Kirkon varhaiskasvatuksen kehittäminen (2op)
Toteutuksen tunnus: KVA0202A15S-KVA02MS17DIAK
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 23.10.2017 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Kirkon varhaiskasvatuksen kehittäminen KVA0202A15S-KVA02MS17DIAK ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- tietää yhteiskunnallisen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt ja osaa toimia kristillisen varhaiskasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
Sisältö
- kirkon varhaiskasvatuksen työtavat
- yhteiskunnallisen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt ja kristillisen varhaiskasvatuksen asiantuntijana toimiminen
Oppimateriaalit
Alla olevaa kirjallisuutta hyödynnetään tehtävässä soveltuvin osin: Lapset seurakuntalaisina. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2013:1. http://sakasti.evl.fi/julkaisut.nsf/E7B82661BDDF0A0BC2257E2E0012D531/$FILE/KH_lapset_www.pdfLapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 21/2015. Kirkko ja toiminta.) Helsinki: Kirkkohallitus. http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/89A630F75C56617FC2257C5A00489E6D/$FILE/LAVA_ohjeistus_2015_www.pdfTytöt ja pojat seurakuntalaisina. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2012:5. http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/D369F10AF9D44A9FC22577A500368BD5/$FILE/KH_TP_www.pdfUbani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus.Valtonen, M. & Sutinen, P. (2016). Varhaiskasvatus ja perhetoiminta seurakunnissa. (Diak työelämä 6). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. file:///C:/Users/cvalmin/Downloads/Diak%20Ty%C3%B6el%C3%A4m%C3%A4%206%20nettiin%20(11).pdfVarhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. (Määräykset ja ohjeet 2016:17). Helsinki: Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/179349_varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2016.pdf
Opetusmenetelmät
Opiskelijaosaa käyttää kirkon varhaiskasvatuksen työtapojaosaa toimia yhteistyössä muiden työntekijöiden kanssaosaa jäsentää omaa rooliaanuskonto- ja katsomuskasvatuksen asiantuntijana tehdessään yhteistyötä yhteiskunnan varhaiskasvatuksen kanssa.Lähi- tai verkko-opetuksen yhteydessä on luento päivähoidon ja seurakunnan varhaiskasvatuksen yhteistyöstä. Luento-opetuksen yhteydessä opiskelijat jaetaanryhmiin. Ryhmät perehtyvät kukin eri teemaan:Teema1: Opiskelijat perehtyvät päivähoidon (myös perhepäivähoidon) katsomuskasvatukseen ja haastattelevat päivähoidon työntekijöitä aiheesta: mitä toiveita ja odotuksia heillä on seurakunnille yhteistyöstä ja uskontokasvatuksen mentoroinnista. Havaintojensa ja haastattelunsa pohjalta ryhmä kokoaa seurakunnalle kehittämisehdotuksen.Teema 2. Opiskelijat perehtyvät eri seurakunnissa tehtyihin varhaiskasvatuksen kehittämissuunnitelmiin. Tältä pohjalta he tekevät valitsemaansa seurakuntaan yhdessä seurakunnan työntekijän kanssa kehittämisehdotuksen oman VAKEn tekemisestä. Ehdotusta tehdessä tulee perehtyä myös muihin Kirkkohallituksen julkaisemiin kehittämisasiakirjoihin ja pohtia kehittämistä perheiden ja eri työalojen yhteistyön kannalta.Teema3. Opiskelijat tutustuvat kirkon LAVAan eli lapsivaikutusten arviointiin. Tältä pohjalta he keskustelevat valitsemansa seurakunnan lapsi- ja perhetyön tiimin kanssa, miten LAVA näkyy seurakunnassa ja miten sen tulisi näkyä. Opiskelijat tekevät seurakunnalle yhdessä työntekijän kanssa kehittämisehdotuksen.Jokainen ryhmä kokoaa seminaariesityksen (PP-diat, Prezi)kokemastaan, havaitsemastaan, ja tekemästään kehittämisehdotuksesta lähiopetusjaksolle
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävät soveltuvat hyvin suoritettavaksi yhteisöpajassa, jossakehitetään seurakunnan varhaiskasvatusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija perehtyy itsenäisesti kaikkiin tehtävässä annettuun kolmeen teemaan. Tämän jälkeen hän valitsee yhden teeman ja tekee siihen liittyvän tehtävän (tehtävä sama kuin muilla opiskelijoilla). Opiskelija palauttaa kirjallisen raportin, josta selviää perehtyminen mentorointiin, LAVAan ja VAKEen. Kirjallisessa esityksen tulee sisältää kehittämisehdotus ja opiskelijan arviointi omasta paneutumisestaan ja oppimistavoitteiden saavuttamisesta.