Siirry suoraan sisältöön

Kirkon varhaiskasvatuksen teologia ja pedagogiikka (2op)

Toteutuksen tunnus: KVA0102A15S-KVA01MS17DIAK

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
23.10.2017 - 31.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tiina Häkkinen
Ryhmät
A40sosv
A40sosv
Opintojakso
KVA0102A15S

Toteutukselle Kirkon varhaiskasvatuksen teologia ja pedagogiikka KVA0102A15S-KVA01MS17DIAK ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää työn teologisia ja pedagogisia perusteita ja rakentaa omaa varhaiskasvatuksen teologiaansa
- tuntee uskonnonpedagogisia menetelmiä ja osaa soveltaa ja kehittää niitä lasten ohjaamisessa ja opetuksessa

Sisältö

- varhaiskasvatuksen teologia
- uskonnon pedagogiset menetelmät

Oppimateriaalit

Tehtävien tekemisessä hyödynnetään vähintään kahta alla olevista teoksista:Saarinen, S. (2013). Tää olis keskellä. Lapsi seurakunnan varhaiskasvatuksessa. Helsinki: Lasten Keskus.Vikström-Jokela, M. & Jokela, E. (2011). Aika pyhä! Helsinki: Lasten keskus. Virtanen, K. (toim.) (2005). Kohti leikkivää kirkkoa. Helsinki: Lasten keskusUbani, M., Kallioniemi A. & Luodeslampi, J. (toim.) 2010. Kokonaisvaltainen kasvatus: lapsi ja uskonto. Helsinki: Lasten Keskus

Opetusmenetelmät

Opiskelijatuntee kirkon varhaiskasvatuksen ja perhetyön teologian lähtökohtia ja osaa analysoidanäiden toteutumista omassa työssäänosaa käyttää ja soveltaa uskonnonpedagogisia menetelmiäosaa arvioida menetelmien soveltuvuutta erilaisille ryhmille ja eri tilanteisiinVarhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan teologia -osio:Opiskelija perehtyy varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan teologiaan osallistumalla luento-opetukseen, tutustumalla suoritettavaan kirjallisuuteen sekä osallistumalla MoodleRooms-oppimisalustalla olevaan verkkokeskusteluun.Varhaiskasvatuksen menetelmät -osio:Opiskelija perehtyy varhaiskasvatuksen näkökulmasta yhden seurakunnan uskontopedagogisiin menetelmiin.Tiimeissä tutustutaan kirjallisuuden avulla lähemmin yhteen metodiin, sen teologiaan ja tausta-ajatuksiin. Tiimit työstävät menetelmästä opetustuokion lähiopetusjaksolle. Tehtävän tarkempi ohjeistus löytyy MoodleRooms-oppimisalustalta.Opiskelijat palauttavat oppimisalustalle ryhmänsä arvion ryhmän toimivuudesta, paneutumisesta tehtävään ja oppimistavoitteiden saavuttamisesta.Tiimitehtävät kootaan lähi- tai verkko-opetuksen yhteydessä menetelmäpajassa, jossa opiskelijat esittelevätvalitsemansa uskontopedagogisen menetelmän. Menetelmäpajaan sisältyy yhteinen kokoava keskustelu kristillisen varhaiskasvatuksen teologiasta ja pedagogiikasta

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Uskonnonpedagogisen menetelmäosuuden (1op) voi suorittaa kokonaan yhteisöpajassa tai oman seurakunnan varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan yhteydessä.

Kansainvälisyys

DKT I ja DKT II tai muulla tavalla hankittu teologinen osaaminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija perehtyy kirjallisuuden avulla kristillisen varhaiskasvatuksen teologisiin perusteisiin, haastattelee kahta seurakunnan työntekijää aiheesta ja kokoaa oppimaansa kirjalliseen tuotokseen tai videoksi. Opiskelija perehtyy kahteen uskonnonpedagogiseen menetelmään kirjallisuuden avulla, osallistuu seurakunnassa kahden eri menetelmän avulla toteutettavaan toiminnalliseen hetkeen ja kirjoittaa kirjallisen raportin erillisen ohjeen mukaisesti.

Esitietovaatimukset

DKT I ja DKT II tai muulla tavalla hankittu teologinen osaaminen

Siirry alkuun