ja/ tai nuorten kanssa verkkotyön kehittämistoimintaan.Yhteisöpajassa osallistuminen rippikoulun ja isostoiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiinYhteisöpajassa osallistuminen kouluyhteistyön suunnitteluun ja kehittämiseen

Kansainvälisyys

DTA I, DTA II ja DKA tai muulla tavoin hankittu osaaminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija haastattelee sekä varhaisnuorisotyöntekijää että nuorisotyöntekijää heidän työnsä sisällöstä, tarvittavasta osaamisesta ja siitä, miten työtä tulisi kehittää. Lisäksi opiskelija osallistuu yhden rippikoulun suunnitteluun, kehittämiseen, toteutukseen ja arviointiin. Opiskelijan tulee myös pitää rippikoulussa opetussessio, joka dokumentoidaan kuvin ja sanoin ja josta opiskelija kerää palautteen rippikoululaisilta ja yhdeltä mukana olleelta työntekijältä. Opiskelija tekee kaikesta kirjallinen raportin, jossa käytetään suoritettavaa kirjallisuutta.

Esitietovaatimukset

DTA I, DTA II ja DKA tai muulla tavoin hankittu osaaminen

Lisätiedot

Tuore osaaminen, joka on hankittu äskettäin. Silti uudet rippikoulu- ja isossuunnitelmat tulee suorittaa, mikäli niitä ei ole suoritettu aikaisemmin.

Siirry alkuun