Siirry suoraan sisältöön

Hyvä opetus (1op)

Toteutuksen tunnus: KOP2101A11H-KOP2PS17TKU

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
28.08.2017 - 20.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Satu Elo
Ryhmät
G39vtk
G39vtk
Opintojakso
KOP2101A11H

Toteutukselle Hyvä opetus KOP2101A11H-KOP2PS17TKU ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Sisällön jaksotus

Opiskelijat ovat tutustuneet tukiviittomakommunikaatioon Ty̦kielet 1, 2 ja 3 -opintojaksoillasekÌ_ 4. lukukaudella Tulkkaus puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikaatiomenetelmillÌ_ -opintojaksolla.OpiskeluympÌ_risț̦n ja siellÌ_ toimiviin ammattilaisiin opiskelijat ovat tutustuneet Ammattilaisena opiskeluympÌ_risțssÌ_ -opintojaksolla.Oppimisen suunnittelu ja ohjaaminen -opintojaksolla keskitytÌ_Ì_n oppimisteorioiden tunnistamiseen ja oppijalÌ_hțiseen oppimisen suunnitteluun. Jakson tavoitteena on, ettÌ_ opiskelijat oppivat suunnittelemaan jatoteuttamaan tukiviittomakommunikaation opetusta sekÌ_ arvioidaan omaa toimintaansa opettajana. Opettajuus ja opetuksen suunnittelutaitoja syvennetÌ_Ì_n 7. lukukaudella kielensisÌ_isen tulkkauksen ja pedagogiikan syventÌ_villÌ_ opintojaksoilla. ,

Oppimateriaalit

Kirjallisuus: Stenberg, K. (2011). RiittÌ_vÌ_n hyvÌ_ opettaja. Juva: PS-kustannusLindblom-YlÌ_nne, S. & Nevgi, A. (2009). Yliopisto-opettajan kÌ_sikirja. Helsinki: WSOY Pro, 70-99, 123-155, 194-236. ,

Opetusmenetelmät

Opiskelijaosaa oppimisteorioiden historiallisen kaaren behaviorismista sosiokonstruktivismiinymmÌ_rtÌ_Ì_ vallitsevan oppimiskÌ_sityksen periaatteetosaa peilata omia koulu- ja oppimiskokemuksiaan tietoon oppimiskÌ_sityksistÌ_osaa valita tarkoituksenmukaisen opetettavan aineksenosaatehdÌ_ kurssi- jakso- ja tuntisuunnitelmia oppimisen nÌ_k̦kulmasta perustasollaosaa huomioida oppijaryhmÌ_n lÌ_hțtilanteen ja -tasonosaa arvioida ja kehittÌ_Ì_ viittomakommunikaatiotaitoaan ,Opintojaksoalkaa lÌ_hitunneilla, jolloin esitellÌ_Ì_n opintojakson tavoitteet, sisÌ_ll̦t, tehtÌ_vÌ_t ja arviointi.KevÌ_tlukukaudella ohjeistetaanHyvÌ_ opetus -ennakkotehtÌ_vÌ_, jonka opiskelijat tekevÌ_t itsenÌ_isesti ennen lÌ_hiopetuksen alkua. Oppiminen lÌ_hijaksolla perustuu aluksi ennakkotehtÌ_vÌ_lle.LÌ_hiopetuksessa keskitytÌ_Ì_n opetuksen suunnitteluun ja oppijalÌ_hțisyyteen sekÌ_ harjoitellaan opetuksen suunnittelua kÌ_ytÌ_nn̦ssÌ_.Opintojaksolla kartutetaan viittomista lÌ_hiopetuksessa ja kerÌ_tÌ_Ì_n annetuista aihepiireistÌ_ viittomat, jotka videoidaan ja tallennetaan viittomapankkiin.LÌ_hiopetuksen jÌ_lkeen opiskelijat ty̦skentelevÌ_t itsenÌ_isesti ja valmistautuvat tenttiin.Tentti suoritetaan ryhmÌ_tenttinÌ_,jossa ryhmÌ_ tekee laajan suunnitelman tukiviittomaopetuksesta annetulle kohderyhmÌ_lle.ViimeisenÌ_ opintojaksolla opiskelija suunnittelee ja toteuttaa lyhyen opetustuokion (20 min) sekÌ_ analysoi videoidun opetuksensa. Kirjallisessa analyysissÌ_ opiskelija oppii tunnistamaan vahvuudet jakehittÌ_miskohteet omassa toiminnassaanopettajana. ,HyvÌ_ opetus -ennakkotehtÌ_vÌ_, yksil̦tehtÌ_vÌ_Opiskelija pohtii ja peilaa omia kokemuksiaan hyvistÌ_ ja vÌ_hemmÌ_n onnistuneista opettajista ja oppimiskokemuksista pohjautuen kirjallisuuteen. Ty̦tesitellÌ_Ì_n ryhmÌ_n yhteisessÌ_ keskustelussa opettajan ohjauksessa.Opetuksen suunnittelu, yksil̦tehtÌ_vÌ_ Opiskelija opiskelee verkossa, luennoilla ja itsenÌ_isesti teoriaa opetuksesta, sen suunnittelusta, oppijalÌ_hțisyydestÌ_,oppimistyyleistÌ_ja perheen kohtaamisesta. LisÌ_ksi opiskelija harjoittelee opetuksen suunnittelua ohjatusti lÌ_hiopetuksessa.Viittomistoa kartutetaan kerÌ_Ì_mÌ_llÌ_ annetuista aihepiireistÌ_ viittomat, jotka videoidaan ja tallennetaan viittomapankkiin. Vaihtoehtoisesti tehdÌ_Ì_n vastaava tehtÌ_vÌ_ jollain muulla puhetta tukevalla ja korvaavalla kommunikaatiomenetelmÌ_llÌ_.Tentti, ryhmÌ_- ja yksil̦tehtÌ_vÌ_OpiskelijaryhmÌ_ laatii laajan ja perustellunopetussuunnitelman annetulle kohderyhmÌ_lle osoittaen my̦s teoreettisen osaamisensa Open Book tetissÌ_. Suunnittelun tukena tentissÌ_ opiskelija saa kÌ_yttÌ_Ì_ muistiinpanojaan aiemmista opinnoista, tenttikirjaa ja oheismateriaalia.Opetuksen analysointi, yksil̦tehtÌ_vÌ_Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat yksil̦ty̦nÌ_ opetustuokion (noin 20min). NÌ_yte perustuu tentsissÌ_ toteutetun suunnitelman osalle.Opetustuokiot videoidaan ja opiskelija tekee opetuksestaan kirjallisen analyysin. Analyysissa tulee keskittyÌ_ suoriutumisen lisÌ_ksi omiin vahvuuksiin ja heikkouksiin opettajana. ,

Lisätiedot

,

Siirry alkuun