Siirry suoraan sisältöön

Kirkon varhaiskasvatuksen kehittäminen (2op)

Toteutuksen tunnus: KVA0202A15S-KVA02MS17DIAK

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
23.10.2017 - 31.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tiina Häkkinen
Ryhmät
A40sosv
A40sosv
Opintojakso
KVA0202A15S

Toteutukselle Kirkon varhaiskasvatuksen kehittäminen KVA0202A15S-KVA02MS17DIAK ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- tietää yhteiskunnallisen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt ja osaa toimia kristillisen varhaiskasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa

Sisältö

- kirkon varhaiskasvatuksen työtavat
- yhteiskunnallisen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt ja kristillisen varhaiskasvatuksen asiantuntijana toimiminen

Oppimateriaalit

Alla olevaa kirjallisuutta hyödynnetään tehtävässä soveltuvin osin: Lapset seurakuntalaisina. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2013:1. http://sakasti.evl.fi/julkaisut.nsf/E7B82661BDDF0A0BC2257E2E0012D531/$FILE/KH_lapset_www.pdfLapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 21/2015. Kirkko ja toiminta.) Helsinki: Kirkkohallitus. http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/89A630F75C56617FC2257C5A00489E6D/$FILE/LAVA_ohjeistus_2015_www.pdfTytöt ja pojat seurakuntalaisina. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2012:5. http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/D369F10AF9D44A9FC22577A500368BD5/$FILE/KH_TP_www.pdfUbani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus.Valtonen, M. & Sutinen, P. (2016). Varhaiskasvatus ja perhetoiminta seurakunnissa. (Diak työelämä 6). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. file:///C:/Users/cvalmin/Downloads/Diak%20Ty%C3%B6el%C3%A4m%C3%A4%206%20nettiin%20(11).pdfVarhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. (Määräykset ja ohjeet 2016:17). Helsinki: Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/179349_varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2016.pdf

Opetusmenetelmät

Opiskelijaosaa käyttää kirkon varhaiskasvatuksen työtapojaosaa toimia yhteistyössä muiden työntekijöiden kanssaosaa jäsentää omaa rooliaanuskonto- ja katsomuskasvatuksen asiantuntijana tehdessään yhteistyötä yhteiskunnan varhaiskasvatuksen kanssa.Lähi- tai verkko-opetuksen yhteydessä on luento päivähoidon ja seurakunnan varhaiskasvatuksen yhteistyöstä. Luento-opetuksen yhteydessä opiskelijat jaetaanryhmiin. Ryhmät perehtyvät kukin eri teemaan:Teema1: Opiskelijat perehtyvät päivähoidon (myös perhepäivähoidon) katsomuskasvatukseen ja haastattelevat päivähoidon työntekijöitä aiheesta: mitä toiveita ja odotuksia heillä on seurakunnille yhteistyöstä ja uskontokasvatuksen mentoroinnista. Havaintojensa ja haastattelunsa pohjalta ryhmä kokoaa seurakunnalle kehittämisehdotuksen.Teema 2. Opiskelijat perehtyvät eri seurakunnissa tehtyihin varhaiskasvatuksen kehittämissuunnitelmiin. Tältä pohjalta he tekevät valitsemaansa seurakuntaan yhdessä seurakunnan työntekijän kanssa kehittämisehdotuksen oman VAKEn tekemisestä. Ehdotusta tehdessä tulee perehtyä myös muihin Kirkkohallituksen julkaisemiin kehittämisasiakirjoihin ja pohtia kehittämistä perheiden ja eri työalojen yhteistyön kannalta.Teema3. Opiskelijat tutustuvat kirkon LAVAan eli lapsivaikutusten arviointiin. Tältä pohjalta he keskustelevat valitsemansa seurakunnan lapsi- ja perhetyön tiimin kanssa, miten LAVA näkyy seurakunnassa ja miten sen tulisi näkyä. Opiskelijat tekevät seurakunnalle yhdessä työntekijän kanssa kehittämisehdotuksen.Jokainen ryhmä kokoaa seminaariesityksen (PP-diat, Prezi)kokemastaan, havaitsemastaan, ja tekemästään kehittämisehdotuksesta lähiopetusjaksolle

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät soveltuvat hyvin suoritettavaksi yhteisöpajassa, jossakehitetään seurakunnan varhaiskasvatusta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija perehtyy itsenäisesti kaikkiin tehtävässä annettuun kolmeen teemaan. Tämän jälkeen hän valitsee yhden teeman ja tekee siihen liittyvän tehtävän (tehtävä sama kuin muilla opiskelijoilla). Opiskelija palauttaa kirjallisen raportin, josta selviää perehtyminen mentorointiin, LAVAan ja VAKEen. Kirjallisessa esityksen tulee sisältää kehittämisehdotus ja opiskelijan arviointi omasta paneutumisestaan ja oppimistavoitteiden saavuttamisesta.

Siirry alkuun